واکنش به سخنان رئیس فدرال رزور همچنان ادامه دارد

شاخص دلار به کمتر از 96 واحد رسید

10:26 - 1400/01/21
با ازسرگری معاملات در بازار جهانی ارز، شاخص دلار به روند نزولی خود ادامه داد و به کمتر از 96 واحد تنزل کرد. سخنان رئیس بانک مرکزی آمریکا در پایان هفته مبنی بر احتمال بازنگری در روند افزاش نرخ بهره عامل اصلی تزلزل دلار آمریکا در برابر ارزهای مطرح جهان به شمار می‌رود.

در پایان هفته گذشته رئیس بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد که فدرال رزور نسبت به ریسک‌های پیش روی بازارها حساس است و افزایش نرخ بهره به صورت پیش فرض در دستور کار این نهاد نیست. به عقیده گروهی از معامله‌گران به این ترتیب پاول به صورت ضمنی توقف موقف برنامه افزایش نرخ بهره را اعلام کرده که این امر منجر به ایجاد فشار بر دلار آمریکا در برابر ارزهلای مطرح جهان شده است.

در عین حال روز جمعه بانک مرکزی چین نرخ سپرده قانونی بانک‌ها را به میزان یک درصد کاهش داد تا این طریق بیش از 200 میلیارد دلار بر قدرت وام‌دهی موسسات مالی این کشور افزوده شود. برخی از مقامات بلندپایه چینی نیز از احتمال اجرای برنامه محرک اقتصادی بیشتری در آینده خبر دادند. اقدامات اخیر در کنار تداوم مذاکرات تجاری آمریکا و چین منجر به بهبود چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی شده و همین امر ارزهای کالامحور از جمله دلار استرالیا را برای سرمایه‌گذاران جذاب کرده است.

تا این لحظه از معاملات روز چهارشنبه شاخص دلار با کاهشی 0/2 درصدی در سطح 95/98 واحد قرار گرفته است.