بازیگران بورس (12 دی)

کامیابان بازار سهام در هفته دوم زمستان

10:24 - 1400/01/21
بازار سهام در دومین هفته زمستان کمابیش با روند مثبتی دنبال شد اما پرسش این است که در هفته سپری شده کامیابان بازار چه کسانی بودند و سهامداران برای خرید چه اولویت‌هایی را مدنظر قرار دادند. برای روایت دقیق‌تر از روند هفتگی بازار سهام، گزارش بازیگران بورس را از دست ندهید.
کامیابان بازار سهام در هفته دوم زمستان

دنیای بورس: معامله‌گران خرد بازار در حالی آخرین روز کاری هفته را نیز با خریدهای پرحجمی در نمادهای بانکی سپری کردند که به این ترتیب دومین هفته دی‌ماه با تغییر مالکیت توسط حقیقی‌ها پایان یافت.

جزییات جابه‌جایی‌های صورت گرفته در این هفته نشان از آن دارد که معاملات روز شنبه با خالص خرید 40میلیارد و 500میلیون تومانی حقیقی‌ها آغاز شد. این روند در معاملات روز یکشنبه با فعال شدن سهامداران عمده، با خالص خرید 5میلیارد تومانی حقیقی‌ها ادامه یافت.

روند مزبور در معاملات روز دوشنبه متوقف شد؛ به‌طوری‌که در این روز سهامداران عمده توانستند بیش از 20میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود منتقل کنند. اما در معاملات روز سه‌شنبه و همزمان با بازگشایی نماد بانک پاسارگاد، بیشترین میزان جابه‌جایی‌ها در مقیاس هفتگی ثبت شد. به این ترتیب روز سه‌شنبه خالص خرید 144میلیارد تومانی در کارنامه سهامداران خرد ثبت شد. روند مزبور در معاملات روز چهارشنبه نیز با تغییر مالکیت بیش از 99میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی ادامه یافت. البته بخش عمده‌ای از خریدهای روزچهارشنبه بر محور جمع‌آوری سهام بانکی قرار داشت.

رصد جابه‌جایی‌های روز چهارشنبه

همانطور که عنوان شد سهامداران خرد معاملات روز چهارشنبه را با ثبت تغییر مالکیت در زمین خود سپری کردند که بخش عمده‌ای از این خریدها به جمع‌آوری سهام گروه بانکی تعلق داشت. در حالی خالص خرید سهامداران خرد در بازار امروز به بیش از 99میلیارد تومان رسید که خالص خریدهای صورت گرفته از سوی معامله‌گران حقیقی در نمادهای بانکی بیش از مجموع جابه‌جایی‌های امروز بود؛ به‌طوری‌که خالص خریدی در حدود 130میلیارد تومانی در گروه بانکی و در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی ثبت شد.

  • الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: در این میان همچنان بخش قابل‌توجهی از خریدهای صورت گرفته در سمت خرید سهام بانک پاسارگاد قرار داشت. نماد «وپاسار» در ادامه روند خریدهای پرحجم و استقبال حقیقی‌ها در روز سه‌شنبه، امروز نیز با حجم بالایی از تقاضا روبه‌رو شد. به این ترتیب بیش از 100میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «وپاسار» منتقل شد.

در این میان  موسسه همياری كوثر، فروش 300میلیون سهم و شركت سرمايه‌گذاری خوارزمی نیز 100هزار سهم را عرضه کرد. بانک صادرات و پست بانک ایران نیز دیگر نمادهای بانکی بودند که با عرضه از سوی سهامدار عمه روبه‌رو شدند.

بر این اساس صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات اقدام به فروش 8میلیون سهم «وبصادر» کرد. در همین راستا پست بانک نیز واگذاری بیش از 10میلیون سهم از سوی شركت پرشيان فولاد را تجربه کرد. این در حالی است که بانک تجارت خرید 500هزار سهم از سوی سهامدار عمده یعنی شركت سرمايه‌گذاری ملی ايران را تجربه کرد. این حقوقی به عنوان سهامدار عمده در نماد بانک ملت نیز اقدام به خرید 500هزار سهم کرد. همچنین در این نماد یک میلیون و 500هزار سهم دیگر نیز توسط صندوق سرمايه گذاری بازارگردانی ملت جمع‌آوری شد.

