توافق تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان حاصل می‌شود؟

صعود نفت و فلزات به لطف سیگنال مثبت آمریکا و چین

10:28 - 1400/01/21
در پی تمدید مهلت مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین، احتمال حصول توافق میان دو اقتصاد بزرگ جهان افزایش یافت و همین امر به بهبود روند معاملات در بازارهای کالایی از جمله نفت خام و فلزات پایه منج شد.
صعود نفت و فلزات به لطف سیگنال مثبت آمریکا و چین

مقامات آمریکایی شب گذشته ضمن سازنده خواندن مذاکرات با چین، از تمدید مهلت این مذاکرات به مدت یک روز دیگر خبر دادند. به این ترتیب دو طرف در روز چهارشنبه نیز به رایزنی‌های خود ادامه خواهند داد. بر طبق اعلام مقامات آمریکایی، پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات بر سر خرید محصولات کشاورزی و نهاده های انرژی این کشور از سوی چین و همچنین دسترسی به بازارهای چین حاصل شده است.

در پی انتشار این خبر جو مثبتی بر معاملات در بازارهای کالایی حاکم شد و قیمت نفت و فلزات پایه سیری روبه رشد را تجربه کردند. حل مناقشه تجاری این دو کشور مسلما به بهبود چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی و به ویژه روند رشد اقتصادی چین منجر خواهد شد امری که دورنمای تقاضا برا کاهای خام صنعتی را تحریک خواهد کرد.

علاوه بر این موضوع، انتشار خبری در زمینه طرح حمایتی دولت چین در بخش مصرف خودرو و لوازم خانگی در بهبود معاملات فلزات نقش شایانی داشت. تلوزیون دولتی CCTV چین در گزارشی اعلام کرد که دولت این کشور قصد دارد سیاست‌هایی را در جهت افزایش مصرف داخلی بر روی اقلامی مانند خودرو و لوازم خانگی به اجرا بگذارد. انتشار این خبر چشم‌انداز تقاضا برای فلزات را از سوی دو بخش مذکور بهبود بخشید.

صبح امروز هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه مارس با افزایشی 1/3 درصدی به 59/5 دلار رسید. نفت خام وست تگزاس در قراردادهای ماه فوریه به همین میزان 1/6 دلار گران شده و به 50/5 دلار رسیده است.

همچنین هر تن مس در معاملات آتی لندن با رشدی 0/5 درصدی در سطح 5971 دلار قرار گرفته و سرب با افزایشی 0/3  درصدی به 1973 دلار رسیده است. روی بیش از 2 درصد گران شده و  در سطح 2550 دلار قرار گرفته و در این میان آلومینیوم با افتی 0/4 درصدی  در قیمت 1877 دلار معامله می‌شود.