وضعیت هفتگی افزایش سرمایه بورسی‌ها

10:29 - 1400/01/21
وضعیت هفتگی افزایش سرمایه در بورس اوراق بهادار با تاکید بر وضعیت معاملات حق تقدم این هفته نیز مورد بررسی قرار گرفت.
وضعیت هفتگی افزایش سرمایه بورسی‌ها

دنیای بورس: در هفته گذشته سه نماد حق‌تقدم، باگذشت یک تا دو هفته از بازگشایی آنها کشف قیمت نشدند. حق تقدم ناشی از افزایش سرمایه اخیر «دارویی لقمان» (دلقما) و «زغال‌سنگ نگین طبس» (کطبس) که از انتشار پیام ناظر «دلقما ح» یک هفته و «کطبس ح» بیش از دو هفته گذشت و همچنین حراج «به‌پرداخت ملت» (پرداخت)که یک هفته از انتشار پیام ناظر می‌گذرد، موفق به کشف قیمت و معامله نشدند.

در این گزارش به وضعیت هفتگی افزایش سرمایه‌ها در بورس اوراق بهادار با تاکید بر وضعیت معاملات حق‌تقدم آنها پرداخته می‌شود. حرف «ح» پس از نمادهای بورسی به معنی «حق‌‌تقدم» و حرف «ج» به معنی «سهام جایزه» است.

میدکو ح: «هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه» در جلسه هیات‌مدیره اواخر شهریورماه امسال، بخشی از افزایش سرمایه‌ای را که در مجمع فوق‌العاده اردیبهشت ماه در اختیار گرفته بود، تصویب کرد تا سرمایه میدکو از ۲۳۷۶ میلیارد تومان به ۲۹۰۰ میلیارد تومان (حدود ۲۲ درصد) برسد. این افزایش سرمایه ۵۲۴۰ میلیون حق تقدم ایجاد کرد که کمتر از ۲ درصد آن مورد استفاده سهامداران قرار نگرفت که نشان‌دهنده استقبال خوب سهامداران میدکو است. حراج حدود ۵۷ میلیون حق‌تقدم استفاده‌نشده روز یکشنبه شروع و دو روز بعد یعنی سه‌شنبه، حدود ۲۰ تومان کمتر از قیمت سهم (بدون در نظر گرفتن ۱۰۰ تومان واریزی) مورد معامله قرار گرفت.

آخرین مهلت حراج حق‌تقدم میدکو ۲۵ دی‌ماه است. افزایش سرمایه میدکو که برای مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های زیرمجموعه صورت گرفته تا زمان مجمع سالانه به ثبت رسیده و به سهام جدید سود تعلق می‌گیرد.افراج: «افرانت» (افرا) در مجمع یکشنبه گذشته، سرمایه خود را از ۵۰ میلیارد تومان به ۵/ ۶۲ میلیارد تومان یعنی ۲۵ درصد از محل سود انباشته افزایش داد. افرانت هدف از این افزایش سرمایه را اصلاح ساختار مالی عنوان کرده است. سهام جایزه سهامداران تا مجمع سالانه آتی به ثبت خواهد رسید. شرکت افرانت از زمان ورود به بورس رشد بسیار خوبی داشته که گرچه علت اصلی آن گسترش فناوری اطلاعات در کشور بوده اما خرید بخشی از سهام مدیریتی آن توسط همراه اول (مخابرات) هم بی‌تاثیر نبوده است.

خوساز ج: «محورسازان ایران خودرو» برای خروج از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت اقدام به تجدید ارزیابی زمین‌های کارخانه خود در جاده مخصوص کرج کرد و با استفاده از آن سرمایه ۲۵ میلیارد تومانی خود را به بیش از ۱۱۱ میلیارد تومان رساند. سهام جایزه که بیش از ۳۴۷ درصد سهام هر سهامدار است، تا زمان مجمع سالانه به ثبت خواهد رسید.  مجوز افزایش سرمایه «صنایع سیمان غرب» (حدود ۶۶ درصد از محل مطالبات و آورده نقدی)، «فولاد کاوه جنوب کیش» (حدود ۷۱ درصد از محل مطالبات و آورده نقدی)، «داروسازی زاگرس فارمد پارس» (حدود ۷۶۶ درصد از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها)، «سرمایه‌گذاری دارویی تامین» (۲۵ درصد از محل سود انباشته) صادر شده اما هنوز زمانی برای مجمع فوق‌العاده تعیین نشده است. دو شرکت «سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی» (۳۵ درصد از مطالبات و آورده نقدی) و «شهد ایران» (۳۱۹ درصد از تجدید ارزیابی) با وجود گذشت بیش از ۴۰ روز از صدور مجوز افزایش سرمایه، هنوز زمان تشکیل مجمع فوق‌العاده برای تصویب آن را تعیین نکرده‌اند. شایعاتی از منتفی شدن افزایش سرمایه «وپترو» به گوش رسید و «غشهد» هم ظاهرا درگیر روند فروش دارایی ثابت بوده و به‌خاطر همین موضوع نماد آن موقتا تعلیق شده است.

