اختتامیه نخستین مسابقه معامله الگوریتمی بازار سرمایه ایران برگزار شد

معاملات الگوریتمی، حرکت بازار سرمایه بر مدار جهانی

11:07 - 1400/01/21
اختتامیه نخستین مسابقه معامله الگوریتمی بازار سرمایه ایران با حضور مدیران ارشد بازار سرمایه و جمعی از فعالان این بازار برگزار شد. در پایان این مراسم نیز از تیم های برگزیده تقدیر به عمل آمد.

دنیای بورس: رییس سازمان بورس اوراق بهادار در مراسم اختتامیه نخستین مسابقه معامله الگوریتمی بازار سرمایه ایران به نقش مهم الگوریتم ها در توسعه بازار اشاره کرد و عنوان داشت که این  ابزارها  نه  تنها مانع دستکاری قیمتی در بازار خواهد شد بلکه با برخورداری از مزایای متنوع، در نهایت به توسعه شفافیت در بازار  سرمایه کمک شایانی خواهد کرد.

به گفته شاپور محمدی در حالی معاملات الگوریتمی نقش مهمی در بازارهای مالی پیشرفته دنیا دارد و بخش عمده ای از معاملات در این بازار ها بر بستر مبادلات الگوریتمی است، که بازار سرمایه نیز به سمت استفاده از این ابزار حرکت کرده است.

وی به فواید استفاده از این ابزار در بازارهای مالی اشاره کرد و گفت: این معاملات باعث نزدیک شدن نخبگان با فرآیندهای معاملاتی خواهد شد. به این ترتیب با استفاده از الگوریتم ها،دخالت انسان ها محدود خواهد شد. محمدی تصریح کرد: معاملات الگوریتمی مانع دستکاری در بازار سرمایه می شود.

وی با اظهار این مطلب که ابزار مزبور می تواند ابزار اتوماتیک کسب ثروت باشد، گفت: یکی دیگر از ویژگی های معاملات الگوریتمی این است که نقش شایعات را در بازار سرمایه کم می کند و این ویژگی افزایش کارایی بازار سرمایه و در نهایت جا افتادن تحلیل در بازار را به دنبال دارد.

سکاندار بورس عنوان کرد: معاملات الگوریتمی به افزایش تعداد کشف قیمت ها کمک کرده و باعث می شود که معاملات بازار سرمایه با دقت بیشتری انجام شود‌.

به گفته محمدی، چنانچه معاملات الگوریتمی رونق پیدا کند ارتباط بین دارایی های پایه و اوراق مشتقه بهتر می شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: این معاملات در جلوگیری از دستکاری بازار و اغوای قیمتی بسیار نقش مهمی دارد. همچنین از آنجا که در معاملات الگوریتمی نقش عوامل انسانی به شدت کمرنگ می شود، لذا به مدد این معاملات  حتی ردیابی مسائل خارج از بازار سرمایه نیز میسر خواهد بود.

به گفته وی در حال تامین مالی، افزایش کارآیی ، کشف قیمت و منصفانه بودن معاملات به عنوان وظایف اصلی سازمان بورس مطرح است که با وجود معاملات الگوریتمی، تعداد دفعات کشف قیمت و در نتیجه کارایی در بازار سرمایه افزایش خواهد یافت .

زمینه مناسب برای ورود جوانان به بورس

در ادامه این مراسم نیز مجید قاسمی؛ مدیرعامل بانک پاسارگاد با اشاره به اینکه مسابقات معاملات الگوریتمی شور و هیجان جوانی را وارد بازار سرمایه می کند، گفت: این مسابقات سبب می شود تا زمینه ای فراهم شود تا جوانانی که به دلیل نداشتن بودجه کافی وارد این حوزه نشده اند از طریق دانش آی تی و تخصص دانشگاهی آمار و ریاضی به بازار سرمایه وارد شوند.

در این راستا بانک پاسارگاد مسابقات کافه آی تی را به منظور شناسایی نخبگان این حوزه برگزار می‌کند.  در این مسابقات که مربوط به استارتاپ‌ها است، جوانان زیر ۱۸ سال زیادی به موفقیت‌های بزرگ دست یافته‌اند.

حرکت بورس بر مدار علم

یاسر فلاح؛ مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس نیز در این مراسم عنوان کرد: برگزاری رقابت معاملات الگوریتمی در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا سابقه نداشته و ایران پیشرو در برگزاری رقابت معاملات الگوریتمی بوده است.

وی با اشاره اینکه به دنبال برگزاری این رقابت، فصل جدید داد و ستد در بازار سرمایه آغاز شده ، گفت: به این ترتیب شاهد حرکت بازار در مدارعلم خواهیم بود. همچنین برگزاری این رویداد،  تقویت پایه‌های علمی بازار سرمایه را به دنبال دارد.

تقدیر از برترین‌ها

نخستین مسابقات الگوریتمی بازار سرمایه در سه بخش رقابت در سهام، رقابت در اوراق بهادار با درآمد ثابت و رقابت در حل مساله این  برگزار شد. در رقابت سهام تیم اول ۳۰ میلیون ، تیم دوم ۲۰ میلیون و تیم سوم ۱۰ میلیون  تومان اعتبار خرید سهام دریافت کردند. همچنین دراوراق بهادار با درآمد ثابت، تیم اول ۲۰ میلیون ، تیم دوم ۱۵ میلیون و تیم سوم ۱۰ میلیون اعتبار خرید سهام دریافت کردند.  در بخش حل مساله نیز ۷ میلیون، ۵ میلیون و ۳ میلیون تومان اعتبار خرید سهام از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار به تیم های اول و دوم و سوم تعلق  گرفت.