۵۰ فرصت جذب سرمایه در ایران

10:49 - 1400/01/21
۵۰ فرصت جذب سرمایه خارجی معرفی شد. داده‌های آماری منتشر‌ه از سوی وزارت صمت نشان می‌دهد حجم کل سرمایه مورد نیاز برای اجرای این طرح‌ها بالغ‌بر ۸۳۷ میلیون دلار است. جانمایی طرح‌های مصوب در هیات سرمایه‌گذاری خارجی نشان می‌دهد بالاترین رقم پیش‌بینی جذب سرمایه، به تولید خودروی سواری، تولید آلومینیوم، لنت ترمز و لنت کلاچ خودرو اختصاص دارد.

دنیای اقتصاد: کارنامه جذب سرمایه‌های خارجی در ثلث دوم منتشر شد. داده‌های جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که اجرای ۷طرح جدید صنعتی با مشارکت خارجی‌ها در هیات سرمایه‌گذاری مصوب شده است. حجم سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای اجرای این طرح‌ها در مجموع ۲۱۴میلیون و ۷۷۱هزار دلار است که سهم حدود ۲۶ از حجم کل سرمایه‌گذاری‌های مصوب خارجی از ابتدای سال تا هشت ماه منتهی به آبان امسال را دارد.

وضعیت طرح‌های صنعتی، معدنی و تجاری مصوب در هیات سرمایه‌گذاری خارجی نشان می‌دهد که در هشت ماه منتهی به آبان امسال در مجموع ۵۰ طرح قرار است با مشارکت خارجی‌ها اجرا شود که به لحاظ تعداد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش 6.4 درصدی داشته است. حجم کل سرمایه‌گذاری خارجی برای اجرای این طرح‌ها بیش از ۸۳۷ میلیون دلار برآورد شده که نسبت به سال گذشته (دو میلیارد و ۱۰۰میلیون دلار) افت ۶۰درصد داشته است.

۷ طرح جدید مصوب در آبان‌ماه

گزارش جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که طرح‌های جدید مصوب در آبان‌ماه امسال قرار است در ۵ استان کشور عملیاتی شود. بالاترین رقم سرمایه‌گذاری برای اجرای این طرح ها، مربوط به «تولید فرو سیلیکو آلومینیوم» است که قرار است در استان خراسان جنوبی اجرا شود. سرمایه پیش‌بینی شده برای اجرای این طرح ۱۷۷میلیون دلار برآورد شده است. «تولید پنل خورشیدی تک کریستالی و سلول خورشیدی فتو ولتائیک» نیز با سرمایه ۳۳میلیون و ۷۲۹هزار دلار قرار است در استان فارس اجرا شود. «احداث واحد تولید غذای مسافر» (کترینگ) در استان تهران با سرمایه یک میلیون و ۹۶۳هزار دلار مصوب شده است.

«تولید انواع کیت‌های آزمایشگاهی و تشخیص طبی» نیز طرح مصوب دیگری برای استان تهران است که با سرمایه ۸۴۳ هزار دلاری قرار است، اجرا شود. «اکتشاف، استخراج و فرآوری معدن گلدره استان کرمان» با سرمایه ۵۶۲ هزار دلاری، «تولید انواع سیلیکون به فرم رزین و لاستیک» با سرمایه ۳۳۷هزار دلاری و «تولید و کیت‌های آموزشی» با سرمایه ۳۳۷هزار دلاری اجرای خواهد شد.

دو طرح اول در استان کرمان و طرح دیگر نیز در استان زنجان عملیاتی خواهد شد. البته وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اجرای این ۷طرح جدید تابعیت سرمایه‌گذار خارجی را مشخص نکرده است.

کدام کشورها بیشترین مشارکت را در طرح‌ها دارند: با توجه به اینکه در ادوار گذشته تابعیت سرمایه‌گذاران مشخص بود، آنچه در جدیدترین آمارها منعکس شده، نشان می‌دهد ترکیه و چین بیشترین سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص داده‌اند. ترکیه توانسته در ۸ طرح سرمایه‌گذاری کند که از این میان ۳ طرح را با مشارکت سایر کشورها انجام داده است. دو طرح با مشارکت جمهوری آذربایجان و یک طرح با مشارکت آلمان. از سوی دیگر چین نیز در ۷ طرح سرمایه‌گذاری کرده است که از این تعداد، یک طرح را با مشارکت ایتالیا انجام می‌دهد.

