عبور موقت دلار از مرز مقاومتی؟

11:16 - 1400/01/21
در حالی امروز دلار با نرخ بیش از ۱۴ هزار تومان کار خود را آغاز کرده است که تا پایان معاملات رسمی دیروز دلار پشت این مرز مقاومتی قرار داشت. به طوریکه هر دلار آمریکا در معاملات دیروز 100 تومان افزایش قیمت یافت و در آستانه مرز روانی 14 هزار تومانی قرار گرفت. امروز دلار در آغاز معاملات به کانال جدید وارد شده است ولی همچنان باید در انتظار واکنش بازارساز به این موضوع بود.
عبور موقت دلار از مرز مقاومتی؟

دنیای بورس: دلار آمریکا در آغاز معاملات امروز به کانال 14 هزار تومانی وارد شده است. در این شرایط باید در انتظار واکنش بازارساز نسبت به این موضوع بود. دلار در معاملات دیروز را با گارد صعودی آغاز کرد. نرخ ارز در ابتدای روز در سطح 13 هزار و 900 تومان قرار داشت و با گذشت زمان به این میزان افزوده شد تا راس ساعت 18 دلار به قیمت 13 هزار و 990 تومان به فروش برسد. رشد 0.7 درصدی شاخص ارزی کشور در حالی حاصل شد که انتظار می‌رفت با توجه به سبقه تاریخی بازار ارز، واکنش معامله‌گران به خبر تشدید تحریم نفتی ایران شدیدتر باشد. در این شرایط به نظر می‌رسد همچنان واکنش به این موضوع دنباله‌دار است و این موضوع تعجیل در تصمیم‌گیری سیاست‌گذار را می‌طلبد.

در هفته سوم فروردین ماه و بلافاصله پس از خبر تروریست نامیدن سپاه توسط کاخ سفید، نرخ ارز وارد کانال 14 هزار تومانی شد و به مدت 2 روز در مقابل افت به کانال پایین‌تر مقاومت کرد. یکی از عوامل کند شدن رشد نرخ ارز کمبود تقاضا از سمت مردم عادی در بازار است. با اینکه نوسان‌گیران قصد دارند با تکیه بر بعد روانی خبر تحریم نفتی سطح تقاضا را افزایش داده و به مرزشکنی دلار مبادرت ورزند، اما در نبود جریان قدرتمند تقاضا بازارساز به راحتی می‌تواند نیاز بازار را پوشش داده و سد راه افزایش نرخ ارز شود. معاملات دیروز دلار نمونه کاملی برای درک این شرایط بود و در ضعف تقاضا دلار نتوانست مرز روانی را بشکند و فقط به مجاورت این سد روانی بسنده کرد. از طرفی برخی اخبار حاکی از معامله نرخ ارز بالای مرز یاد شده در معاملات غیررسمی پس از تعطیلی بازار است. دیروز بازارساز توانست با مدیریت صحیح قیمت‌گذاری و حفظ فاصله کم قیمت فروش دلار صرافی‌های خود با نرخ بازار آزاد مانع از شکل‌گیری فاصله آربیتراژی شود و همزمان با عرضه کافی و مناسب پاسخگوی نیاز بازار باشد. حال فرصت مناسبی برای دولت به وجود آمده است تا ضمن اتخاذ سیاست هوشمندانه و تصمیم‌گیری مناسب گام‌های استواری در مسیر اصلاح بدنه اقتصادی کشور بردارد. همان‌طور که دنیای بورس به تفضیل در گزارشی به این مهم پرداخته است، حذف یارانه سوخت و انرژی می‌تواند کمک شایانی به دولت کرده تا ضمن اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی کشور، مانع از هدر رفت منابع مالی شود. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان هزینه حذف یارانه‌ی پنهان حامل‌های سوختی بسیار کمتر از سیاست‌های غلط همچون چاپ پول بوده و در وانفسا تحریم‌ها می‌تواند منابع جدیدی را برای اداره اقتصادی کشور در اختیار دولت بگذارد که از تلاطم بازار ارز جلوگیری کند. این در حالی است که اثرات مورد تصور دولت از تورم‌زا بودن حذف یارانه‌های سوخت و انرژی تا حدودی اشتباه است. با این حال اگر دولت توصیه کارشناسان را نادیده بگیرد شرایط می‌تواند به صورتی پیش رود که صعود دلار به کانال‌های بالاتر چندان دور از منطق نباشد.

 اهرم دلاری رشد سکه

دیروز هر سکه طرح جدید نسبت به دوشنبه 50 هزار تومان افزایش قیمت یافت و ساعت 18 بعدازظهر به بهای 4 میلیون و 910 هزار تومان به فروش رفت. در روزی که بهای جهانی اونس طلا ثابت بود بازهم رشد نرخ ارز در بازار داخلی توانست سکه را با خود همراه کند. در معاملات دیروز دلار خبر تحریم نفتی ایران توسط آمریکا کماکان محرک رشد قیمت بود، اما مدیریت عرضه بازارساز و کمبود سطح تقاضا توسط مردم عادی منجر به کند شدن سرعت رشد دلار شد تا شاخص ارزی کشور در مجاورت مقاومت 14 هزار تومانی قرار بگیرد. از طرفی نبود نهاد ناظری همچون بازارساز ارزی باعث می‌شود تا سکه بیش از دلار به اخبار واکنش نشان دهد. دیروز نیز از این امر مستثنی نبود و رشد 0.7 درصدی دلار با افزایش یک درصدی سکه پاسخ داده شد. هر اونس طلا جهانی ساعت 18 چهارشنبه بدون تغییر نسبت به روز سه شنبه به بهای 1272 دلار به فروش رفت. در معاملات امروز نیز هر اونس طلای جهانی در سطح 1276 دلار قرار داشت. خبر برگزاری دور بعدی مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا در هفته آینده امیدها برای دست‌یابی به صلح تجاری بین دو اقتصاد برتر دنیا را افزایش داد. قرار است در نشست جدید پیش‌نویس توافق تهیه شود. رشد 4.5 درصدی و فراتر از انتظار نرخ فروش خانه‌های نوساز در آمریکا هم خیال معامله‌گران از ثبات اقتصاد این کشور را راحت کرد و به تبع آن شاخص دلار به اوج 22 هفته‌ای رسید. افزایش شاخص دلارمنجر به افت قدرت خرید ارزهای غیردلاری و تقاضا برای طلا شده و قیمت این دارایی ارزشمند را تحت فشار قرار می‌دهد. سوددهی بازارهای سهام خصوصا در آمریکا نیز بازار دارایی‌های امن از جمله طلا را تحت تاثیر قرار داده است. دیروز دو شرکت کوکاکولا و توئیتر پیشتاز رشد بازار سهام آمریکا بودند. با سوددهی بازارهای سهام از جذابیت دارایی‌های امن کاسته شده و بخشی از نقدینگی بازار طلا روانه بازارهای رقیب می‌شود.

در آغاز معاملات امروز بازار ارز و سکه نیز با رشد دلار سکه یک گام دیگر به مرز روانی 5 میلیون تومان نزدیک شد.