ادعای رویترز در مورد میزان صادرات نفت ایران در ژانویه

10:29 - 1400/01/21
خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شد که به تبع تحریم‌های خزانه‌داری آمریکا، صادرات نفت ایران بدون در نظر گرفتن میعانات گازی در ماه ژانویه همانند ماه دسامبر با مشکلات جدی روبرو بوده و در روزهاب سپری شده از ماه جاری به کمتر از یک میلیون بشکه در روز رسیده است.
ادعای رویترز در مورد میزان صادرات نفت ایران در ژانویه

بر طبق این گزارش با توجه به داده‌های تاکنرهای حمل  نفت و همچنین اطلاعات حاصل شده از سوی فعالان صنعت، میزان صادرات نفت ایران در ماه جاری میلادی همانند دو ماه پیشین در سطوح پایین تر از یک میلیون بشکه در روز قرار دارد. بر این اساس میزان صادرات نفت ایران در ماه دسامبر به کمتر از یک میلیون بشکه در روز رسیده و به نظر نمی رسد که سطح صادرات درماه ژانویه با وجود رشد ماهانه از مرز یک میلیون بشکه فراتر رود.

برخی از منابع خبری احتمال می دهند که صادرات نفت ایران در ماه ژانویه نسبت به ماه دسامبر روندی صعود را تجربه کرده باشد اما تاکید می کنند که میزان افزایش چندان قابل توجه نبوده است. به گفته یکی از این منابع رشد میزان صادرات در سطح 50 هزار بشکه در روز بوده است. در این میان شرکت Kpler که به رصد جریان صادرات نفت در نقاط مختلف جهان می‌پردازد در گزارشی اعلام کرد که با در نظر گرفتن میعانات گازی ، مجموع صادرات نفت و میعانات ایران در ماه دسامبر به 1/35 میلیون بشکه در روز رسیده است.

 با این وجود در گزارش رویترز تاکید شده که به علت استفاده ایران از شیوه هایی مانند حمل با تانکرهای شبح ، ردیابی صادرات قطعی نفت ایران در ماه های اخیر بسیار مشکل شده است.