خوش‌بینی متال بولتن به چشم‌انداز قیمت فلزات پایه

10:46 - 1400/01/21
در پی نتایج مثبت حاصل از دور آخر مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا، قیمت فلزات پایه در بازگشایی بازارهای جهانی پس از تعطیلات صعودی شد. با این حال تعطیلی بازار چین در سال نو قمری حجم معاملات را محدود کرده است.
خوش‌بینی متال بولتن به چشم‌انداز قیمت فلزات پایه

 دنیای بورس: در بازگشایی بازارهای جهانی بهای مس بیش از 0.4 درصد کاهش یافت و به سطح 6115 دلار به ازای هر تن رسید و روی بیش از 0.8 درصد رشد کرد. آلومینیوم به میزان 0.4 درصد و نیکل به میزان 0.6 درصد افزایش قیمت را تجربه کردند. سرب نیز 0.6 درصد کاهش یافت. در آستانه سال نو قمری در چین حجم تقاضای فلزات پایه در بازار لندن به سطح 1788 تن افت کرد.

اظهارات مقامات رسمی چین و آمریکا درباره روند مثبت پیشرفت مذاکرات تجاری بین دو کشور، ضمن رفع نگرانی‌ها از ادامه جنگ تجاری و کند شدن رشد اقتصاد جهانی از رونق کالاهای پایه حمایت کرد. مقامات چین برای نشان دادن حسن نیت خود، 2 میلیون تن دانه سویا از ایالات متحده خریداری کردند. دونالد ترامپ نیز ضمن ابراز رضایت از جریان مذاکران، اعلام کرد که شاید به زودی با رئیس جمهور چین دیدار کند. در همین راستا بازارهای سهام در آمریکا در محدوده مثبت هفته خود را به پایان بردند، بطوری که شاخص داوجونز با رشد 0.26 درصد در سطح 25063.9 واحد بسته شد و یورو استاکس 50 ضمن ثبت افزایش 0.37 درصدی در ارتفاع 3171.12 قرار گرفت.

اکثر بازارهای آسیایی در سال نو قمری در چین تعطیل هستند، اما دو بازار Nikkei و ASX 200 که مشغول به کار هستند به ترتیب 0.46 و 0.48 درصد رشد داشتند. ضمن اینکه رشد نرخ سود اسناد خزانه‌داری آمریکا نیز مشوق بازارهای جهانی بود.

همزمان با شروع تعطیلات سال نو در چین، قیمت فلزات پایه افزایش یافت. روی، نیکل و آلومینیوم در صدر جدول افزایش قیمت قرار گرفتند. در کمال تعجب بازار از آمار ضعیف شاخص مدیران خرید Caixin در هفته قبل گذر کرد و فلزات پایه موقعیت صعودی خود را حفظ کردند. در حال حاضر با خروج فلزات از مدار نزولی (که در نیمه دوم سال گذشته میلادی حاکم بر بازار بود) و توافق احتمالی بین دو غول تجاری جهان، قیمت فلزات پایه می‌تواند در آینده به رشد خود ادامه دهد.

خوش‌بینی متال بولتن به چشم‌انداز قیمت فلزات پایه16