استایرن در نیمه ابتدایی 2019 گران می‌شود؟

10:21 - 1400/01/21
با وجود مبهم بودن چشم‌انداز تقاضا برای استایرن مونور در سال 2019 میلادی، کاهش عرضه از سوی واحدهای تولیدی در شرق آسیا می‌تواند حمایت نسبتا مناسبی را از قیمت این محصول در نیمه ابتدایی سال آینده پدید آورد. در عین حال سطح تقاضا از سوی چین تا ماه فوریه رشدی ملموس را تجربه خواهد کرد.
استایرن در نیمه ابتدایی 2019 گران می‌شود؟

پلاتس: با توجه به برنامه خروج تعداد ملموسی از واحدهای تولد استایرن مونومر از مدار تولید در آسیا به منظور انجام فرآیند تعمیر و نگهداری، انتظار می‌رود عرضه این محصول در نیمه ابتدایی سال 2019 میلادی با محدودیت‌های قابل ذکری مواجه شود.

در عین حال پیش‌بینی می‌شود تا پیش از سال نوی قمری در چین، تقاضای قوی برای استایرن در آسیا وجود داشته باشد اما در ادامه چشم‌انداز مبهمی پیش روی تقاضای این محصول قرار دارد. بسیاری از فعالان بازار اعتقاد دارند که دورنمای تقاضای برای استایرن تا پیش از مشخص شدن نتیجه مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین روشن نخواهد بود

بر طبق برآورد های موسسه پلاتس، با خروج تعدادی از واحدهای تولید استایرن در کره جنوبی و تایوان در بازه زمانی مارس تا می به منظور انجام فرآیند تعمیر و نگهداری، نزدیک به 350 هزار تن از ظرفیت تولید این محصول از مدار تولید به صورت موقت حذف خواهد شد و همین امر عامل مهمی در حمایت از قیمت استایرن در نیمه ابتدایی سال 209 به حساب می‌آید. همچنین پیش‌بینی می‌شود که سطح تقاضا برای استایرن از سوی چین در سال آینده میلادی روندی صعودی را تجربه کند اما نرخ رشد مصرف این محصول نسبت به سال 201 پایین بیاید.

عرضه پرحجم محموله‌های صادراتی به بازار چین در ماه های نوامبر و دسامبر امسال منجر به بالا رفتن سطح ذخایر استایرن در شرق چین شد. با این وجود انتظار می رود با افزایش سطح خرید این محصول از سوی واحدهای پایین دستی به منظور تجدید موجودی انبار پیش از آغاز سال نو قمری در چین، سطح ذخایر روندی نزولی را تجربه کند.

ذکر این نکته ضروری است که به تبع افزایش عرضه و تضعیف تقاضا برای استایرن از سوی بخش‌های پایین دستی از جمله بخش تولید ABS در فصل پایانی سال 2018، قیمت این محصول به شدت زیر فشار قرار گرفت و در انتهای نوامبر به پایین ترین سطح در دو سال نیم اخیر یعنی رقم 983 دلار در قاررداد سی‌اف‌ار چین رسید.