کدام کشورها کمترین مشارکت را در طرح‌ها دارند: اگرچه بسیاری از کشورها در لیست سرمایه‌گذاران خارجی ایران قرار نگرفته‌اند؛ اما از میان کشورهایی که اقدام به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ایرانی کرده‌اند، کشورهای اتریش، لهستان، قزاقستان، تایوان، عراق، سوئیس و بحرین کمترین مشارکت را در بین کشورهای سرمایه‌گذار خارجی دارند و هر یک از آنها تنها در یک طرح سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

بیشترین و کمترین طرح‌ها در کدام استان‌ها اجرا می‌شود: از ابتدای سال تا انتهای آبان 50 طرح به تصویب رسیده که از این میان استان تهران دارای 13 پروژه است. بعد از آن، استان خراسان رضوی با تصویب ۶ پروژه بیشترین طرح‌ها را در خود جای داده است.

با توجه به اینکه برخی از استان‌ها پروژه‌ای را برای سرمایه‌گذاری خارجی به تصویب نرسانده‌اند و تنها ۱۶ استان طرح‌هایی را برای مشارکت با خارجی‌ها ارائه داده‌اند، در میان این ۱۶ استان، یزد، گیلان، گلستان، زنجان و لرستان، تنها یک طرح را برای مشارکت با خارجی‌ها در اختیار دارند. در مابقی استان‌ها، قزوین، کرمان و آذربایجان شرقی هر یک ۴ طرح را به تصویب رسانده‌اند. آذربایجان غربی و خراسان جنوبی نیز هر یک ۳ طرح را در اختیار دارند. استان‌های فارس، البرز، مرکزی و قم هم هر کدام دو پروژه را برای مشارکت با خارجی‌ها ارائه داده‌اند.

بیشترین سرمایه‌گذاری در کدام پروژه‌ها صورت گرفته است: از ابتدای امسال بیشترین سرمایه‌گذاری توسط چینی‌ها در طرح «افزایش سرمایه‌گذاری- تولید خودرو سواری» صورت گرفته که حجم آن رقمی معادل ۲۳۰ میلیون دلار است. این طرح در کرمان به تصویب رسیده است. پس از آن، طرح «تولید فرو سیلیکو آلومینیوم» با حجم سرمایه‌گذاری ۱۷۷ میلیون دلاری صورت گرفته است. این سرمایه‌گذاری در استان خراسان جنوبی به تصویب رسیده است. اما تابعیت سرمایه‌گذار این پروژه مشخص نیست. «تولید لنت ترمز و لنت کلاچ خودرو» نیز از دیگر طرح‌هایی است که حجم سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی دارد. این طرح توسط عراق انجام می‌شود و حجم سرمایه‌گذاری آن ۱۱۸ میلیون و ۷۰۹ هزار دلار است.

کمترین سرمایه‌گذاری در کدام پروژه‌ها صورت گرفته است: از میان پروژه‌های تصویب شده، کمترین حجم سرمایه‌گذاری خارجی متعلق به «تولید پکیج گازی-افزایش سرمایه‌گذاری» است که در استان قزوین تصویب شده و توسط ایتالیا انجام می‌شود. حجم سرمایه‌گذاری در این پروژه ۲۲۱هزار دلار است. «تولید انواع مواد شوینده و ضد عفونی‌کننده» نیز با ۲۴۵ هزار دلار سرمایه‌گذاری، از دیگر طرح‌هایی است که کمترین سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص داده است. این طرح در استان گلستان به تصویب رسیده و قرار است توسط قزاقستان انجام شود. «تولید و تعمیر تابلوهای فشار قوی و ضعیف برق» و «تولید انواع پروفیل آلومینیوم» نیز سرمایه‌ای معادل ۳۰۰ هزار دلار جذب کرده است.

بر این اساس «تولید و تعمیر تابلوهای فشار قوی و ضعیف برق» در استان تهران تصویب شده و توسط افغانستان اجرا می‌شود و «تولید انواع پروفیل آلومینیوم» در استان خراسان رضوی به تصویب رسیده و افغانستان در این پروژه مشارکت دارد.