جوسازی ناکام در بازار ارز؟

11:02 - 1400/01/21

 این قیمت در شرایطی به ثبت رسید که دلار ۲ روز متوالی زیر مرز مهم ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی نوسان کرده بود. به گفته فعالان، افزایش قیمت دلار روز شنبه از ساعات انتهایی روز پنج‌شنبه کلید خورده بود. در آن مقطع زمانی، شنیده‌های معامله‌گران مبنی بر عدم تصویب لایحه پالرمو و حمایت از دلار هرات در مرز ۱۳ هزار تومانی دو عاملی بود که خریدهای ارزی را در پشت خط‌ها افزایش داد. این موضوع موجب شد که دلار پیش از ساعت ۱۱ صبح روز شنبه معاملات خود را با قیمت ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان آغاز کند که افزایش ۳۰۰ تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه داشت.

در ادامه روز این ارز در مقطعی حتی به محدوده ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان حرکت کرد، ولی هر چقدر از ساعات ابتدایی روز فاصله گرفتیم، دلار رو به سوی نرخ‌های پایین‌تر آورد و حدود ساعت ۴ بعدازظهر روی محدوده ۱۳ هزار و ۶۰۰تومان قرار گرفت. برخی فعالان عنوان کردند که پس از ساعت ۴ بعدازظهر حتی قیمت از محدوده یاد شده پایین‌تر رفت. به گفته برخی بازیگران ارزی، نوسان‌گیران از همان ابتدای روز سعی می‌کردند با جوسازی پیرامون احتمال بالای عدم تصویب لایحه پالرمو در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام خریداران را برای ورود به بازار ترغیب کنند. آنها در ابتدا در کانال‌های خبری این موضوع را برجسته کردند که رئیس‌جمهوری و رئیس مجلس در جلسه حضور ندارند، پس احتمال تصویب پالرمو پایین است. پس از اینکه در خبری رسمی اعلام شد که تعیین‌تکلیف پالرمو به سال آتی موکول شده است، نوسان‌گیران قیمت را به نزدیکی محدوده ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان نیز بردند، ولی نکته جالب آنجا بود که حتی این افزایش قیمت نیز موجب نشد که تقاضای جدیدی به بازار وارد شود که زمینه را برای حضور دلار در کانال ۱۴ هزار تومانی آماده کند. به این ترتیب، جوسازی سیاسی نوسان‌گیران در مقطعی توانست قیمت دلار را در مسیر افزایشی قرار دهد، ولی نتوانست تقاضای جدی را به بازار وارد کند که کانال دلار را تغییر دهد. عدم ورود تقاضا موجب شد که از حدود ساعت۲ بعدازظهر میزان فروش‌ها در بازار افزایش پیدا کند. خبرها حاکی از آن بود که پس از ساعت ۵ بعدازظهر حتی قیمت دلار تا مرز ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان پایین رفته است و ممکن است پس از آن ساعت افت بیشتری را نیز تجربه کرده باشد. در واقع جوسازی سیاسی نوسان‌گیران یک روز نیز پایدار نبود و جو بازار ارز خیلی زود به انتهای هفته قبل بازگشت.

روز گذشته سکه تمام بهار آزادی نیز در ساعات ابتدایی روز به بالای مرز ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رفت ولی حدود ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۴ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان قرار گرفت که ۱۰ هزار تومان بیشتر از روز پنج‌شنبه بود.پس از ساعت ۵ بعدازظهر فلز گرانبهای داخلی نیز تا محدوده ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی عقب‌نشینی کرده بود. افزایش قیمت  سکه در ابتدای روز بیشتر وابسته به رشد قیمت دلار بود. این اتفاق در حالی رخ داد که دیروز بهای اونس در بازارهای جهانی به زیر مرز هزار و ۳۰۰ دلاری سقوط کرده بود و برخی از معامله‌گران بازار طلا انتظار داشتند که تحت‌تاثیر این موضوع بهای سکه و طلا در بازار داخلی نیز ارزان‌تر شود.نوسانات رفت و برگشتی قیمت دلار و سکه در اولین روز هفته، انتظارات معامله‌گران بازار را بار دیگر دچار ابهام کرد.

جوسازی ناکام در بازار ارز؟1