تداوم فشار تحریمی بر ملی‌مس/ پایان متفاوت برای «فملی»؟

10:41 - 1400/01/21
عملکرد دی ماه ملی مس ایران نشان از تداوم مشکلات صادراتی این شرکت دارد. رکود در بازار داخلی نیز مزید بر علت شده تا سطح فروش این شرکت بیش از پیش تحت فشار قرار بگیرد. با این حال حفظ سطح مطلوب تولید نشان می‌دهد وضعیت این شرکت در میان‌مدت می‌تواند کاملا مساعد رقم بخورد؛ در این میان همراهی شرایط عمومی حاکم بر اقتصاد کشور نقش مهمی خواهد داشت. به علاوه آن که نشانه‌هایی از بهبود وضعیت این شرکت در بازه نزدیک نیز مشاهده می‌شود.
تداوم فشار تحریمی بر ملی‌مس/ پایان متفاوت برای «فملی»؟

دنیای بورس: «فملی» در معاملات امروز سهام تا سطح 264 تومانی عقب‌نشینی کرد و از جمله نمادهای با بیشترین اثر منفی بر شاخص کل بود. ضعف توانایی ملی مس در زمینه فروش، خیلی زود و با آغاز دور نخست تحریم‌های ایالات متحده علیه کشور آشکار شد. حجم فروش صادراتی کاتد، به عنوان محصول اصلی سبد فروش، در نیمه دوم تابستان با افت شدید مواجه شد و با این حال مقدار فروش این محصول در نیمه نخست سال نهایتا به بیش از 93 هزار تن رسید.

با فرا رسیدن نیمه دوم و حذف محدودیت‌های وزارت صمت در اعمال دستوری نرخ محصولات، مشکلات صادراتی محصولات بیش از پیش جلوه‌گر شدند؛ به شکلی که حجم فروش کاتد در پاییز کمتر از 30 هزار تن بود و قریب به اتفاق آن نیز در بازار داخلی به فروش رفت.

«فملی» در آغاز زمستان

سطح فروش ملی مس در دی ماه نسبت به ماه‌های پاییزی نیز با افت ملموس مواجه شده و به 4564 تن کاتد رسیده است. آمار معاملات بورس کالا نشان می‌دهد که این محصول به احتمال قوی تماما در بازار داخلی فروخته شده و سدّ صادراتی «فملی» در دی ماه نیز پابرجا بوده است.

علی‌رغم مشکلات فروش، «فملی» در زمینه تولید همچنان قدرتمند به پیش می‌رود و در پی این روند شرکت موجودی ارزشمندی اندوخته است. ملی مس در دی‌ماه بیش از 21 هزار تن کاتد تولید کرده که نسبت به متوسط 9 ماه ابتدایی سال رشدی 5.5 درصدی دارد.

در رابطه با نرخ‌های فروش نیز مکانیزم داد و ستدهای بورس کالا چندان امکان تغییر محسوس نرخ را نسبت به آذر ماه نداده است؛ علاوه بر این دامنه تغییر قیمت مس در بازارهای جهانی نیز چندان گسترده نبود.

پایان رویایی «فملی»؟

آمار روزانه گمرک کشور نشان از آن دارد که روز 2 بهمن‌ ماه بیش از 10 هزار تن کاتد مسی صادر شده است و این موضوع می‌تواند نشانه خوبی از باز شدن راه‌های فروش فرامرزی برای شرکت ملی مس باشد. نکته قابل‌اتکا آن است که بررسی آمار روزانه گمرک در فصل پاییز در تناقض با آمار ماهانه «فملی» قرار ندارد و از این منظر می‌توان آن را قابل اعتنا دانست.

همچنین اخبار روزهای اخیر به گشایش کانال مالی SPV در آینده‌ای نزدیک اشاره دارند. با این حال زمان و نحوه کارکرد این کانال همچنان در هاله‌ای از ابهام است. با این وجود و با فرضی خوشبینانه، در صورتی که این راهکار بتواند برای «فملی» کارایی داشته باشد می‌توان انتظار داشت که درآمدهای فروش این شرکت با جهشی فوق‌العاده همراه شوند و در این صورت باید در انتظار سودسازی فوق‌العاده این شرکت بود.

موجودی کاتد «فملی» در پایان دی‌ماه به بیش از 76 هزار تن رسیده که معادل 60 درصد از حجم فروش این محصول طی 10 ماه ابتدایی سال است. با فرض نرخ 6 هزار دلاری هر تن مس و نرخ تسعیر 8500 تومانی هر دلار، ارزش این موجودی به بیش از 3900 میلیارد تومان می‌رسد. کل مبلغ فروش «فملی» از ابتدای سال تا پایان دی‌ماه در حدود 6952 میلیارد تومان بوده است.

با این شرایط رصد متغیرها از کاهش یا شدت فشار تحریمی می‌تواند راهنمای خوبی در رابطه با تصمیم‌گیری برای حضور در معاملات این نماد باشد. همچنین پایان جنگ تجاری و رونق دوباره بازارهای جهانی می‌تواند به رشد ارزش این موجودی کمک کند.