چرا نفت خام 6 درصد ارزان شد؟

10:18 - 1400/01/21
شب گذشته قیمت نفت خام سقوط شدید را تجربه کرد و این محصول بیش از 6 درصد ارزان شد. تداوم روند نزولی شاخص‌ها در وال‌استریت بر بازار نفت تاثیر شایانی داشت اما این امر تنها عامل تاثیرگذار در سقوط قیمت‌ها نبود.
چرا نفت خام 6 درصد ارزان شد؟

دیشب ارزش سهام در بورس‌های اوراق بهادار آمریکا بار دیگر زیر فشار قرارگرفت و شاخص‌های اصلی وال‌استریت افتی ملموس را تجربه کردند. رئیس جمهور آمریکا نیز در واکنش به این رویداد فدرال رزور را اصلی‌ترین مشکل اقتصاد آمریکا نامید. در این میان روند تعطیلی بخش‌هایی از دولت فدرال به تبع عدم توافق دولت و مجلس بر سر لایجه بودجه سال آینده باز هم تداوم یافت و همین امر فشار بر بازار سهام را بیش از پیش افزایش داد. در نهایت شاخص S&P500 با افتی 2/7 درصدی به معاملات پایان داد و شاخص صنعتی داوجونز نیز 2/9 درصد پایین آمد.میزان افت شاخص نزدیک نیز در سطح 2/2 درصد بود.

هفته گذشته میزان اصلاح شاخص‌ها در وال استریت از 20 درصد فراتر رفت و به این ترتیب بازار به صورت رسمی وارد فاز خرسی شد. تداوم روند نزولی شاخص‌ها در روز دوشنبه به تشدید نگرانی در زمینه احتمال ورود اقتصاد آمریکا به رکود در سال آینده منجر شد و همین امر نیز فشار ملموسی را بر بازار نفت وارد کرد. ذکر این نکته ضروری است که جنگ تجاری میان آمریکا و چین و همچنین تداوم افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا از دلایل اصلی تزلزل بازار سهام عنوان می‌شوند.

در این میان انتشار خبری از بخش نفت لیبی در افزایش فشار بر بازار نفت تاثیرگذار بود. در حالی که بزرگترین میدان نفتی لیبی یعنی میدان شراره کماکان به علت حمله نیروهای شبه نظامی در هفته گذشته تعطیل است، شرکت نفت لیبی از طرحی جدید برای حفظ امنیت این میدان نفتی خبر داد. بر طبق بیانیه منتشر شده از سوی شرکت ملی نفت لیبی، طرح امنیتی جدید با همکاری این شرکت و دولت لیبی به اجرا در خواهد آمد. بر این اساس قرار است منطقه امنیتی در این میدان نفتی تشیکل شده و تمام افراد غیر مجاز از این منطقه خارج شوند. در عین حال برای ورود به منطقه مذکور نیز نیاز اخذ مجوزی ویژه از سوی مقامات امنیتی خواهد بود. انتشار این خبر چشم‌انداز عرضه نفت لیبی در ماه های پیش‌رو را بهبود بخشید.

در این میان خروج سرمایه از بازار در آستانه تعطیلات سال نو نیز مزید بر علت شد تا بازار نفت بیش از پیش زیر فشار قرار گیرد. بخشی از سرماسیه‌گذاران مطابق الگوی سالانه با نزدیک شدن به تعطیلات سال نو اقدام به بستن موقعیت‌ها معاملاتی و خروج بخشی از سرمایه از بازار می‌کنند. در این میان تزلزل بازار نفت در برهه اخیر بسیاری از معامله‌گران را به تعجیل در بستن موقعیت‌ها سوق داده و همین امر جو بسیار منفی را بر بازار حاکم کرده است.

در آخرین معاملات بازار نفت قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه فوریه با کاهشی 6/2 درصدی به 50/7 دلار رسید. این قیمت از اواسط ماه آگوست تاکنون در بازار دیده نشده بود. نفت خام وست تگزاس در قراردادهای ماه فوریه به میزان 6/4 درصد ارزان شده و به 42/7 دلار رسیده است. این محصول نیز پایین‌ترین سطح خود از 22 ژوئن تاکنون را تجربه کرد.