افت شاخص دلار فلز زرد را صعودی کرد

رشد دلاری طلا

10:58 - 1400/01/21
پس از اینکه ترامپ اعلام کرد که برای دستیابی به صلح تجاری با چین حاضر است موعد اعمال تعرفه‌های جدید روی محصولات چینی را به عقب بیاندازد، شاخص دلار کاهشی شد. فشار آمریکا بر دولت چین به منظور ایجاد ثبات در نوسان یوآن منجر به افزایش بهای این ارز در بازار جهانی شد. با افت شاخص دلار بهای فلز زرد افزایش یافت.
رشد دلاری طلا

دنیای بورس: با بازگشایی بازارهای جهانی بهای طلا با رشد 0.27 درصد به سطح 1331 دلار رسید. طلا در بازار آتی نیز با رشد 0.07 درصدی به قیمت 1333 دلار به فروش رفت.

احتمال تعویق تعرفه‌های 25 درصدی ترامپ بر بیش از 200 میلیارد دلار کالای چینی باعث رشد 0.06 درصدی ارزش یوآن شد. با این حال این تصمیم ترامپ ممکن است ریسک‌پذیری را در بین سرمایه‌داران افزایش دهد، با این حال افزایش ریسک‌های سیاسی و اقتصادی از روند کنونی حمایت می‌کند و فشار قدرتمندی بر طلا وارد نخواهد شد.

افت شاخص دلار در برابر سبدی متشکل از ارزهای رقیب، قدرت خرید ارزهای غیر دلاری را افزایش داده و منجر به انبساط تقاضا می‌شود. شاخص دلار هفته گذشته 0.4 درصد افت داشت و اندکی اوج‌گیری یک درصدی هفته ماقبل را کم‌رنگ کرد.

علاوه بر رشد یوآن، افزایش ارزش دلار نیوزلند نسبت به دلار آمریکا نیز فشار را بر شاخص دلار بیشتر کرد. امروز صبح مرکز آمار نیوزلند اعلام کرد که در سه ماهه چهارم سال 2018، آمار خرده‌فروشی این کشور به میزان فراتر از انتظار 1.7 درصد رشد داشته است. پیش‌بینی‌ها انتظار رشد 0.5 درصدی را در اذهان تداعی کرده بود. همچنین این آمار رشد قابل توجهی را نسبت به سه ماهه سوم سال 2018 در این کشور نشان می‌دهد. میزان خرده‌فروشی در این کشور در بازه یاد شده با اصلاح افزایشی محدود به 0.3 درصد بود.

دلار استرالیا نیز حدود 0.3 درصد در مقابل دلار آمریکا رشد داشت. کاهش شاخص دلار و رسیدن آن به سطح 96.303 واحد باعث شد تا نسبت ارزهای رقیب در مقابل دلار تقویت شود، بطوری که یورو، پوند انگلستان، ین ژاپن، دلار کانادا، دلار استرالیا و دلار نیوزلند در موقعیت خرید نسبت به دلار آمریکا قرار گرفتند.

 

عوامل موثر بر نوسان قیمت طلا در هفته جاری:

دوشنبه: سخنرانی رئیس بانک انگلستان

سه‌شنبه: آمار تعداد مجوز خانه‌های نوساز آمریکا – آمار تورم انگلستان – شاخص اعتماد مشتریان CB آمریکا – سخنرانی آقای پاول رئیس فدرال رزرو

چهارشنبه: تغییرات اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا – تعداد سفارش محصولات با دوام آمریکا – شاخص مرکزی قیمت مصرف‌کننده کانادا - سخنرانی آقای پاول رئیس فدرال رزرو – فروش ماهانه خانه‌های معوقه آمریکا – موجودی تجاری نفت آمریکا – شاخص مدیران خرید صنعتی چین

پنجشنبه: تولید ناخالص ملی آمریکا در فصل پاییز – شاخص مدیران خرید صنعتی Caixin چین

جمعه: آمار بی‌کاری آلمان - شاخص مدیران خرید صنعتی آلمان - شاخص مدیران خرید صنعتی انگلستان – شاخص قیمت مصرف‌کننده حوزه یورو - تولید ناخالص ملی کانادا – شاخص مدیران خرید صنعتی ISM آمریکا