بازار چین هفته کم‌نوسانی را پشت سر گذاشت

محصولات پتروشیمی در انتظار سیاست‌های انبساطی چین

11:06 - 1400/01/21
بهای انواع محصولات پتروشیمی در هفته قبل تغییرقابل‌توجهی را تجربه نکرد. PVC، پلی‌اتیلن و بوتادین بدون تغییر خاصی به معاملات خود ادامه دادند. از سرعت رشد ABS و MEG کاسته شد و پلی‌پروپیلن از روند افزایشی جدا شد و در نهایت به اصلاح 4 دلاری پرداخت. در این بین ایتلن که دو هفته قبل وارد دور نزولی شده بود به افت خود شدت بخشید و طی هفته قبل 100 دلار ارزان‌تر شد.
محصولات پتروشیمی در انتظار سیاست‌های انبساطی چین

دنیای بورس: پلتس گزارش هفتگی خود از بازار محصولات پتروشیمی آسیا را منتشر کرده است. با توجه به سهم بالای پتروشیمی‌ها در اقتصاد کشور و همچنین بورس تهران رصد نوسانات قیمتی و ریشه‌یابی آن اهمیت بالایی دارد. 

اتیلن: روند کاهشی قیمت اتیلن طی هفته قبل شدت گرفت و هر تن از این محصول پتروشیمی با افت 100 دلاری در سی‌اف‌آر جنوب شرق آسیا به سطح 930 دلار رسید. مازاد عرضه در نبود تقاضای کافی، بازار اتیلن را وارد محدوده خرسی کرده است. عمده دلیل این مازاد، کاهش سطح فعالیت صنایع پایین‌دستی خصوصا «MEG»  ارزیابی می‌شود. با این حال فرا رسیدن موعد تعمیرات سالانه برخی از استیم‌کراکرها از بهای اتیلن در آینده نزدیک حمایت خواهد کرد. بنا بر اطلاعات موجود از پتروشیمی‌های داخلی اتیلن به عنوان خوراک بین‌ مجتمعی در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر این اساس قیمت اتیلن برای برخی پتروشیمی‌های داخلی مانند جم و مارون که اتیلن مازاد خود را به شرکت‌های پایین‌دست به فروش می‌رسانند از اهمیت برخوردار است. در این میان نحوه قیمت‌گذاری اتیلن داخلی تا حدودی مبهم است با این حال به نظر می‌رسد قیمت اتیلن در مناطق مختلف به خصوص شرق آسیا در نحوه قیمت‌گذاری این محصول اهمیت دارد. از سوی دیگر اتیلن به عنوان خوراک واحدهای پایین‌دستی مانند پتروشیمی غدیر (تولید پی‌وی‌سی) استفاده می‌شود.

پروپیلن: ریزش قیمت پروپیلن طی هفته قبل شدت گرفت و بهای این محصول در سی‌اف‌آر چین با افت 30 دلاری به سطح 900 دلار رسید. افزایش محموله‌های وارداتی پروپیلن در کشور چین منجر به کاهش قیمت این محصول در بازار داخلی این کشور شده است. در کره‌جنوبی برخی از فروشندگان به امید بالا رفتن قیمت‌ها از ارائه این محصول به بازار خودداری می‌کنند که در صورت تداوم می‌تواند به بالا بردن بهای پروپیلن کمک کند. شرکت پتروشیمی LUXI چین هم آغاز به کار واحد تبدیل متانول به اولفین خود به ظرفیت تولید 300 هزار تن (180 هزار تن پروپیلن و 120 هزار تن اتیلن)در سال را به دو هفته بعد موکول کرد. این واحد با آغاز فعالیت با انبساط عرضه پروپیلن باعث سرعت گرفتن افت قیمت این محصول پتروشیمی خواهد شد.

پی‌وی‌سی: قیمت PVC در معاملات هفته اخیر بدون تغییر باقی ماند و در سی‌اف‌آر چین و جنوب‌شرق آسیا به 890 دلار رسید. اکثر خریداران پی‌وی‌سی در هند اقدام به خریداری نمی‌کنند و منتظر سیاست‌های اقتصادی دولت در قبال تعرفه‌های اعمالی روی محصولات وارداتی از چین، تایلند و آمریکا هستند. انباشت محموله‌های پی‌وی‌سی رسیده از روسیه، ایران و ترکیه هم بازار این محصول پتروشیمی را بیش از پیش تحت فشار قرار داده است. به نظر می‌رسد تعداد قراردادهای خرید پی‌وی‌سی در آوریل حتی از ماه مارس هم کمتر باشد. با این حال سیاست حمایت دولت چین از صنایع کوچک این کشور در نهایت به بهبود اوضاع تولیدکنندگان پی‌وی‌سی خواهد انجامید.

