بی‌رمقی معاملات متانول در چین، تایوان و کره‌جنوبی

مزیت تحریمی متانول ایران برای چینی‌ها

11:14 - 1400/01/21
آخرین گزارش هفتگی پلاتس منتشر شد و در آن تحولات قیمت بازار محصولات پتروشیمی شرح داده شد. متانول با توجه به کم‌رمقی معاملات در شرق آسیا نوسان قیمتی خاصی پیدا نکرد. در عین حال حضور متانول صادراتی ارزان قیمت کشورمان شرایط برخی از صنایع پایین‌دستی را متحول کرده است. همانطور که پیش از این در دنیای بورس مطرح شده است متانول ایران به دلیل مشکلات تحریمی با تخفیف به مشتریان عرضه می‌شود.
مزیت تحریمی متانول ایران برای چینی‌ها

دنیای بورس: در گزارش محصولات پتروشیمی پلاتس به نوسان هفتگی متانول پرداخته شده است. طی هفته قبل متانول در بازار چین بدون تغییر خاصی به کار خود پایان داد. قیمت‌های سفارشات برای تحویل در نیمه دوم ماه می در بازه 280 تا 305 دلار به ازای هر تن متفاوت بود، با این حال تمایل برای خرید بسیار خفیف بود. تعداد خریدارانی که اقدام به ثبت سفارش در قیمت‌های یاد شده کردند محدود بود و تمایل چندانی برای خرید وجود نداشت. در بازار تایوان مولفه‌های قیمت‌گذاری به سمت بازار خرسی متمایل شدند و عمده دلیل آن تضمین از کفایت سطح موجودی‌های این محصول بود. یکی از فعالان بازار محصولات پتروشیمی گفت: "در ماه مارس اکثریت اعتقاد داشتند که اوضاع بازار در ماه آوریل بهبود می‌یابد، امری که محقق نشد و عمده دلیل آن تقاضای ضعیف برای فرمالدهید به دلیل اوضاع نامناسب تولیدکنندگان تخته‌ سه‌لا به شمار می‌رود. ضعف تقاضا از سوی صنعت مذکور خود ناشی از شرایط نامطلوب صنعت ساختمان‌سازی در تایوان است". وی همچنین اشاره کرد که فروشندگان در پی ترغیب سفارش دهندگان برای خرید بیشتر هستند، اما اکثر متقاضیان به دلیل دسترسی به حجم کافی از موجودی‌ها از خرید بیشتر خودداری می‌کنند. در کره‌جنوبی بازار مصرف داخلی متعادل بود و تمایل برای محموله‌های وارداتی محدود ارزیابی شد. در جنوب‌شرق آسیا بازار برای سفارش‌ در نیمه اول ماه می قوت گرفت و محموله‌های ارسالی از خاورمیانه برای تحویل در نیمه دوم ماه می به قیمت 330 دلار به ازای هر تن پیشنهاد شده‌اند. تخفیف‌هایی که ایران به دلیل وجود تحریم‌ها برای مشتریان قائل شده است، خوراک ارزان‌تری را برای صنایع پایین‌دستی متانول فراهم کرده است. محموله‌های متانول ارزان ایران بازار بسیاری از محصولات پتروشیمی را متحول کرده است، به عنوان مثال تولید‌کنندگان پلی‌اتیلن نزدیک به ساحل به دلیل دسترسی به متانول صادراتی ارزان قیمت ایران به نقطه سربه‌سری رسیده و پس از هفته‌ها از روند نزولی قیمت جدا شدند. در همین راستا هفته گذشته بهای هر تن پلی‌اتیلن سنگین و سبک‌خطی به ترتیب 10 و 8 دلار رشد کرده است.

با توجه به ثبات شرایط بنیادی بازار، جمعه هر تن متانول برای تحویل آتی 20 تا 50 روزه به قیمت 298 دلار در سی‌اف‌آر چین قیمت‌گذاری شد. جمعه قیمت متانول در بازار داخلی چین به سطح 2455 یوآن رسید که رشد روزانه و هفتگی 5 و 15 یوآنی را نشان می‌دهد. در سی‌اف‌آر جنوب شرق آسیا قیمت هر تن متانول 335 دلار بود. بهای متانول در جنوب‌شرق آسیا با اینکه در مقیاس روزانه 2 دلار افزایش یافت، اما در مقایسه قیمت‌های ثبت شده برای تحویل در نیمه اول ماه می و نیمه دوم ماه می به میزان 15 دلار عقب‌نشینی داشت. با سفارش 5 هزار تنی برای تحویل در نیمه دوم ماه می به قیمت 328 دلار، بهای متانول در سی‌اف‌آر کره‌جنوبی در سطح 327 هفته قبل باقی ماند. با توجه به ثبات تقاضای ضعیف در بازار تایوان، بهای هر تن متاونل در این کشور به میزان 303 دلار بود.