در پی محدودیت‌های زیست‌محیطی رشد روی از دیگر فلزات پایه سبقت گرفت

صعود روی در سایه سیاست «آسمان‌های آبی»

10:44 - 1400/01/21
بنا بر اعلام سازمان ملی آمار چین، تولید روی این کشور در سال 2018 با تجربه افت 3.2 درصد به سطح 5.68 میلیون تن رسیده است. برخی از کوره‌های چین عامدانه سطح تولید خود را پایین آورده‌اند تا سطح هزینه های حق العمل کاری ذوب و تصفیه فلز را که در کف 10 ساله به سر می‌برد، افزایش دهند.
صعود روی در سایه سیاست «آسمان‌های آبی»

دنیای بورس: سیاست "آسمان‌های آبی" در چین تولید روی در این کشور را با مشکل مواجه کرده است. افزایش قیمت روی در چین را می‌توان از منظر ساختاری نگریست. سال گذشته سازمان محیط زیست چین تصمیم گرفت محدودیت‌های بیشتری بر سایر محصولات جانبی ذوب روی (به خصوص پسماندهای سمی) اعمال کند. طرح "آسمان‌های آبی" به همین منظور از جولای سال گذشته میلادی در این کشور اجرا شد.

استانداردهای سخت‌گیرانه زیست محیطی بر تولید روی منجر به تعلیق فعالیت کوره‌های ذوب روی در یانان و کاهش چشمگیر تولید گروه صنعتی روی هانگ‌ژونگ شده است. در همین راستا گروه ذوب ژوژو (ZhouZhou) که پنجمین تولید کننده بزرگ روی در جهان محسوب می‌شود در سال گذشته مجبور به نوسازی بخشی از تجهیزات و تعویض مکان سایت اصلی تولید خود در سال 2018 شد. این شرکت در گزارش ژانویه خود خبر از زیان 242 میلیون دلاری در سال 2018 به دلیل عملکرد نامطلوب کوره جدید و کاهش 17 درصدی تولید خود داد.

کشور چین در سیطره تحولات قوانین زیست محیطی قرار دارد و چگونگی واکنش بخش تولید روی این کشور به قوانین سخت‌گیرانه، مسیر آینده قیمت این فلز را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

صعود روی در سایه سیاست «آسمان‌های آبی»19

نشریه APEX ژانویه گذشته‌ پیش‌بینی خود از تغییرات روند این فلز در فصول سال جاری میلادی را اعلام کرد. خوش‌بین‌ها امید دارند تا انتهای سال قیمت روی تا سطح 3000 دلار رشد کند. با شروع سال جدید میلادی قیمت روی به صورت مداوم در مدار صعود قرار داشته است و بهای آن به ازای هر تن با ثبت بازده ماهانه مثبت 11 درصد از 2450 دلار به سطح 2719 دلار رسیده است.

صعود روی در سایه سیاست «آسمان‌های آبی»4