پلی‌اتیلن‌: هر تن پلی‌اتیلن در معاملات هفته قبل روند صعودی خود را حفظ کرد و بر خلاف بسیاری از محصولات پتروشیمی به اصلاح قیمت نپرداخت با این حال از شدت رشد قیمت انواع پلی‌اتیلن کاسته شد. پلی‌اتیلن سنگین بدون تغییر خاصی به بهای 1045 دلار معامله می‌شود. پلی‌اتیلن‌های سبک و سبک خطی هم که دو هفته پیش 9 دلار افزایش قیمت را تجربه کرده بودند با سرعت کمتری به رشد خود ادامه دادنه و تنها 7 دلار رشد داشتند. این دو نوع پلی‌اتیلن به ترتیب به بهای 1025 و 1005 دلار به ازای هر تن در فوب خاورمیانه به فروش رفتند. روند تولید پلی‌اتیلن بر پایه کربن کند شده و هیچ پروژه جدیدی در سال نو برای آن تعریف نشده است. شرکت Lotte کره‌جنوبی نیز قصد دارد تا واحد تبدیل پلی‌اتیلن به اتیل ونیل استات خود را به ظرفیت تولید 290 هزار تن در سال در ماه اکتبر تعطیل کند. شرکت جویتای انرژی جین هم قصد دارد در سه ماهه دوم 2019 یک واحد تولید پلی‌اتیلن سنگین و پلی‌اتیلن سبک خطی به ظرفیت 250 هزار تن و یک واحد تولید پلی‌پروپیلن به ظرفیت 350 هزار تن در سال را در مغولستان راه‌اندازی کند. با این حال صلح تجاری احتمالی بین چین و آمریکا و پایان جنگ تعرفه‌ای تغییر بزرگی در معادلات بازار گسترده این محصولات ایجاد خواهد کرد.

پلی‌پروپیلن: هر تن پلی‌پروپیلن که دو هفته قبل رشد 13 دلاری را تجربه کرده بود در معاملات هفته قبل 4 دلار کاهش قیمت یافت و به بهای 1047 دلار به فروش رفت. حمایت‌های دولت چین در سال جلاری میلادی می‌تواند بازار پلی‌پروپیلن را متحول سازد. قرار است دولت مالیات بر ارزش افزوده «VAT» محصولات صنعتی را از 13 درصد به 10 درصد کاهش دهد، با این حال تاریخ رسمی اعمال این تغییرات تایید نشده است. نرخ فروش در هند نیز به دلیل رسیدن به پایان سال مالی محدود شده است و تنش‌های سیاسی با پاکستان هم با افزایش گارد احتیاطی از فعالیت تولیدکنندگان پلی‌پروپیلن کاسته است. شرکت پلاستیک سازی فورمسا تایلند نیز پس از سپری کردن دوره تعمیرات در ماه قبل با 100 درصد ظرفیت تولید به میزان 480 هزار تن پلی‌پروپیلن در سال مشغول به کار شده و مجرای عرضه را منبسط کرده است. این شرکت یک واحد تولیدی دیگر پلی‌پروپیلن به ظرفیت 640 هزار تن در سال دارد که در طول سال جاری قرار است به دلیل تعمیرات سالانه تعطیل شود.

 ای‌بی‌اس: قیمت اکریلونیترایل بوتادین استایرن (ABS) طی معاملات هفته قبل 5 دلار افزایش یافته و به بهای 1525 دلار به ازای هر تن به فروش رفت. قیمت خوراک ورودی تولید ای‌بی‌اس افزایش یافته و تداوم رشد این محصول پتروشیمی را ممکن ساخته است. اکریلونیترایل و استایرن به ترتیب 70 و 22 دلار افزایش قیمت یافتند، اما بوتادین نوسان خاصی را تجربه نکرد و با همان قیمت به کار خود ادامه داد. با بالا رفتن قیمت مواد خام احتمال می‌رود بهای ای‌بی‌اس در طول هفته جاری گارد صعودی خود را حفظ کند. مذاکرات تجاری چین و آمریکا فعالان بازار ای‌بی‌اس را در تعلیق نگه داشته است و عدم وجود سیگنال قطعی از هیچ کدام از طرفین مذاکره جریان بی‌اطلاعاتی را شدت بخشیده است. از طرف دیگر کلی‌گویی مقامات چین در ارائه سیاست‌های تسهیلاتی خود (که شامل کاهش 3 درصدی مالیات بر ارزش افزوده می‌شود) از دیگر نگرانی‌های بخش تولیدی است.  مشخص نبودن تاریخ اجرای این قوانین جدید تردید‌ها را افزایش داده و به نظر نمی‌رسد شاهد تاثیر آنی این اخبار به ظاهر مطلوب اقتصادی در بازار ای‌بی‌اس و خوراک ورودی آن چون استایرن باشیم.

