متانول در بازار وارداتی چین گران شد

احتمال افزایش قیمت متانول پس از تعطیلات سال نو چین

10:30 - 1400/01/21
در هفته اخیر قیمت متانول در بازار وارداتی چین افزایشی محدود را تجربه کرد اما در دیگر بازارهای آسیایی روندی باثبات بر معاملات این محصول حاکم بود.
احتمال افزایش قیمت متانول پس از تعطیلات سال نو چین

پلاتس: در اواخر هفته سطح معاملات در بازار متانول به میزان ملموسی پایین آمد. بسیاری از فعالان بازار در انتظار جهت‌گیری اصلی بازار در سال جدید هستند و به همین دلیل در روزهای اخیر سطح فعالیت خود را پایین آورده‌اند.

برخی از معامله‌گران در این میان از احتمال افزایش قیمت متانول پس از تعطیلات سال نو قمری در چین  (چهارم تا هشتم فوریه) سخن به میان می‌آورند. بر این اساس بهبود قیمت نفت خام در کنار از سرگری فعالیت برخی از واحدهای متانول به الفین در چین و همچنین تاخیر در بازگشایی واحد تولید متانول پتروشیمی مرجان از دلایل حمایت کننده از قیمت متانول در هر ماه فوریه به حساب می‌آیند. بنابر اعلام یک منبع نزدیک به مجموعه واحد 1/6 میلیون تنی متانول پتروشیمی مرجان در دو هفته اخیر به حالت تعطیل درآمده و انتظار می‌رود در اواخر ماه جاری میلادی این واحد بازگشایی شود. به همین دلیل میزان محموله های ایرانی عرضه شده به بازارهای آسیایی در دو هفته گذشته کاهش یافته است.

بر این اساس هر تن متانول در قرارداد سی‌اف‌آر چین با افزایشی 4 دلاری نسبت به  هفته گذشته در سطح 269 دلار معامله شد. این محصول در قرارداد سی‌اف‌آر جنوب شرق آسیا بدون تغییری ملموس به 299 دلار رسید. متانول در قراردادهای سی‌اف‌آر کره‌جنوبی نیز همین وضعیت را تجربه کرد و در سطح 290 قرار گرفت.