نگاه بازار جهانی به دومین جلسه رئیس فدرال رزرو

رشد همزمان دلار و یوآن

11:01 - 1400/01/21
صبح چهارشنبه شاخص دلار پس از سپری شدن اولین روز ادای توضیحات رئیس فدرال رزرو در سنا آمریکا و ارزیابی مطلوب وی از شرایط اقتصادی صعودی شد. با این حال وی خاطرنشان کرد که امواج مخالفی در مسیر حرکت اقتصاد این کشور وجود دارند.
رشد همزمان دلار و یوآن

دنیای بورس: در نخستین روز از اظهارت دو روزه رئیس بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا در کمیته بانکی سنا این کشور، ژروم پاول اعلام کرد که هیچ عجله‌ای برای قضاوت در مورد تغییر نرخ بهره دلار ندارد و در صورت لزوم کوچک‌سازی ترازنامه این نهاد را تغییر خواهد داد.

شاخص دلار که بیانگر بهای این ارز در برابر سبدی متشکل از ارزهای رقیب است با رشد 0.12 درصدی به سطح 95.982 رسید. بعد از سخنان پاول در مورد تداوم روند عدم افزایش نرخ بهره، شاخص دلار در آخرین دقایق زمان کاری بازار جهانی افت کرد. اما داده‌های فراتر از انتظار شاخص اعتماد مصرف‌کننده آمریکا از افت بیشتر شاخص دلار جلوگیری کرد.

مقیاس اطمینان مصرف کننده آمریکا در ماه فوریه افزایش یافته و به سطح 131.4 واحد رسیده است. این میزان بسیار بیشتر از مقدار این شاخص در ژانویه به میزان 121.7 و پیش‌بینی اکونومیست در سطح 124.7 واحد بود.

در همین حال نسبت جفت ارز دلار به یوآن به میزان 0.2 درصد کاهش یافت. نگه فعالان بازار شرق دور به انتشار شاخص مدیران خرید صنعتی چین در پنجشنبه و شاخص مدیران خرید Caixin در جمعه است.

نسبت دلار استرالیا به دلار آمریکا از ثبات نسبی برخوردار است. دلار استرالیا از شروع ماه فوریه 2 درصد از افت‌های پیشین خود را جبران کرده است. پس از اینکه بانک مرکزی استرالیا افزایش نرخ بهره را متوقف کرد، نسبت این ارز به دلار آمریکا کف 0.7054 ماهانه را تجربه کرد.

پوند استرلینگ انگلستان نیز که به دلیل اقدامات نخست وزیر این کشور مبنی بر تعویق موعد برگزیت به اوج 5 ماهه رسیده بود، در معاملات امروز حدود 0.1 درصد در مقابل دلار عقب نشست و نسبت آن به دلار به 1.3242 رسید. عدم محرک بیرونی برای رشد بیشتر عامل اصلی افت نامحسوس پوند بود.