رالی ادامه‌دار بازار جهانی؟/ عبور نرم مس از میانه 6 هزار دلار

10:58 - 1400/01/21
تمدید مهلت ضرب‌العجل آمریکا برای افزایش تعرفه بر 200 میلیارد دلار کالای چینی ضمن افزایش خوش‌بینی‌ها به آینده اقتصاد جهانی، چشم‌انداز تقاضا برای کالاهای پایه را گسترش داد و باعث رشد قیمت این محصولات شد.  
رالی ادامه‌دار بازار جهانی؟/ عبور نرم مس از میانه 6 هزار دلار

دنیای بورس: پس از ابراز رضایت مقامات آمریکایی از روند مناسب مذاکرات تجاری و افزایش یافتن احتمال راهکار برون‌رفت از جنگ تعرفه‌ای، دونالد ترامپ اعلام کرد که حاضر است مهلت پایان مذاکرات و اعمال تعرفه‌های سنگین‌تر بر کالاهای چینی را به عقب بیاندازد.

پس از این خبر بازارهای سهام نخستین روز کاری هفته را مثبت آغاز کردند. افزایش ریسک‌پذیری بین سرمایه‌داران موتور محرک رشد شاخص‌های بورسی در بازار جهانی بود. ضمن اینکه افت شاخص دلار در برابر سبدی متشکل از ارزهای رقیب، قدرت خرید سرمایه‌داران غیر دلاری را افزایش داد که همین امر منجر به شدت گرفتن سمت تقاضا و رشد بهای کامودیتی‌ها از جمله فلزات رنگین بود.

آلومینیوم با رشد 0.44 درصدی به بهای 1922 دلار به فروش رفت. روی بیش از 21 دلار افزایش قیمت یافت و به بهای 2734 دلار معامله شد. سرب با افزایش بیش از یک درصد پرچمدار رشد در میان فلزات بود و بهای آن به سطح 2085 دلار رسید. هر تن مس نیز در بازار LME لندن با افزایش 54 دلاری به قیمت 6532 دلار مبادله شد.

فلزات ارزشمند همچون طلا، نقره، پلاتین و پالادیوم نیز به رشد خود ادامه دادند.

بازارهای سهام چین نیز هفته کاری را قدرتمند آغاز کردند بطوری که شاخص CSI 300 چین با افزایش 4.3 درصدی در معاملات امروز، رشد خود از کف سوم ژانویه را به بیش از 20 درصد ارتقا داد. بازارهای سهام در استرالیا و نیوزلند نیز بدلیل رشد ارزهای این دو کشور در محدوده مثبت معاملاتی قرار گرفتند. در آمریکا بازارهای سهام رویه مثبت را در شروع کار خود پیشه کرده‌اند. شاخص S&P و S&P Futures به ترتیب 0.64 و 0.33 درصد رشد داشته‌اند. Nasdaq 100 و  Dow 30 به ترتیب 0.79 و 0.7 درصد افزایش ارتفاع یافته‌اند و Small Cap 2000 بیش از یک درصد به ارتفاع شاخص خود افزوده است.