در نظرسنجی هفتگی دنیای بورس مطرح شد

پیش بینی بورس هفته | اتفاق‌نظر کارشناسان و سهامداران بر صعود سهام

11:11 - 1400/01/21
شاخص کل سهام، آخرین جلسه معاملاتی هفته گذشته را در محدوده قرمزرنگ به پایان برد. مساله‌ای که تقویت این شائبه را در پی داشت که بورس وارد یک فاز اصلاح کوتاه‌مدت شده و این موضوع با نمودارها از روند شاخص کل مورد تاکید قرار گرفت. با این حال عمده کارشناسان و فعالان حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» پیش‌بینی می‌کنند که قدرت مولفه‌های بنیادی بر موج‌های شناسایی سود غلبه داشته باشد و بتواند هفته جاری را برای بازار سهام سبزپوش رقم بزند.
پیش بینی بورس هفته | اتفاق‌نظر کارشناسان و سهامداران بر صعود سهام

دنیای بورس: معاملات  هفته گذشته بورس تهران با رشد 2.1 درصدی شاخص کل پایان یافت. به این ترتیب بازدهی بورس از ابتدای سال جاری  به 3.7 درصد رسید. افزایش تقاضای سهام در شرایطی صورت گرفت که عمده کارشناسان و سهامداران حاضر در نظر سنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» روند شاخص کل طی هفته جاری را همچنان صعودی پیش‌بینی  می‌کنند.

کارشناسان

صعودی: 70 درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی دنیای بورس روند شاخص کل در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. به اعتقاد این افراد قرار گرفتن قیمت کالاها در سطوح مناسب به عنوان یک عامل حمایتی، یکی از مهمترین دلایل تقویت قیمت سهام مرتبط در بورس تهران طی روزهای آتی خواهد بود (با توجه به اینکه سهام کالایی بیش از 50 درصد ارزش بازار کل است). علاوه بر این افزایش نرخ دلار در سامانه نیما دیگر عامل افزایش تقاضای سهام خواهد بود. در این میان افزایش افزایش تورم دیگر عامل تقویت سمت راست ترازنامه شرکت‌ها خواهد بود. به نظر می‌رسد انتظار غالب سهامداران مبنی بر جبران عقب‌ماندگی بورس از دیگر بازارها در سال جاری نیز  به حضور معامله‌گران در سمت خرید منجر شود.

کم‌نوسان: 12 درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» روند شاخص اصلی بازار سهام در هفته جاری را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. این دسته از کارشناسان می‌گویند: علی‌رغم وجود بسیاری از عوامل پیشران قیمت سهام، نگرانی‌های سیاسی همچنان بر سر معاملات سایه افکنده و حتی طی روزهای پیشین پررنگ تر از قبل شده است. سرنوشت لوایح FATF  قرار بود پس از اتمام تعطیلات نوروز مشخص شود و بر این اساس این ابهام همچنان بر سر راه معاملات است و این عامل سهامداران را تا زمان مشخص‌تر شدن فضا در لاک احتیاطی قرار  می‌دهد. بر این اساس احتمالا افت ارزش معاملات و نوسان اندک شاخص سهام شکل بگیرد.

نزولی‌: 18 درصد از کارشناسان مزبور روند شاخص سهام را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. این کارشناسان معتقدند بازدهی  3.7 درصدی در پنج روز معاملاتی اخیر که در ادامه یک صعود پی در پی در روزهای پایانی اسفند ماه بوده است، نیاز به یک اصلاح را نزد سهامداران افزایش داده است. از سوی دیگر برخی نگرانی‌ها از جمله وضعیت حمایت اروپا از برجام که به گفته وزیر امور خارجه بسیار کمتر از انتظارات بوده است، نگرانی‌ها در مورد به سرانجام رسیدن بسته تجاری اروپا را تحت الشعاع قرار داده است. در این فضا احتمالا بسیاری از سهامداران برای خروج از وضعیت زیان به صفوف فروش بپیوندند. با این حال بسیاری از کارشناسان این دسته روند شاخص سهام در میان‌مدت را مثبت پیش‌بینی می‌کنند.

 

سهامداران

صعودی: 58 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» روند شاخص کل بورس را صعودی ارزیابی کرده‌اند. این سهامداران معتقدند فضای مثبت موجود در بازار به دلیل ارزنده بودن سهام در روزهای آتی همچنان تقاضا را در سطوح مناسب قرار خواهد داد. بر اساس این اظهار نظرات، فضایی که به دنبال سطوح مناسب قیمت نفت و کالاها در بازارهای جهانی ، رشد نرخ ارز و تورم به وجود آمده است، احتمالا رکوردشکنی‌های دیگری برای نماگر اصلی سهام رقم خواهد زد.

کم‌نوسان: 28 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» معتقدند شاخص سهام طی معاملات این هفته روند کم‌نوسانی را تجربه خواهد کرد. به اعتقاد این گروه از سهامداران معتقدند بازار علی‌رغم پتانسیل مناسب برای صعود با این حال تحت تاثیر عوامل تشدید کننده احتیاط است و تا زمان رفع برخی از ابهامات معامله‌گران شاهد روند کم‌نوسان قیمت‌ها خواهند بود.

نزولی: 14 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» معتقدند شاخص سهام در این هفته روند نزولی را تجربه خواهند کرد. این سهامداران می‌گویند نگرانی‌ها در عرصه سیاسی کشور همچنان در سطوح بالایی قرار دارد موضع‌گیری‌های اخیر اروپا و در ادامه اظهارنظر وزیر امور خارجه در مورد کم‌کاری اروپا در قبال حفظ برجام با افزایش نگرانی موجب افزایش عرضه‌ها در بازار می‌شود. به‌خصوص آنکه بسیاری از معامله‌گران در روزهای معاملاتی اخیر بازدهی مناسبی را در بسیاری از سهام به دست آورده‌اند.