خوش‌بینی متال بولتن نسبت به چشم‌انداز قیمت سرب و روی

10:24 - 1400/01/21
با وجود ابهامات موجود در زمینه روابط تجاری آمریکا  و چین، موسسه متال بولتن در گزارش ماهانه خود با تمرکز بر عوامل بنیادی بازار سرب و روی از احتمال افزایش قیمت این دو محصول در ماه های پیش رو خبر داد.
خوش‌بینی متال بولتن نسبت به چشم‌انداز قیمت سرب و روی

سرب

پس رسیده به کف 1876 دلاری در ماه اکتبر، قیمت سرب در ماه های اخیر در تلاش برای عبور از سطح 2 هزار دلار بود اما در بیشتر روزها در کانال 190 دلاری نوسان داشت. با وجود نوسان قیمت سرب، ذخایر این محصول در بازارهای بزرگ معاملاتی به روند نزولی خود در ماه‌های اخیر ادامه داد به گونه‌ای که در نیمه ابتدایی ماه دسامبر موجودی آماده برای فروش در بازار لندن به کمتر از 90 هزار تن  و در بازار آتی شانگهای به حدود 10 هزار تن رسید.

در این میان نرخ ذوب و فرآوری سرب کماکان در بسیاری  مناطق از جمله چین در سطوح بالایی قرار داشته و نگرانی‌های شدیدی نسبت به عدم توانایی واحدهای ذوب و فرآوری چین در افزایش تولید به دلیل محدودیت های مالی و ملاحظات زیست محیطی وجود دارد.

با توجه به این موارد انتظار برای افزایش قیمت سرب در صورت تمرکز فعالان بازار بر عوامل بنیادی بازار این محصول وجود دارد. با این وجود بحث مذاکرات تجاری آمریکا و چین بر بازار فلزات از جمله سرب سایه خواهد انداخت و تمرکز بر عوامل بنیادی را پایین خواهد آورد. براین اساس پیش بینی می‌شود که قیمت سرب به سیر صعودی خود ادامه دهد و در سطوح بالاتر از 2 هزار دلار در هر تن تثبیت می شود.

روی

قیمت روی در اوایل دسامبر در محدوده 2600 دلار قرار داشت و با وجود افت نسبی قیمت در یک ماه اخیر، این محصول کماکان در سطوح بالاتر از کف ماه سپتامبر یعنی 2300 دلار معامله می‌شود. اگر روی بتواند از سقف های تجربه شده در ماه های اکتبر(2650 دلار) و نوامبر (2720 دلار) عبور کند، می‌توان به تداوم صعودی قیمت امیدوار بود.

در حال حاضر عوامل بنیادی بازار روی از رشد قیمت این محصول حمایت می‌کنند. سطح ذخایر در بازار فلزات لندن به محدوده 100 هزار تن رسیده  و با در نظر گرفتن بکواردیشن 110 دلاری میان قرارداد نقدی و سه ماهه روی، به نظر نمی‌رسد که تمایل چندانی در میان فعالان بازار برای وارد کردن ذخایر به انبارهای بازار لندن در ماه های پیش‌رو وجود داشته باشد. در کنار این موضوع باید به افت ملموس ذخایر روی در بازار آتی شانگهای نیز توجه کرد. سطح ذخایر روی در این بازار در ماه نوامبر به کف  9 ساله خود رسیده بود.