بوتادین: قیمت بوتادین طی هفته گذشته در فوب کره‌جنوبی 5 دلار افزایش یافت و به قیمت 1125 دلار به فروش رفت و در سی‌اف‌آر چین بدون تغییر نسبت به هفته ماقبل به بهای 1160 دلار معامله شد. وضعیت نامشخص صنایع پایین‌دستی فروشندگان و خریداران بوتادین را در تعلیق نگه داشته است که اثر آن را در روند قیمتی هم مشاهده می‌کنیم. با این حال به نظر می‌رسد در نیمه دوم ماه آوریل به دلیل تعمیرات سالانه برخی از استیم‌کراکرها در کره‌جنوبی سطح تقاضا به منظور انبارسازی افزایش یابد.

استایرن مونومر: بهای استایرن مونومر در هفته قبل 7 دلار افزایش یافت و در سی‌اف‌آر چین به 1083 دلار به ازای هر تن رسید. برنامه حمایتی دولت چین که هفته قبل در مجلس نمایندگان خلق این کشور مطرح شد بهای این محصول را صعودی کرد. کم شدن سطح انبار‌های استایرن مونومر هم به حمایت از رشد قیمت برآمد تا بهای استایرن مونومر با سرعت بیشتری صعودی شود. دو هفته پیش هر تن استایرن مونومر تنها 4 دلار افزایش قیمت داشت. در انبارهای شرق چین در هفته گذشته 19 هزار تن خروجی و تنها 16 هزار تن ورودی استایرن مونومر داشتند که منجر به کاهش 3 هزار تنی سطح انبارهای این محصول و رسیدن به سطح 259.500 تن شد.این کاهش ناشی از ضعف محصولات صنایع بالادستی مثل نفت خام، بنزن و اتیلن است. با وجود افزایش ذخایر استایرن مونومر، تولیدکنندگان این محصول در چین با قدرت مشغول به کار هستند و امید می‌رود با نزدیک شدن به آوریل سمت تقاضا تقویت شود.

 مونو‌اتیلن‌گلایکول (MEG): بهای مونواتیلن گلایکول طی معاملات هفته اخیر 15 دلار افزایش یافت و به بهای 652 دلار در سی‌اف‌آر چین به ازای هر تن فروش رفت. سرعت رشد بهای مونواتیلن گلایکول نسبت به هفته ماقبل کند شده است و دلیل آن وضعیت نه چندان مناسب محصولات پتروشیمی در معاملات آتی است.  افزایش سطح ذخایر این محصول هم بر کند شدن روند صعودی قیمت آن بی‌تاثیر نبود. طی هفته قبل 109 هزار تن به انبارهای مونواتیلن گلایکول در شرق چین افزوده شد و سطح آن به 1.315 میلیون تن رسید. با این حال افزایش 5 درصدی نرخ تولید محصولات پایین‌دستی از جمله پلی‌استر نوید تغییر شرایط در آینده نزدیک را می‌دهد. صنایع پلی‌استر سازی چین در حال حاضر با نرخ تولید 86-88 درصد مشغول به فعالیت هستند. در هندوستان نیز واحدهای تولیدی با 90 درصد ظرفیت تولید مشغول به کار هستند، اما انقباض تقاضا از سمت صنایع پایین‌دستی نسبت فروش به تولید را در بازه 50-70 درصدی نگه داشته است که منجر به افزایش 20-15 روزه سطح ذخایز این محصول شد. کاهش قابل توجه اتیلن بالادستی برای تولید مونواتیلن گلایکول هم حاشیه سود «MEG» را افزایش داد.

محصولات پتروشیمی در انتظار سیاست‌های انبساطی چین20