پیش‌بینی قیمت طلا در هفته پیش‌رو

10:31 - 1400/01/21
رویدادهای بسیار مهمی در هفته پیش‌روی پیش روی بازار طلا قرار دارد و همین امر حسایست معاملات را به میزان قابل توجهی بالا خواهد برد. رای‌گیری بر سر طرح مد نظر نخست وزیر بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا در پارلمان این کشور و همچنین سخنرانی رئیس بانک مرکزی آمریکا در کمیته اقتصادی کنگره آمریکا از جمله این رویدادها به حساب می‌آیند.
پیش‌بینی قیمت طلا در هفته پیش‌رو

 دنیای بورس- محمد نجفی:

بازار طلا در هفته‌‌ای که گذشت

این هفته طلا بار دیگر به روندی صعودی خود ادماه داد اما در نهایت افزایش قیمت محدودی را به ثبت رساند. شاخص دلار در هفته‌ای که گذشت بار دیگر زیر فشار قرار گرفت و با افتی 0/5 درصدی به 95/6 واحد رسید. همین امر منجر شد تا قیمت طلا بار دیگر به مرز 1300 دلار نزدیک شود. با این وجود آغاز روند شناسایی سود از سوی معامله‌گران تکنیکال، بازار را در ادامه معاملات زیر فشار قرار داد. در عین حال با بهبود روند معاملات سهام در وال استریت و دیگر نقاط جهان، بخشی از جریان نقدینگی از بازار فلزات قیمتی خارج شد و به سوی سهام حرکت کرد. همین امر بخش عمده‌ای از رشد قیمت طلا را خنثی کرد.

وضعیت تکنیکال پیش‌روی بازار ارز

از دیدگاه تکنیکال در چهارچوب زمانی هفتگی با توجه به معیارهایی مانند میانگین‌های متحرک‌های 5 هفته‌ای، 10 هفته‌ای و 20 هفته‌ای و همچنین نوسانگرهایی مانند RSI، MACD و ADX احتمال تضعیف دلار کانادا و پوند انگلیس در برابر دلار آمریکا بالاست. در این میان ین ژاپن، فرانک سوئیس و دلار نیوزلند از شانس صعود در برابر دلار آمریکا برخوردارند و وضعیتی خنثی‌ در جفت ارزهای یورو- دلار آمریکا و دلار آمریکا-دلار استرالیا دیده می‌شود. به این ترتیب روندی مبهم پیش روی شاخص دلار قرار دارد  و بنابراین از این ناحیه نمی‌توان سیگنال قوی برای بازار فلزات قیمتی به دست آورد.

رای‌گیری در مورد طرح ترزا می برای خروج از اتحادیه اروپا در پارلمان بریتانیا

روز سه‌شنبه قرار است طرح ترزا می، نخست وزیر بریتانیا برای از اتحادیه اروپا در پارلمان این کشور به رای گذاشته شود. نتیجه این رای‌گیری تاثیر شایانی بر ارزش پوند در برابر ارزهای مطرح به ویژه دلار آمریکا خواهد گذاشت و از این طریق اثر قابل ملاحظه‌ای بر بازار طلا می تواند داشته باشد.

تداوم تعطیلی بخش‌هایی از دولت فدرال

پس از دیدار رئیس جمهور و سران مجلس نمایندگان آمریکا در هفته اخیر، ترامپ این دیدار را بیهوده توصیف کرد. وی در عین حال تهدید کرد در صورت عدم تصویب بودجه ساخت دیوار در مرز این کشور با مکزیک، ممکن است وضعیت اضطراری اعلام کرده و از بودجه دفاعی برای این امر هزینه کند. به این ترتیب تعطیلی بخش‌هایی از دولت فدرال تداوم یافت و رکورد طولانی‌ترین دوران تعطیلی دولت به ثبت رسید. کماکان چشم‌انداز روشنی در زمینه زمان احتمالی بازگشایی دولت وجود ندارد امری که باز هم می‌تواند دلار آمریکا را زیر فشار قرار دهد و تقاضا برای دارایی‌های امن را بالا ببرد.

مواضع رئیس بانک مرکزی آمریکا

روز دوشنبه پیش‌رو رئیس بانک مرکزی آمریکا در کمیته اقتصادی مشترک مجلس نمایندگان و سنای آمریکا حضور خواهد یافت و گزارشی از چشم‌انداز اقتصادی و وضعیت سیاست‌های پولی ارائه خواهد داد. با توجه به کش و قوس‌های اخیر در زمینه افزایش نرخ بهره در آمریکا، سخنان پاول از اهمیت بالایی برخوردار است.

گزارش‌ها اقتصادی تاثیرگذار بر بازار طلا

دوشنبه: سخنرانی رئیس بانک مرکزی آمریکا

سه‌شنبه: رای‌گیری در زمینه برگزیت در پارلمان بریتانیا- شاخص قیمت تولید کننده آمریکا در ماه دسامبر

چهارشنبه: شاخص قیمت مصرف‌کننده بریتانیا در ماه دسامبر- خرده فروشی آمریکا در ماه دسامبر

پنجشنبه: شاخص قیمت مصرف‌کننده اتحادیه اروپا در ماه دسامبر- جوازهای ساختمانی آمریکا در ماه دسامبر

جمعه: خرده فروشی بریتانیا در ماه دسامبر- شاخص قیمت مصرف‌کننده کانادا در ماه دسامبر

پیش‌بینی هفته پیش‌رو (چهارچوب زمانی هفتگی در بازار نقدی):

هشدارهای نزولی: قیمت کماکان بالاتر از باند بالایی بولینگر قرار دارد.

هشدارهای صعودی: تثبیت قیمت در سطوح بالاتر از میانگین‌های موزون نمایی 5 هفته‌ای(1271 دلار)، 13 هفته‌ای(1249 دلار) و 62 هفته‌ای(1254 دلار)- نمودار RSI سیر صعودی خود را حفظ کرده و هیستوگرام MACD فاصله خود را با خط سیگنال افزایش داده است.

سیگنال تایید: واگرایی نه چندان قوی در نمودار قیمت و RSI دیده می‌شود.

حمایت‌های پیش‌رو: اولین حمایت در سطح 1285 دلار قرار دارد و منطقه حمایتی  مهمی در محدوده 1278 تا 1281 دلار دیده میشود.  سناریوی بدبینانه افت قیمت تا حمایت 1271 دلار(میانگین 5 هفته‌ای) به حساب می‌آید.

مقاومت‌های پیش رو: سه مقاومت 1290، 1296 و 1300 دلار در مسیر طلا قرار دارند.

نتیجه‌گیری: کماکان طلا از شانس افزایش قیمت برخوردار است اما با توجه به بروز هشداری نزولی و واگرایی ذکر شده، احتمال ورود طلا به فاز اصلاح قیمت تشدید شده است.