کفایت افزایش ظرفیت تولید اثر شدت گرفتن تحریم‌های نفتی ایران را خنثی کرد

عقبگرد طلای سیاه از اوج 6 ماهه

11:16 - 1400/01/21
با سیگنال مطلوب عرضه بهای نفت در معاملات چهارشنبه عقب نشست. این افت در حالی رخ داد که در 2 روز گذشته و با شدت گرفتن تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران بهای طلای سیاه قله 6 ماهه را فتح کرده بود.
عقبگرد طلای سیاه از اوج 6 ماهه

دنیای بورس: امروز هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا با افت 0.5 درصدی (معادل 32 سنت) به سطح 65.97 دلار به فروش می‌رسد.

بهای هر بشکه نفت برنت نیز با ثبت رشد 0.43 درصد کاهش یافته و به سطح 74.17 دلار رسیده است.

پس از آنکه آمریکا تحریم‌های نفتی خود علیه ایران را شدت بخشید بهای نفت صعودی شد. با این حال رشد ابتدای هفته باعث شد تا برنت ضمن عقبگرد به کاهش قیمت بپردازد. بر همین اساس قیمت نفت برای قراردادهای آتی ارزان‌تر از محموله‌ای ارسال سریع این ماده باارزش است.

بازار جهانی نفت در 4 ماه اخیر با درنظر گرفتن مولفه‌های زیرساختی از بازاری با تولید و عرضه کافی تبدیل به بازاری شده است که تقاضا کم کم از  عرضه آن پیشی می‌گیرد.

دو بانک بارکلایز و گلدمن‌ساکس پیش‌بینی کرده‌اند که با افت شدید احتمالی صادرات ایران و اجابت درخواست آمریکا توسط اکثر کشورها انتظار می‌رود بازار نفت در یک دوره کوتاه وارد رالی صعودی شود.

دیروز آژانس بین‌المللی انرژی نیز که شرایط کشورهای مصرف‌کننده نفت را بررسی می‌کند در بیانیه‌ای اعلام کرد که سمت عرضه طلای سیاه در حال حاضر کافی است و ظرفیت ازدیاد تولید در سطح مطلوب قرار دارد.

بزرگترین منبع تامین نفت در حال حاضر کشور آمریکا است که ظرفیت تولید آن از ابتدای سال 2018 بیش از 2 میلیون بشکه در روز افزایش یافته و به رکورد 12 میلیون بشکه در سال جاری رسیده است. این تحولات باعث شده است تا ایالات متحده گوی سبقت را از عربستان و روسیه ربوده و به بزرگترین تولیدکننده نفت در جهان تبدیل شود. آمریکا سابقا بزرگترین واردکننده نفت بود، ولی انقلاب تکنولوژی تولید نفت شیل را متحول کرد و شرایط بازار نفت این کشور را دستخوش تغییرات قرار داد.

بنا بر گزارش آژانس بین‌المللی انرژی انتظار می‌رودکه تولید نفت آمریکا در سال جاری به میزان 1.6 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

با توجه به رشد روزافزون تولید آمریکا، لیست کشورهای خریدار نفت این کشور هم در حال طولانی‌تر شدن است. در همین راستا اندونزی عضو سابق اوپک و یکی از عمده‌ترین مصرف‌کنندگان این ماده ارزشمند، برای نخستین بار سفارش خرید نفت از آمریکا را ثبت کرده است.