نشانه‌های پیدای تمدید معافیت نفت ایران از تحریم

11:11 - 1400/01/21
تازه‌ترین گزارش‌های تحلیلی نشان می‌دهد با وجود ادعاهای مسئولان امریکایی مبنی بر عدم معافیت تحریم نفتی ایران، امریکا به احتمال زیاد معافیت‌ها از تحریم نفتی ایران را تمدید می‌کند.

دنیای بورس: رویترز در گزارشی تاکید کرد تحلیلگران اعتقاد دارند دولت آمریکا برای آرام کردن چین و هند، دو خریدار اصلی نفت ایران و کاهش احتمال بالا رفتن قیمت نفت، معافیت‌ها را تمدید می‌کند . تحلیلگران گروه اوراسیا در ژانویه اعلام کردند چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و ترکیه احتمالا معافیت‌هایی دریافت می‌کنند که طبق آن صادرات نفت ایران به 1.1 میلیون بشکه در روز کاهش می‌یابد. ایتالیا، یونان و تایوان از لیست این هشت کشور حذف می‌شوند. همچنین «سی.ان.بی.سی» نیز در گزارشی اعلام کرد: معافیت تحریمی ۵ کشور از خرید نفت ایران تمدید می‌شود. پیش‌تر نشریه «پلاتس» هم در گزارشی پیش بینی کرد در اوایل ماه مه احتمالا معافیت از تحریم‌های صادرات نفت ایران برای حداقل چهار کشور خریدار تمدید خواهد کرد. در تازه‌ترین رویداد هم در حالی که تنها چند روز تا پایان معافیت ۸ کشور از تحریم‌های ایران باقی مانده، هند اعلام کرد در حال تعامل با واشنگتن برای ادامه واردات نفت از ایران است.

در همین حال برایان هوک؛ مدیر گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه آمریکا  مدعی شده 3 کشور از 8 کشوری که معافیت 6 ماهه ادامه خرید نفت از ایران داشتند، واردات نفت خود از ایران را به صفر رسانده‌اند. با وجود ادعای این مقام آمریکایی، اما بسیاری از کارشناسان بازار نفت معتقدند نوسان‌های ماه‌های اخیر در بازار نفت و بی‌ثباتی‌های سیاسی در برخی کشورهای صادر کننده نفت از جمله ونزوئلا، مانعی جدی بر سر راه صفر کردن صادرات نفت ایران است. پیش‌تر وی مدعی بود معافیت‌های نفتی ایران تمدید نمی‌شود.

بر همین اساس هفته گذشته شبکه خبری بلومبرگ آمریکا در گزارشی اختصاصی از اختلافات جدی در تیم ترامپ برای صفر کردن صادرات نفت ایران در ماه می سال جاری خبر داده بود. در این میان اما خبر دیگری از رویترز حکایت از این دارد که امریکا نفت سبک خود را به جای نفت سبک ایران به کره جنوبی بفروشد. براساس تحلیلی که از این خبر ناشی می‌شود امریکا قصد دارد با افزایش سطح تولید و صادرات نفت با استفاده از تکنولوژی مربوط به شیل در بازارهای جهانی سهم دو کشور ونزوئلا و ایران (دومین کشور بزرگ تولیدکننده و صادرکننده نفت قبل از تحریم در اوپک) را تصاحب کند. این ادعا در حالی مورد توجه و تامل است که امریکا اعمال فشار و تحریم همزمان با خروج از برجام را روی دو کشور ایران و ونزوئلا در یکسال گذشته به بیش‌ترین سطح ممکن رسانده است.

‏این در حالی است که براساس گزارش بلومبرگ صادرات نفت خام و ميعانات ايران درماه مارس، به بيش از 1.5 میلیون بشكه در روز رسيده که دلایل آن استفاده حداكثري كشورها از معافيت‌ها (مانده از ماه‌هاي قبل+ماه پيش‌رو) و همچنين برخي اقدام‌ها اعلام شده است.