گزارش پلاتس از تغییرات قیمت محصولات پتروشیمی

افت ملموس قیمت اتیلن در بازارهای آسیایی

10:25 - 1400/01/21
در دو هفته اخیر بازار محصولات پتروشیمی روزهای آرامی را پشت سرگذاشت و بسیاری از محصولات معاملاتی این بازار نسبت به اواخر ماه دسامبر تغییر قیمت قابل توجهی را تجربه نکردند. در این میان بازار اتیلن بار دیگر زیر فشار قرار گرفت و این محصول با افت قیمتی ملموس مواجه شد.
افت ملموس قیمت اتیلن در بازارهای آسیایی

دنیای بورس- محمد نجفی

اتیلن: در پی فور عرضه اتیلن به بازارهای آسیایی، قیمت این محصول بار دیگر زیر فشار شدیدی قرار گرفت. با وجود خروج واحد استیم کراکر شرکت Formosa از مدار تولید در هفته اخیر، با فور عرضه محموله‌ها در بازار وارداتی مواجه بودیم امری که قیمت این محصول را با افتی شدید مواجه کرد.

پروپیلن: در پی افزایش قیمت پروپیلن در بازار داخلی چین، سطح تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان این کشور در بازار وارداتی افزایش یافت امری که به بالا رفتن قیمت ‌این محصول در بازارهای مختلف منجر شد. با این وجود تغییر قیمت پروپیلن چندان ملموس نبود.

پی‌وی‌سی: به گفته فعالان بازار، قیمت‌های پیشنهادی از سوی تولیدکنندگان بزرگ پی‌وی‌سی به زودی به مشتریان آسیایی اعلام خواهد شد. به تبع این امر فضای آرامی بر بازار نقدی در هفته های اخیر حاکم شده است. با این وجود به گفته فعالان بازار چشم انداز قیمتی مثبتی پیش روی پی‌وی‌سی قرار دارد. به گفته برخی از معامله‌گران، دولت چین قصد دارد در سال جاری محدودیت‌های جدیدی را بر سر راه تولید پی‌وی‌سی بر پایه کاربید قرار دهد. در بازار هند نیز تقاضای قوی برای پی‌وی‌سی وجود دارد.

پلی‌اتیلن‌:  پلی‌اتین نوسان قیمت اندکی را در مقایسه با 21 سپتامبر تجربه کرده است. در بازار چین سطح معاملات انواع پلی‌اتیلن در روزهای اخیر پایین بود. در جنب شرق آسیا اما به به علت افزایش خرید از سوی مصرف‌کنندکان به منظور تجدید موجودی انبار، شاهد بهبود نسبی قیمت این محصول بودیم.

پلی‌پروپیلن: این هفته حجم معاملات پروپیلن در بازارهای وارداتی آسیا چندان قابل ذکر نبود و همین امر به ثبات قیمت این محصول منجر شد.

بوتادین: قیمت بوتادین در بازار وارداتی چین در اواخر هفته به لطف افزایش قیمت داخلی این کشور روندی صعود را تجربه کرد.  به علت بروز نقص فنی در مجتمع پتروشیمی Fujin چین، سطح عرضه بوتادین این مجتمع به بازار داخلی کاهش یافت و همین امر در افزایش قیمت داخلی تاثیرگذار بود.

استایرن مونومر: استایرن افزایش قیمتی 30 دلاری را در هفته اخیر تجربه کرد و قیمت این محصول در بازار چین بار دیگر به سطح هزار دلار بازگشت. با این وجود قیمت نسبت به گزارش 21 دسامبر تغییر قابل ذکری را منعکس نمی کند. افزایش قیمت نفت و بنزن در اواخر هفته، عامل حمایت مقطعی از قیمت استایرن به حساب می‌آید.

مونواتیلن گلایکول: با وجود بهبود قیمت MEG در پایان هفته، این محصول نسبت به 21 دسامبر افت قیمت نسبتا ملموسی را تجربه کرد. رشد قیمت نفت خام در افزایش قیمت MEG  در روز جمعه تاثیر شایانی داشت. با این وجود به گفته فعالان بازار با نزدیک شدن به سال نو قمری چین، تقاضا برای MEG ضعیف بوده و امید چندانی به افزایش قیمت این محصول وجود ندارد.

منبع: پلاتس

افت ملموس قیمت اتیلن در بازارهای آسیایی10