مقصد وام‌های بانکی در سال ۹۷

10:54 - 1400/01/21
بانک مرکزی گزارش ۱۰ ماهه تسهیلات‌دهی را منتشر کرد.

بانک مرکزی: بر مبنای جدیدترین گزارش بانک مرکزی، شبکه بانکی کشور در ۱۰ ماه ابتدایی سال‌جاری در حدود ۵۳۵ هزار میلیارد تومان انواع تسهیلات، در قالب بیش از ۷ میلیون و ۸۰۰ فقره وام به اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت کرده است.

می‌توان گفت در این مدت به‌طور میانگین از هر ۱۱ ایرانی یک نفر وام دریافت کرده است. مقایسه حجم تسهیلات اعطایی شبکه بانکی در ۱۰ ماه ابتدایی سال‌جاری و بازه زمانی مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد که میزان تسهیلات‌دهی بانک‌ها در سال‌جاری در حدود ۱۶ درصد افزایش یافته است.

همچنین بخش خدمات در میان بخش‌های مختلف اقتصاد بیشترین سهم را از وام‌های پرداختی به خود اختصاص داده‌ است. به نحوی که بیش از نیمی از وام‌های اعطاشده در ۱۰ ماه ابتدایی سال‌جاری به این بخش اختصاص داده‌ شده‌ است. بخش صنعت نیز با میانگین ۶۲۳ میلیونی هر فقره وام، از نظر حجم میانگین تسهیلات پرداختی در رتبه اول بین بخش‌های مختلف اقتصاد قرار دارد.

بر مبنای آمارهای بانک مرکزی در ۱۰ ماه نخست سال‌جاری «تامین سرمایه در گردش» در تمام بخش‌ها به جز بخش مسکن، مهم‌ترین دلیل برای دریافت وام بوده است. در بخش مسکن نیز تقاضای خرید مسکن مهم‌ترین عامل مراجعه به بانک برای دریافت وام بوده است.

  • گزارش «دنیای اقتصاد» را در اینجا دنبال کنید.