نرخ ارز و سکه در معاملات امروز به سطوح ابتدای هفته بازگشت

عقبگرد سه روزه دلار و سکه

11:14 - 1400/01/21
دلار و سکه که در دو روز گذشته افزایشی شده بودند و در معاملات سه‌شنبه روند معکوسی را تجربه کردند و به اصلاح قیمت پرداختند. نظارت بازارساز ارزی بر عرضه دلار و کاهش سطح تقاضا از جمله عوامل افت نرخ ارز بود. سکه نیز در هم‌افزایی اثر توامان افت اونس طلا و دلار با شدت بیشتری کاهشی شد.
عقبگرد سه روزه دلار و سکه

دنیای بورس: هر دلار آمریکا ساعت 18 روز سه‌شنبه به بهای 13 هزار و 600 تومان به فروش رفت و افت 190 تومانی را نسبت به قیمت پایانی دیروز تجربه کرد. به این ترتیب بهای دلار به سطح قیمت بازار در روز شنبه رسید و تمامی افزایش نرخ ارز در روزهای یکشنبه و دوشنبه جبران شد. دلار امروز را در حالی آغاز کرد که افزایشی‌های بازار قصد حمله به مرز 14 هزار تومانی را داشتند. اما شاخص ارزی کشور نه تنها به مرز یاد شده نزدیک نشد بلکه در مقاطعی از روز به زیر مرز 12 هزار و 600 تومان نیز سقوط کرد. سفته‌بازان انتظار داشتند با تکیه بر اخبار پیرامون رسمی شدن تروریستی شناخته شدن سپاه توسط ایالات متحده دو رشد اخیر نرخ ارز را تداوم بخشند. اما سطح کم تقاضا در بازار نشان داد که اثر این خبر طی معاملات هفته قبل پیش‌خور شده است. بازارساز ارزی نیز با حفظ فاصله کم نرخ مندرج بر تابلوی صرافی‌های عامل خود با بازار آزاد و کاهش پلکانی نرخ فروش مانع از شکل‌گیری فاصله آربیتراژی شد و به افت بیشتر دلار کمک کرد. با توجه به حساسیت مرز روانی 13 هزار و 500 تومانی انتظار می‌رود که با نزدیک شدن بهای دلار به مرز مذکور شاهد مقاومت دلالان در معاملات روزهای پایانی آخر هفته باشیم. در چنین شرایطی دلالان معمولا هم‌سو با بازارساز موقعیت فروش به خود گرفته تا به افت بیشتر نرخ ارز دامن زنند و با خریدهای سنگین در قیمت‌های پایین‌تر ضمن کسب سود مقدمه رشد دلار را فراهم کنند.

 هم‌افزایی دو عامل کاهشی در بازار سکه

هر سکه طرح جدید طی معاملات امروز 130 هزار تومان کاهش قیمت یافت و ساعت 18 به بهای 4 میلیون و 720 هزار تومان مبادله شد. کاهش همزمان شاخص ارزی کشور و اونس طلا در بازار جهانی اثر خود بر قیمت سکه را تشدید کردند، بطوری که افت 1.3 درصدی نرخ ارز و کاهش 0.9 درصدی فلز زرد منجر به ریزش 2.7 درصدی بهای سکه شد. هر اونس طلا راس ساعت 18 امروز به بهای 1274 دلار به فروش رفت. پنجمین افت متوالی طلا در حالی رقم خورد که ریسک‌های سرمایه‌گذاری در حال کاهش بوده و تمایل معامله‌گران برای کسب سود بیشتر از بازارهای پرریسک، منجر به انقباض سمت تقاضا برای فلز زرد شده است. داده‌های اقتصادی مطلوب چین و آمریکا در هفته گذشته سیگنال عدم افت شتاب رشد اقتصاد جهانی را صادر کرد و فشار بر طلا را افزایش داد. در همین راستا حجم صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر پایه طلا قابل معامله در بورس «SPDR Gold Trust» به کمترین میزان خود از ماه نوامبر رسید. امروز همچنین نرخ ارز در بازار داخلی به واسطه ضعف تقاضا و مدیریت و عرضه مناسب دلار توسط بازارساز نزولی شد و 190 تومان افت قیمت پیدا کرد. در جلسه معاملاتی سه‌شنبه همچنین به میزان 75 هزار تومان از ارتفاع حباب سکه کاسته شد.