نگاهی به سخنان پمپئو در کنفرانس مطبوعاتی کاخ سفید

آیا نفت ایران در بازار جایگزین خواهد شد؟

11:16 - 1400/01/21
بعد از انتشار بیانیه کاخ سفید در رابطه با عدم تمدید معافیت تحریمی برای خریداران نفت ایران، مایک پمپئو در تشریح مواضع امریکا در قبال ایران سخن گفت. وی هدف از اعمال این تحریم‌ها را بازگرداندن ایران به میز مذاکره عنوان کرد. همچنین وی بر خواسته امریکا از دو کشور عربستان سعودی و امارات متحده برای جایگزین کردن نفت ایران تاکید و از دیگر سو به افزایش تولید نفت ایالات متحده اشاره کرد.
آیا نفت ایران در بازار جایگزین خواهد شد؟

دنیای بورس: در آستانه سالگرد خروج امریکا از توافق برجام، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که خریداران نفت ایران که پیش از این از تحریم‌های ایالات متحده در قبال خرید نفت ایران معاف شده بودند بعد از این مشمول این معافیت‌ها نخواهند بود. بعد از انتشار این بیانیه، مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا، به تشریح مواضع دولت ترامپ در رابطه با ایران پرداخت. متن سخنان وی در زیر آورده شده است:

پمپئو: «تقریبا یک سال قبل و بعد از خروج از برجام، پرزیدنت ترامپ شدیدترین تحریم‌ها در تاریخ را بر دولت جمهوری اسلامی اعمال کرد. هدف از این کار ساده و آن محروم کردن این حکومت از منابع مالی است که به وسیله آن خاورمیانه را برای 4 دهه بی‌ثبات کرده و همچنین مجبور کردن ایران برای رفتار کردن همچون یک کشور عادی است. بیش از 40 درصد درآمد این دولت از فروش نفت حاصل می‌شود و نفت مهم‌ترین منبع مالی این رژیم محسوب می‌شود. قبل از اعمال تحریم‌ها ایران سالانه بیش از 50 میلیارد دلار درآمد از این محل داشت. با تحریم‌های کنونی این درآمد 10 میلیارد دلار تقلیل پیدا کرده است.

رژیم ایران از این پول برای حمایت گروه‌هایی همچون حماس و حزب‌الله و توسعه برنامه موشکی خود استفاده می‌کند که برخلاف ماده قانون 2030 ایالات متحده بوده و منجر به فاجعه انسانی در یمن شده است. هدف ما توقف کامل صادرات نفت این کشور است. نوامبر گذشته به 7 کشور در کنار تایوان معافیت خرید اعطا شد و هدف از آن کنترل عرضه در بازار نفت و استقلال تدریجی شرکا و هم‌پیمانان امریکا از نفت ایران بود. امروز اعلام می‌کنم که قصدی برای ادامه معافیت‌ها نداریم و صادرات نفت ایران باید صفر شود. ما به نظارت خود بر تحریم‌ها ادامه می‌دهیم و به تمامی کشورها و ارگان‌هایی که با نفت ایران در ارتباط هستند هشدار می‌دهیم: سود همکاری با ایران به سود آن نمی‌صرفد؛ یعنی ریسک بیشتری دارد و سود آن به کار نمی‌آید.

لازم به ذکر است که ما تمامی تمهیدات برای امنیت بازار را فراهم کرده‌ایم. امریکا با متحدان خود صحبت کرده تا نفت ایران را جایگزین کنند و در همکاری مستقیم با تولیدکنندگان عمده جهانی هستیم تا تاثیر خروج ایران بر قیمت نفت را خنثی کنیم. عربستان سعودی و امارات قول داده‌اند تا با عرضه کافی، کمبود نفت ایران را جبران کنند. آمریکا هم به عنوان تولیدکننده بزرگ تلاش خود را خواهد کرد. هر دو کشور یادشده با کشورهای خریدار نفت ایران همکاری خواهند کرد تا مشکل خاصی در بازار پیش نیاید.

تولید نفت امریکا 1.6 میلیون بشکه در روز در سال 2018 افزایش داشته و 0.5 میلیون بشکه در روز نیز در سال 2019 افزایش خواهد یافت. ما جدیت خود را نشان دادیم.  هدف ما در رابطه با اینکه چه مدت صادرات نفت ایران صفر خواهد بود به رفتار رهبران ایران بستگی دارد.

خواسته‌های ما از ایشان مشخص است: دنبال بمب اتم نروید؛ سلاح بالستیک آزمایش نکنید؛ از تروریسم حمایت نکنید؛ حقوق شهروندان امریکا را رعایت کنید.

آن قدر ادامه می‌دهیم تا آن‌ها به میز مذاکره بازگردند.»

 

واکنش بازار نفت به این خبر سبب شد تا قیمت هر بشکه نفت برنت به بیش از 74 دلار برسد و نفت تگزاس نیز با رشد بیش از 2.6 درصدی به 65.8 دلار در هر بشکه برسد. همچنان بحث بر سر امکان جایگزینی نفت ایران وجود دارد. در عین حال لحاظ امکانات ایران برای فروش نفت مانع از واکنش جدی‌تر بازار نفت به این خبر شده است.

در رابطه با واکنش بازارهای ارز و سکه به این خبر بخوانید: دلار و سکه با شوک نفت صعودی شدند