بازگشت رونق به معاملات نفت خام

10:32 - 1400/01/21
پس از افت دو درصدی قیمت نفت در جلسه معاملاتی پیشین، این محصول در معاملات روز سه‌شنبه بار دیگر به مدار صعود بازگشت و بیش از یک درصد گران شد.
بازگشت رونق به معاملات نفت خام

روز گذشته در پی انتشار گزارش ناامیدکننده تجارت خارجی چین در ماه دسامبر، بازارهای کالایی از جمله نفت خام زیر فشار قرار گرفتند. پس از افت مقطعی روز گذشته، در معاملات امروز بار دیگر شاهد رونق معاملات نفت خام هستیم.

به گفته تحلیلگران پس از افت ملموس قیمت نفت در اواخر سال گذشته میلادی، بازار این محصول در حال درک تاثیر کاهش تولید اوپک و کشورهای غیر عضو این سازمان از جمله روسیه است. در عین حال رفته رفته افت عرضه نفت ایران به بازارهای جهانی به تبع تحریم‌های یکجانبه آمریکا نیز تاثیر خود را نمایان می‌سازد.

در این میان کاهش نرخ رشد تولید نفت آمریکا نیز مزید بر علت شده تا بازار نفت بیش از پیش آماده صعود قیمت شود. به لطف افزایش قیمت نفت، تولید این محصول در آمریکا در سال گذشته میلادی به رکورد خیره کننده 11/7 میلیون بشکه در روز دست یافت اما به نظر می رسد که افزایش بیش از پیش تولید در شرایط کنونی و با توجه به زیرساخت‌های موجود دیگر ممکن نباشد

صبح امروز هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه مارس با افزایشی 1/4 درصدی به 59/8 دلار رسید. نفت خام وست تگزاس در قراردادهای ماه فوریه به همین میزان گران  شده و در سطخ 51/2 دلار معامله می‌شود.