در نظرسنجی هفتگی دنیای بورس مطرح شد

پیش بینی بورس هفته | اتفاق نظر سهامداران و کارشناسان بر ادامه صعود سهام

11:17 - 1400/01/21
معاملات بورس تهران در هفته گذشته با رشد 2 درصدی شاخص کل به پایان رسید.رشد عمومی قیمت سهام طی روزهای اخیر در شرایطی ادامه یافت که غالب سهامداران و کارشناسان حاضر در نظر سنجی این هفته سایت تحلیلی «دنیای بورس» همچنان صعود نماگر اصلی بازار را انتظار دارند.
پیش بینی بورس هفته | اتفاق نظر سهامداران و کارشناسان بر ادامه صعود سهام

دنیای بورس: 

کارشناسان

صعودی : 65 درصد از کارشناسان حاضر در نظر سنجی معتقدند روند رشد قیمت ها در هفته جاری ادامه دار خواهد بود.به اعتقاد این افراد سطوح نرخ ارز یک عامل مهم حمایت کننده از سودآوری شرکت ها است که می تواند بر نگرانی ها در رابطه با ریسک های سیاسی-اقتصادی در مقطع کنونی غلبه کند.به اعتقاد این افراد سطوح قیمت سهام همچنان با نرخ فعلی ارز و تورم هماهنگ نشده است و از این رو همچنان انتظار می رود با غلبه خریداران رشد قیمت ها ادامه یابد.از سوی دیگر روند عرضه و تقاضا در بورس کالا بر اساس نرخ های بالاتر از 10 هزار تومان  که از به رسمیت شناختن ساز وکار بازار از سوی سیاست گذار حکایت دارد نیز می تواند با افزایش قیمت فروش محصولات سمت راست ترازنامه شرکت ها را مثبت کند.در این فضا  تداوم رشد قیمت کالاها در بازارهای جهانی نیز می تواند موج تقاضا در سهام شرکت های کالایی را تقویت کند.علاوه بر این باید در نظر داشت شاخص سهام شرکت ها در میانه هفته گذشته تحت فشار فروش معامله گران با نزول مواجه شد اما در ادمه بار دیگر به مسیر صعود بازگشت. امری که نشان می دهد عوامل افزایش تقاضا در بازار همچنان قدرتمند است.بر این اساس می توان انتظار داشت در هفته جاری نیز قیمت ها بر مدار صعود حرکت کنند.

کم نوسان : 25 درصد از کارشناسان مزبور معتقدند روند شاخص سهام در هفته جاری کم نوسان خواهد بود.این افراد معتقدند ریسک های سیاسی موجب غلبه احتیاط در بازار خواهد شد . تلاش های آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران موضوع مهمی است که می تواند وضعیت اقتصاد کشور و به تبع شرکت ها را تحت تاثیر قرار دهد.حتی با فرض اینکه که آمریکا در عمل چندان موفق به عملی کردن این موضوع نشود باید توجه داشت بازار  زیر سایه احتیاط قرار خواهد  گرفت تا زمانی که فضای روشنتری برای تصیم گیری در اختیار سهامداران قرار گیرد.بر این اساس به نظر می رسد شاخص بورس روند کم نوسانی در پی بگیرد.

نزولی : 10 درصد کارشناسان نیز معتقدند روند شاخص سهام نزولی خواهد بود.این گروه معتقدند پس از رشد قیمت ها تا سطوح کنونی اصلاح سهام امری جدی است و حالا این بهانه این اصلاح را فضای سیاسی به بازار داده است.در شرایط کنونی به دنبال کسب سود نسبتا قابل توجه به نظر می رسد عرضه ها در بازار به تدریج افزایش یابد و شاخص سهام از سطوح فعلی عقب نشینی کند.امری که در نوسانات هفته گذشته نیز به چشم می خورد.

سهامداران

صعودی : 65 درصد سهامداران شرکت کننده در نظر سنجی «دنیای بورس» روند شاخص کل را صعودی ارزیابی کرده اند.به اعتقاد این افراد با توجه به سطوح بازدهی دیگر بازارها (ارز و سکه) همچنان فضا برای افزایش تقاضا مهیا است و این امر تحت تاثیر عوامل بنیادی فعلی همچون رشد نرخ دلار سامانه نیما و فروش محصولات شرکت ها رنگ و بوی عملی به خود گرفته است.امری که رشد نماگر بورس را به دنبال خواهد داشت.

کم نوسان : 24 درصد از سهامداران مزبور نیز روند شاخص کل را کم نوسان ارزیابی کرده اند.این افراد معتقدند زیر فشار ریسک های موجود ، بورس احتمالا با تقابل جدی عرضه و تقاضا و به تبع نوسان محدود قیمت سهام همراه باشد.

نزولی : 11 درصد سهامداران  حاضر در نظر سنجی معتقدند روند نماگر اصلی بازار سهام در هفته جاری نزولی خواهد بود.افزایش فشار آمریکا بر صادرات نفت کشور حداقل در کوتاه مدت نقش مهمی در عقب نشینی معامله گران و نزول قیمت سهام خواهد داشت.