توافق بانکی ایران و سوریه

10:42 - 1400/01/21
اسحاق جهانگیری؛ معاون رئیس جمهور ایران اعلام کرده ایران به توافقنامه‌های بانکی مهمی با سوریه دست یافته و تهران یک نیروگاه در استان لاذقیه سوریه ایجاد خواهد کرد.

فارس: معاون رئیس جمهور ایران که در دمشق حضور دارد از حصول توافق بانکی با سوریه خبر داد. اسحاق جهانگیری در این خصوص گفته است ایران به توافقنامه‌های بانکی مهمی با سوریه دست یافته و تهران یک نیروگاه در استان لاذقیه سوریه ایجاد خواهد کرد. براساس گزارش خبرگزاری رویترز جهانگیری که این سخنان را در دمشق (پایتخت سوریه) مطرح کرده، گفته است: همانطور که در مبارزه با تروریسم در کنار سوریه بودیم در فاز بازسازی نیز در کنار سوریه خواهیم بود.

معاون اول رئیس جمهور دیروز در صدر هیاتی عالی رتبه وارد دمشق شد و در سفر دو روزه خود ضمن دیدار با رئیس جمهور، نخست وزیر و مسئولان سیاسی سوریه در نشست کمیته عالی دوکشور شرکت می‌کند.

عبدالناصر همتی؛ رئیس کل بانک مرکزی در همین باره می‌گوید:

  • امروز ۹بهمن ۱۳۹۷ و در چارچوب کشور ایران وسوريه دردمشق برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور، توافقنامه برقراری و توسعه روابط بانکی دو کشور به امضا رسید.
  • براساس تفاهم با رئیس بانک مرکزی سوریه روابط کارگزاری بانکی بین دو کشور برقرار ومجوز تاسیس بانک مشترک ایرانی وسوری در دمشق صادر می شود و بانکهای مرکزی دو کشور با افتتاح حساب، مبادلات بر مبنای پول ملی دو کشور را آغاز وامکان استفاده از کارت های بانکی دوکشور فراهم میشود.
  • براساس توافق‌های انجام گرفته درجریان سفر هیات ایرانی به ریاست معاون اول کشورمان رهبری سوریه برتصمیم کشورش برای توسعه کامل روابط اقتصادی با ایران تاکید واعلام کرد برای فعالیت شرکت‌های ایرانی در این کشور اولویت ویژه قائل هستند.