چشم‌انداز بازار پروپیلن آسیا در نیمه ابتدایی 2019

10:20 - 1400/01/21
با وجود برنامه خروج تعدادی از واحدهای پالایش گاز آسیایی از دار تولید به منظور ورود به فرآیند تعمیر و نگهداری در فصل ابتدایی سال 2019 میلادی، انتظار می‌رود عرضه پروپیلن با توجه به وارد شدن پروژه‌های جدید تولیدی به مدار روندی باثبات را تجربه کند.
چشم‌انداز بازار پروپیلن آسیا در نیمه ابتدایی 2019

پلاتس: در حال حاضر دو پروژه نسبتا بزرگ در چین در حال آماده‌سازی برای ورود به مدار تولید در سال 2019 میلادی هستند. مجتمع پتروشیمی Zhejiang Satellite در حال راه‌اندازی پروزه 450 هزار تنی هیدروژن‌زدایی از پروپان است و شرکت Fujian Meide نیز واحد 660 هزرا تنی هیدروژن زدایی خود را در ماه‌های پیش رو وارد مدار تولید خواهد کرد. در این میان پروژه مشترک دو شرکت پتروناس و آرامکو به نام RAPID با ظرفیت تولید 600 هزار تن پروپیلن در سال طبق برنامه در فصل ابتدایی سال 2019 میلادی در جنوب شرق آسیا راه‌اندازی خواهد شد.

انتظار می‌رود پروژه‌های نام برده شده بتوانند تاثیر کاهش عرضه از سوی واحدهای وارد شده به فرآیند تعمیر و نگهداری را در نیمه ابتدایی سال 2019 خنثی کنند و بازار پروپیلن را در وضعیت متعادلی قرار دهند.

در این میان مذاکرات تجاری چین و آمریکا در فصل ابتدایی سال جدید میلادی به طور دقیق مورد توجه فعالان بازار محصولات پتروشیمی از جمله پروپیلن قرار خواهد گرفت. مذاکرات تجاری سه ماهه این دو کشور قرار است تا ابتدای ماه مارس تداوم یابد.

با این وجود برخی از تولید کنندگان بزرگ پروپیلن در چین از ضعیف بودن تقاضا برای این محصول از سوی واحدهای تولید پلی‌پروپیلن خبر می دهند و انتظار چندانی برای بهبود تقاضا از سوی این بخش ندارند. تعداری از فعالان بازار نیز بر این عقیده هستند که در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات تجاری میان دو اقتصاد بزرگ چهان و وضع تعرفه وارداتی بر پلی‌پروپیلن، تقاضا برای پروپیلن بیش از پیش کاهش خواهد یافت.

بخش تولید آکریلونیتریل نیز یکی دیگر از مصرف‌کنندگان بزرگ پروپیلن به حساب می‌‌آید. به عقیده فعالان بازار میزان تقاضا از سوی این بخش به شدت وابسته به روند رشد اقتصادی است و در صورت آرام ‌شدن نرخ رشد اقتصادی این کشور، می‌توان انتظار کاهش تقاضا از سوی تولید‌کنندگان آکرلونیتریل برای پروپیلن را متصور بود. ذکر این نکته ضروری است که بخش اعظم آکریلونیتریل از سوی بخش تولید پلی‌کریلونیتریل و ABS( آکریلونیتریل بوتادین استایرن) در چین به مصرف می‌رسد و میزان مصرف این محصول نیز به شدت به نرخ رشد اقتصادی چین وابسته است.