عملکرد ماهانه «زاگرس» روی ریل انتظارات «دنیای بورس»/ تشدید ابهامات از عملکرد «شخارک»

10:17 - 1400/01/21
گزارش عملکرد بزرگ‌ترین متانول‌ساز کشور در آذر ماه نیز بر روی کدال قرار گرفت. اگر چه نرخ فروش محصول نسبت به ماه آبان ریزش 29 درصدی را تجربه می‌کند، با این حال این عملکرد بر انتظارات کارشناسی از این صنعت انطباق دارد و از این منظر تفاوتی اساسی را با گزارش پتروشیمی‌ خارک نشان می‌دهد. این گزارش نشانه‌های امیدوارکننده‌ای برای اقتصاد کشور و همچنین بازار سهام در بر دارد.
عملکرد ماهانه «زاگرس» روی ریل انتظارات «دنیای بورس»/ تشدید ابهامات از عملکرد «شخارک»

دنیای بورس: طی ماه‌های اخیر قیمت بسیاری از محصولات فلزی و پتروشیمی در بازارهای جهانی ریزش قابل‌ملاحظه را تجربه کرد و در این جریان متانول جزو پیشتازان افت قیمت بود. تا آن‌جا که قیمت این محصول از سطوح بالاتر از 420 دلار تا 265 دلار افت کرد (ریزش 37 درصدی).

همزمان با این مساله و با انتظار برای کاهش درآمد متانول‌سازان داخلی، قیمت سهام این شرکت‌ها در بورس تهران نیز افت محسوسی را تجربه کرد: تا آن‌جا که قیمت هر سهم «زاگرس» از سطح 7400 تومانی به ازای هر سهم در ابتدای آبان ماه تا 4100 تومان در ابتدای هفته جاری عقب نشست (افت 45 درصدی).

نشانه‌یابی از نرخ فروش متانول

با این حال گزارش آذر ماه «زاگرس» نشان از آن دارد که عملکرد این شرکت در عرصه فروش متناسب با تغییرات در بازارهای جهانی پیش می‌رود و علائمی از اعمال تخفیف‌های قابل‌توجه در فروش محصول به چشم نمی‌آید.

«دنیای بورس» در گزارش انتظارات از عملکرد ماهانه شرکت‌ها، به انتظار برای افت نرخ متانول «زاگرس» تا سطوح کمتر از 22 میلیون ریال به ازای هر تن اشاره کرده بود. بر این اساس امکان تحقق سود حدود 1500 تومانی برای «زاگرس» در سال مالی جاری همچنان در دسترس است.

«زاگرس» در آخرین ماه از پاییز هر تن متانول را به طور متوسط در قیمت 21.66 میلیون ریال به فروش رسانده که با فرض نرخ تسعیر ارز 7870 تومانیِ دلار (مطابق نرخ اعلامی در گزارش ماهانه)، معادل دلاری 275 را نشان می‌دهد. این عدد تا حدود زیادی به متوسط قیمت این محصول تحت قرارداد CFR چین طی ماه گذشته نزدیک است.

بر خلاف «زاگرس»، پتروشیمی خارگ در ماه آذر عملکرد ضعیفی را به نمایش گذاشت و از جمله نکات مهم در این عملکرد باید به نرخ فروش محصولات اشاره کرد. نرخ فروش متانول «شخارک» در آذر ماه 17.86 میلیون ریال به ازای هر تن بود که اختلاف 18 درصدی را با نرخ «زاگرس» نشان می‌دهد. این در حالی‌ست که نرخ فروش متانول این 2 پتروشیمی در ماه‌های مهر و آبان چنین اختلافی را نشان نمی‌دهد.

همان‌گونه که در نگاهی بر عملکرد آذر ماه «شخارک» اشاره شد این نرخ فروش (با فرض دلار 7800 تومانی)، معادل 229 دلاری به ازای هر تن خواهد داشت و این مساله ابهامات در رابطه با فروش «شخارک» را تشدید می‌کند. در این رابطه 3 حالت را می‌توان برای نرخ فروش «شخارک» متصور بود: تسعیر با نرخ‌های کاملا محافظه‌کارانه ارز، فروش با تخفیف قابل‌ملاحظه و یا نسبتی از هر دو.

بازخوانی مقداری گزارش «زاگرس»

عملکرد قدرتمند پتروشیمی زاگرس در ماه آذر تنها به نرخ‌های فروش ختم نمی‌شود. «زاگرس» در ماه گذشته بیش از 296 هزار تن متانول تولید کرده که اگر چه سقف تولید ماهانه شرکت در سال مالی 97 به حساب نمی‌آید، به این عدد بسیار نزدیک است (303 هزار تن در شهریور ماه). متوسط تولید ماهانه «زاگرس» در 8 ماه ابتدایی سال در حدود 240 هزار تن بوده است. البته تعمیرات اساسی در اولین فصل سال تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای در نزول متوسط تولید نسبت به ظرفیت شرکت داشته است.

در رابطه با مقادیر فروش، حجم بیش از 345 هزار تنی متانول نیز گویای آن است که تحریم‌ها نه تنها در رابطه با نرخ‌های فروش، بلکه در ارتباط با مقادیر صادرات نیز تاثیر خاصی بر عملکرد این شرکت نداشته است.

گزارش آذر ماه «زاگرس» اگر چه متاثر از افت نرخ محصول از چشم‌اندازهای مطلوب این شرکت فاصله دارد، حاوی این نکته خوشایند است که تحریم‌های امریکا علیه کشور در رابطه با برخی شرکت‌ها و برخی محصولات خاص نتوانسته است محدودیت‌هایی جدی را متوجه اقتصاد کشور سازد.