آسیب‌دیدن خط لوله اتیلن غرب متاثر از بارش‌ها

11:12 - 1400/01/21
مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خبری اعلام کرد به دلیل بارش های اخیر و سیلاب بی سابقه بخش‌هایی از خط لوله اتیلن غرب دچار حادثه شد.

نیپنا: قدرت‌اله فرج‌پور؛مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این باره اظهار کرد: بارش بی سابقه باران و جاری شدن سیل در بسیاری از مناطق کشور به ویژه در استان لرستان، موجب زیر آب رفتن برخی روستاها و بخشی از شهر پلدختر شد و حجم سیلاب به حدی بود که خط اتیلن غرب نیز در امان نماند و در محل عبور در روخانه کشکان دچار پارگی شد.

به گفته وی با توجه به سیستم‌های ایمنی موجود، به محض وقوع حادثه تزریق اتیلن به خط متوقف شد و متعاقب آن هماهنگی‌های اولیه با بهره‌بردار (پتروشیمی کاویان) برای تعمیر خط صورت پذیرفت اما به علت حجم بسیار زیاد آب و تخریب مسیرهای مواصلاتی و عدم دسترسی به محل حادثه، انجام کارهای اجرایی میسر نشد.

مدیران شرکت‌ ملی پتروشیمی می‌گویند با کاهش حجم آب و فراهم شدن دسترسی نسبی به محل حادثه، کارهای اجرایی آغاز شده و امید دارند در کوتاه ترین زمان ممکن تعمیرات لازم انجام و خط لوله اتیلن غرب در سرویس قرار گیرد.

به گفته فرج پور واحدهای پتروشیمی موجود در بخش‌هایی از خط که قبل از محل حادثه قرار دارد با شرایط کاملا عادی در سرویس و مشغول تولید هستند و قطع اتیلن تنها روی واحدهای پتروشیمی بالاتر از محل حادثه تاثیر داشته است. البته اغلب این واحدها نیز با توجه به موجودی خط، با ظرفیت پایین تر همچنان در حال تولید هستند.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین عنوان کرد: در حوادث دیگری در دو نقطه قبل و بعد از ایستگاه پیازآباد بخشی از خط رودخانه سیمره به علت سیلاب و بخش دیگری نیز به علت رانش زمین دچار حادثه شده است. البته در این دو محل نیز با استفاده از تجهیزات ایمنی موجود، شیرهای دوطرف محل حادثه بسته شده و شرایط تحت کنترل است. شرکت ملی پتروشیمی اعلام کرده بازسازی این نقاط نیز پس از برآوردهای لازم در اسرع وقت توسط بهره بردار آغاز می‌شود.