در نظرسنجی هفتگی دنیای بورس مطرح شد

پیش بینی بورس هفته | پیش‌بینی از تداوم صعود نماگرهای بازار سهام

11:15 - 1400/01/21
معاملات بورس تهران در هفته گذشته با رشد 3 درصدی شاخص کل به پایان رسید. این روند در شرایطی شکل گرفت که غالب کارشناسان و سهامداران حاضر در نظر سنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» روند شاخص سهام را صعودی پیش‌بینی کرده بودند. برآورد اکثر در نظرسنجی «دنیای بورس» از روند شاخص کل در هفته جاری نیز صعودی است.
پیش بینی بورس هفته | پیش‌بینی از تداوم صعود نماگرهای بازار سهام

دنیای بورس: کارشناسان

صعودی: 56 درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی این هفته دنیای بورس روند شاخص بورس را صعودی پیش‌بینی کرده اند. تصمیم دولت در قبال بازار ارز (عملیات بازار باز) و خبر رشد نرخ دلار مبادله‌ای ارز برای صنایع با درآمدهای ارزی اثر مثبتی برجا خواهد گذاشت. این مورد با صعود قیمت‌ها در بورس کالا محرک اصلی قیمت سهام در صنایع وابسته است. محرکی که در شرایط کنونی با ورد قابل توجه نقدینگی می‌تواند رشد قابل توجه قیمت سهام را در گروه‌های وابسته  به دنبال داشته باشد. در کنار  این موارد  سطوح مناسب قیمت فلزات پایه و نفت در بازارهای جهانی همچنان می‌تواند روند صعود قیمت سهام مربوطه را به دنبال داشته باشد. صنایعی که بخش قابل توجهی از ارزش بازار را به خود اختصاص می‌دهند و می‌توانند سطح شاخص کل را به طرز محسوسی افزایش دهد. از سوی دیگر افزایش احتمال حذف دلار 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی نیز عامل افزایش تقاضا و بالطبع قیمت سهام در برخی صنایع بورسی است. در این فضا با توجه به شرایط دیگر بازارهای موازی، بورس بیشتر مورد توجه سهامداران قرار خواهد گرفت و بسیاری از صنایع از اقبال برخوردار خواهند بود. روندی که می‌تواند رشد قیمت‌ها را در سطح عمومی بازار به دنبال داشته باشد.

کم‌نوسان: 33 درصد کارشناسان نیز روند شاخص بورس را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. این دسته از کارشناسان معتقدند علی‌رغم تقویت برخی عوامل پتانسیل بنیادی و ورود نقدینگی به بازار که احتمال تداوم صعود قیمت‌ها را افزایش داده است نگرانی‌های سیاسی مد نظر سهامداران است که نوعی تقابل در بازار به وجود خواهد آورد و به نوسان محدود قیمت‌ها خواهد انجامید. از طرفی اتخاذ سیاست‌های دولت در بازار ارز نیز خود می‌تواند بار دیگر گزینه سرمایه‌گذاری در بازار ارز را نزد سرمایه‌گذاران قرار دهد. در این شرایط نیز احتیاط سهامداران به نوسان اندک سهام خواهد انجامید.

نزولی: 11 درصد کارشناسان روند شاخص سهام را نزولی ارزیابی می‌کنند. رشد قیمت سهام از روزهای پایانی اسفند نیاز به اصلاح قیمت سهام را افزایش داده است.روندی که با افزایش عرضه‌ها در پایان هفته نیز خود را نشان داد. عقب‌نشینی شاخص سهام از سطح 200 هزار واحدی نشان‌دهنده این بود که  پس از رشد اخیر قیمت‌ها و همچنین فضای اقتصادی سیاسی کشور اصلاح سهام رقم خواهد خورد.

سهامداران

صعودی: 60 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» روند شاخص کل در هفته جاری را صعودی پیش‌بینی برآورد کرده‌اند. این افراد معتقدند سطوح نرخ ارز، نقدینگی قابل توجه در بازار و هم‌چنین وضعیت نسبتا مناسب قیمت‌های جهانی عامل رشد قیمت سهام است. ثبت رکورد تازه در بازار سهام و نزدیک شدن نماگر بازار به سطح 200 هزار واحدی خود به لحاظ روانی عامل جلب توجه به بورس و افزایش تقاضا و قیمت‌ها خواهد بود.

کم‌نوسان: 25 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی روند شاخص را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. این افراد معتقدند پس از صعود قابل توجه قیمت‌ها ، معامله‌گران در هفته جاری تامل بیشتری در معاملات خواهند داشت. از یک سو برخی موارد از جمله تحولات بازار ارز پتانسیل صعود سهام را افزایش خواهد داد اما در مقابل نگرانی‌های سیاسی مانع از تحرک معامله‌گران در بازار آن هم در سطوح کنونی قیمت است. این موضوع روند کم‌نوسانی بر معاملات قرار خواهد داد.

نزولی: 15 درصد سهامداران مزبور روند نماگر اصلی بازار را نزولی عنوان کرده‌اند. این افراد معتقدند رشد قیمت سهام سود قابل توجهی را برای دارندگان سهام و صنایع بورسی به ارمغان آورده است و فرصت مناسبی برای شناسایی سود است. در فضایی که با تشدید نگرانی‌های سیاسی مواجه است، احتمال شکل گرفتن این فضای اصلاحی بیشتر است. افزایش عرضه‌ها در روز چهارشنبه نشانه‌ای از این فضاست که به نظر می‌رسد در هفته جاری اصلاح رخ‌نمایی کند.