شرکت‌های زیر هم پس از دریافت مجوز از سازمان بورس، زمانی را برای تشکیل مجمع فوق‌العاده و تصویب افزایش سرمایه مشخص کرده‌اند: «دوده صنعتی پارس» (مجمع فوق‌العاده در سه‌شنبه ۲۵/ ۱۰/ ۱۳۹۷)، «آسان پرداخت پرشین» (مجمع فوق‌العاده در یکشنبه ۲۳/ ۱۰/ ۱۳۹۷)، «کارخانجات داروپخش» (مجمع فوق‌العاده در دوشنبه ۲۴/ ۱۰/ ۱۳۹۷)، «بیمه اتکایی امین» (مجمع فوق‌العاده در پنج‌شنبه ۲۷/ ۱۰/ ۱۳۹۷) و «پارس دارو» (مجمع فوق‌العاده در یکشنبه ۳۰/ ۱۰/ ۱۳۹۷). شرکت «سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران» (وتوصا) آگهی دعوت به مجمع فوق‌العاده خود را در روز یکشنبه ۳۰/ ۱۰/ ۱۳۹۷ منتشر کرده ولی هنوز مجوزی از سوی بورس برای افزایش سرمایه آن صادر نشده است.شرکت‌های «کی‌بی‌سی» (کی‌بی‌سی‌) و «نفت پارس» (شنفت) با وجود تصویب افزایش سرمایه، هنوز اعلامیه پذیره‌نویسی خود را در سامانه کدال منتشر نکرده‌اند.

در هفته گذشته چهار شرکت بورسی خبر از ثبت افزایش سرمایه خود دادند؛ «صنایع پتروشیمی خلیج فارس» (فارس) افزایش ۸۳ درصدی از محل سود انباشته، «ملی صنایع مس ایران» (فملی) افزایش ۳۰ درصدی از سود انباشته، «داروسازی دکتر عبیدی» (دعبید) افزایش ۱۵۰ درصدی از سود انباشته و «داروسازی اسوه» (داسوه) افزایش ۲۰۰ درصدی از مطالبات و آورده نقدی.  چهار شرکت در هفته گذشته نتیجه حراج حق‌تقدم‌های استفاده‌نشده را در کدال منتشر کردند. «سرمایه‌گذاری مسکن الوند» (ثالوند) به ازای هر حق‌تقدم استفاده‌نشده ۶۷۳ ریال، «سبحان دارو» (دسبحان) ۲۲۲۳ ریال، «الکتریک خودرو شرق» (خشرق) ۵۴۶ ریال و «پگاه آذربایجان غربی» (غشاذر) ۸۱۴ ریال به حساب بانکی دارندگان آن واریز خواهند کرد.

افزایش سرمایه «سیمان ایلام» (سیلام) به‌خاطر اختلاف نظر دو سهامدار عمده این شرکت، پس از دو بار تنفس در روز یکشنبه ۱۶ دی‌ماه مجددا برگزار شد اما به‌خاطر عدم موافقت «سرمایه‌گذاری امید» (وامید) سهامدار ۴۷ درصدی مصوب نشده و از دستور کار خارج شد. فرصت ۹۰ روزه (برای یک بازه ۳۰ روزه تمدید شده بود) پذیره‌نویسی حق‌تقدم «دامداری تلیسه نمونه» (تلیسه) هم در هفته گذشته به پایان رسید.اعلامیه حراج حق‌تقدم استفاده نشده «سیمان قاین» (سقاین) دوشنبه در کدال منتشر شد اما تا پایان هفته پیغام ناظر جهت بازگشایی نماد آن نیامد.«بیمه تجارت نو» (بنو) هم در مجمع فوق‌العاده رای به کاهش سرمایه از ۲۵۰ میلیارد تومان به ۱۲۵ میلیارد تومان داد تا سهامداران که قبلا به ازای هر سهم ۱۰۰ تومانی ۵۰ تومان پرداخت کرده بودند نیاز نباشد ۵۰ تومان بقیه را بپردازند، در عوض هر دو سهم آنها به یک سهم ۱۰۰ تومانی تبدیل خواهد شد. در مصوبات مجمع، شرط «عدم لطمه به تساوی حقوق صاحبان سهام بر اثر کاهش سرمایه» ذکر شده است.