  • ب) فلزات اساسی: رصد تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در نمادها فلزی نیز نشان از ثبت خالص خرید 5.6میلیارد تومانی حقوقی‌ها دارد. در این میان فولاد خوزستان خرید و فروش‌هایی از سوی سهامداران عمده را تجربه کرد؛ در حالی گروه توسعه اقتصادی پايندگان به عرضه‌های خود در این نماد ادامه داد و امروز نیز بیش از 100میلیون سهم دیگر را واگذار کرد که در مقابل سرمايه‌گذاری سامان مجد اقدام به خرید 400هزار سهم مزبور کرد.

در همین راستا سرمايه‌گذاری صدرتامين نیز به عنوان سهامدار عمده در فولاد مبارکه ، 108 میلیون سهم را واگذار کرد. البته 6میلیون سهم مزبور توسط صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر خریداری شد.

البته سرمايه‌گذاری صدرتامين به عنوان سهامدار عمده در نماد ملی‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌ ، به خرید سنگین پرداخت. به‌طوری‌که این حقوقی 510میلیون سهم «فملی» را به پرتفوی خود افزود و درصد مالکیت خود در این نماد را به 5.7درصد رساند.

  • ج) شرکت‌های معدنی: در نمادهای زیرمجموعه گروه معدنی نیز گل‌گهر با خرید 2میلیون سهم از سوی صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر همراه شد. این صندوق به عنوان سهامدار عمده در چادرملو نیز بیش از 2میلیون و 600هزار سهم را خریداری کرد.

سرمايه‌گذاری توسعه ملی به عرضه‌های خود در نماد توسعه معدنی و صنعتی صبانور ادامه داد و امروز نیز بیش از 120 هزار سهم دیگر را واگذار کرد. این در حالی است که صندوق توسعه معادن وفلزات آرمان به عنوان حقوقی فعال در نماد توسعه معادن و فلزات به خریدهای خود در این نماد ادامه داد و حدود 8 میلیون سهم را جمع‌آوری کرد. در نماد معادن‌ منگنز ايران‌ نیز خرید حدود 40هزار سهمی توسط گسترش سرمايه‌گذاری ايرانيان صورت گرفت.

  • د) شرکت‌های خودرویی: در میان نمادهای خودرویی نیز ایران‌خودرو شاهد عرضه سهم از سوی سهامدار عمده بود. بر این اساس 15میلیون سهم مزبور از سوی سرمايه‌گذاری سمند به فروش رفت. این حقوقی به عنوان سهامدار عمده در نماد مهرکام پارس نیز 17میلیون و 500هزار سهم را واگذار کرد.

در همین راستا گروه صنعتی قطعات اتومبيل ايران نیز به عنوان سهامدار عمده در الکتریک خودرو شرق، اقدام به واگذاری بیش از 600هزار سهم کرد. در نماد موتورسازان ‌تراكتورسازی ‌ايران‌ نیز 5میلیون سهم از سوی شركت تراكتورسازی ايران به فروش رفت.

  • ه) گروه محصول‌های شیمیایی‌: بررسی خرید و فروش‌های صورت گرفته در نمادهای شیمیایی‌ نیز نشان از پتروشیمی شیراز خرید بیش از یک میلیون سهم توسط سرمايه‌گذاری مدبران اقتصاد را تجربه کرد. در گروه صنعتی پاكشو نیز حدود 50 سهم توسط رستوران‌های زنجيره‌ای گل فوده خریداری شد.

در نماد پاکسان نیز رستوران‌های زنجيره‌ای گل فوده به‌همراه صندوق سرمايه‌گذاری با درآمدثابت اميد انصار به خرید سهم پرداخته و در مجموع حدود 50هزار سهم را جمع‌آوری کردند.

در این گروه سرمايه‌گذاری مدبران اقتصاد به عنوان سهامدار عمده در «پترول» به خریدهای خود در این نماد ادامه داد و امروز نیز بیش از 600 هزار سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود.