انتظارات از عملکرد آذر بورسی‌ها چیست؟/ رصد جذاب‌ترین سیگنال‌ها از عملکرد ماهانه

10:15 - 1400/01/21
عملکرد آذر شرکت‌ها به تدریج از امروز باید در سامانه «کدال» قرار گیرد. بر این اساس «دنیای بورس» به بررسی انتظارات از عملکرد ماهانه شرکت‌ها و اثر احتمالی آن‌ها بر قیمت سهام پرداخته است. پس از نزول شدید قیمتی سهام در هفته‌های اخیر عملکرد ماهانه شرکت‌ها می‌تواند سیگنالی برای نوسان دوباره قیمت‌ها باشد، بر این اساس توجه به نکات مهم که می‌توانند سیگنالی برای بازار باشند از اهمیت بالایی برخودار است.
انتظارات از عملکرد آذر بورسی‌ها چیست؟/ رصد جذاب‌ترین سیگنال‌ها از عملکرد ماهانه

دنیای بورس-سلیمان کرمی: در این گزارش به بررسی انتظارات از عملکرد ماهانه شرکت‌های مختلف پرداخته شده است.

تمرکز بر تولید «شسپا»

همچنان بررسی‌های بنیادی از جذابیت سهام نفت سپاهان خبر می‌دهد. در خصوص روانکاران در ادامه به بررسی دقیق‌تر بهای تمام‌شده با تمرکز بر نرخ خرید لوبکات پرداخته خواهد شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مبلغ فروش «شسپا» برای آذر با توجه به افت شدید قیمت نفت احتمالا حدود 270 میلیارد تومان خواهد بود. بر این اساس این عدد افت نزدیک به 13 درصدی را نسبت به میانگین دو ماه نخست پاییز احتمالا تجربه می‌کند (انتظار برای افت نرخ فروش محصولات صادراتی). با این حال شیب تند نزول نفت و نوسانات قیمتی در بازار جهانی می‌تواند این عدد را دستخوش نوسان کند. بر این اساس اگر مبلغ فروش هر چه بیشتر از 270 میلیارد تومان باشد می‌تواند به عملکرد مناسب این شرکت اشاره کند. با توجه به ابهاماتی که در خصوص ماده اولیه مطرح است نمی‌توان پیشبینی دقیقی از پاییز داشت اما با توجه به عملکرد مهر و آبان و انتظارات از عملکرد آذر، احتمال تحقق سود بیش از 400 تومانی برای این سهم در پاییز و در مجموع بیش از 800 تومانی برای عملکرد 9 ماهه وجود دارد که می‌تواند در نقش محرک قیمتی این سهم باشد.

نکته مهم از عملکرد نفت سپاهان به تولید این شرکت بازمی‌گردد که باید رویه صعودی را نسبت به ماه‌های گذشته تجربه کند. بر این اساس رشد حدود 10 تا 15 درصدی تولید نسبت به ماه گذشته و مجموع تولید حدود 60 هزار تنی می‌تواند سیگنال مناسبی برای وضعیت بنیادی این شرکت باشد. به صورت کلی عملکرد آذر و همچنین فصل پاییز می‌تواند نقشه راه برای محاسبه سودآوری این شرکت در سال 98 باشد.

«غبشهر» و «غمارگ»/ ذره‌بین روی نرخ فروش روغن خوراکی

نرخ فروش محصولات تولیدکنندگان روغن خوراکی مانند «غبشهر» و «غمارگ» از اهمیت زیادی برخوردار است. آخرین نرخ فروش اصلاح‌شده «غبشهر» در سطح 6480 تومان به ازای هر کیلو قرار داشته است. نرخ فروش هر کیلو روغن در «غمارگ» حدود 6125 تومان بوده است. آمار خرده فروشی بانک مرکزی از عدم تغییر قیمت روغن خوراکی در آذر نسبت به ماه گذشته خبر می‌دهد. در این شرایط انتظار برای عملکرد ماهانه این شرکت‌ها وجود دارد. میزان تولید صنعتی بهشهر و مارگارین در آذر احتمالا با تغییر اندک نسبت به ماه گذشته به ترتیب در سطح 44 و 15 هزار تن باشد. در پیبشینی «دنیای بورس» و همچنین اجماع تحلیل‌گران بورسی به جذابیت سودآوری «غبشهر» اشاره شده است. باید توجه داشت که اهرم نرخ فروش برای این شرکت‌ها بسیار قدرتمند است. در این رابطه افزایش نرخ فروش در عملکرد آذر ماه می‌تواند سیگنالی قوی‌تر از جذابیت سهام باشد؛ اگر چه عدم رخداد چنین مسئله‌ای محتمل‌تر به نظر می‌رسد.

«زاگرس» در دو راهی 97 و 98؟

گروه متانول‌ساز پس از سقوط ممتد متانول در ماه‌های اخیر احتمالا با افت محسوس مبلغ فروش مواجه شوند. در این خصوص باید توجه داشت که افت شدید قیمتی نمادهای این گروه مانند «زاگرس» به دنبال فشار همین عامل بنیادی بوده است. بر این اساس احتمال افت قیمت فروش متانول تا کمتر از 2 میلیون و 200 هزار تومان به ازای هر تن وجود دارد. در این خصوص میزان تولید این شرکت احتمالا در سطح حدود 300 هزار تن (مشابه با ماه گذشته) قرار داشته باشد.

نکته مهم تغییرات نرخ فروش نسبت به انتظارات موجود است. اگر بنا بر افت بیش از انتظار قیمت فروش متانول باشد این موضوع می‌تواند نشانی از تخفیف از سوی متانول‌سازان ایرانی با وجود ریزش شدید قیمتی این محصول پتروشیمی در بازار جهانی باشد. این موضوع می‌تواند عامل نگران‌کننده برای سال جاری و همچنین سودآوری سال آینده باشد. بررسی‌ها همچنان بر ساخت سود حدود 1500 تومانی این سهم برای سال جاری اشاره دارد و از این حیث و با توجه به قیمت کنونی سهم، جذابیت سهام کاملا مشخص است اما آن‌چه اهمیت دارد کف قیمتی متانول در ماه‌های آینده است که می‌تواند چشم‌انداز سودآوری سال آینده را روشن سازد.

تعمیق بحران خودروسازان؟

یکی از نگرانی‌های که برای بورس تهران و در نگاه کلان‌تر برای کل اقتصاد کشور وجود دارد، رویه تولید خودروسازان است. در این خصوص افت شدید تولید دو خودروساز بزرگ کشور را در آبان شاهد بودیم. در حالی‌که آمار تولید آبان به وضعیت بحرانی تولید خودرو در کشور اشاره داشت، ادامه مسیر نزولی تولید خودرو در کشور به ورود خودروسازان به محدوده قرمز اشاره خواهد داشت. ایران خودرو در آبان تنها حدود 22 هزار دستگاه خودرو تولید کرده بود که نسبت به آبان 96 افت 65 درصدی در مقدار تولید را نشان می‌دهد. سایپا نیز در آبان از این قاعده مستثنی نبود و افت بیش از 50 درصدی تولید نسبت به ماه مشابه سال قبل را تجربه کرد. در حالی‌که تولید خودروسازان در نیمه دوم سال به صورت سنتی اوج می‌گرفت ریزش تولید نگرانی زیادی را ایجاد خواهد کرد.

آخرین اخبار به نقل مدیرعامل سایپا از رشد 20 درصدی تولید خودرو در نیمه دوم آذر ماه حکایت دارد. با این حال اطمینان از این اخبار مستلزم ارائه گزارش‌ ماهانه است.

این موضوع همچنین برای رویه قیمت خودرو در بازار نیز دارای اهمیت است. سیگنال‌های ضعف عرضه خودرو می‌تواند از افت قیمت خودرو جلوگیری کند.

ریزش مبلغ فروش آذر «فملی»؟

مبلغ فروش ملی مس ایران در آذر می‌تواند افت قابل توجهی را تجربه کند. این موضوع در نتیجه رکود نسبی سمت تقاضای محصولات ملی‌مس نسبت به ماه‌های گذشته در بورس کالا است. در این خصوص مجموع مبلغ فروش کاتد و مفتول به عنوان محصولات اصلی «فملی» در بورس کالا برای ماه آذر حدود 230 میلیارد تومان است. در این شرایط ضعف فروش صادراتی (احتمالا عدم فروش کنسانتره) و همچنین عقب‌نشینی بخشی از خریداران ماه‌های گذشته کاتد در بازار داخل می‌تواند مبلغ فروش شرکت را نسبت به ماه گذشته با افت محسوس همراه کند. بر این اساس حتی احتمال افت بیش از 60 درصدی در مبلغ فروش ماهیانه وجود خواهد داشت. انتشار گزارش‌ ماهانه متفاوت با انتظارات نیازمند بررسی بیشتر عملکرد ماهانه این شرکت است. با توجه به افت شدید قیمت «فملی» در بورس تهران و همچنین چشم‌انداز موجود عملکرد ماهیانه این شرکت از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

ضعف محسوس فروش «فاسمین» در آذر؟

در گروه روی نیز احتمال ادامه مشکلات در فروش صادراتی فلز روی وجود خواهد داشت. فاسمین در آبان با ضعف محسوس فروش مبلغ حدود 16 میلیارد تومانی را در بخش فروش به نمایش گذاشت. در حالی‌که مبلغ فروش معمول شرکت می‌تواند تا بیش از 5 برابر مبلغ فروش آبان باشد. بر این اساس مقدار فروش شمش روی در آذر باید مورد توجه باشد. نکته دیگر به مقدار تولید «فاسمین» بازمی‌گردد. تولید کالسیمین همچنان از سقف خود فاصله دارد. میزان تولید آبان حدود 2850 تن بوده است. بر این اساس رشد تولید تا بیش از 3 هزار تن نشانه قدرتمندی خواهد بود که می‌تواند با حذف موانع صادراتی در ماه‌های آینده در سودآوری این شرکت‌ خود را نشان دهد. با این حال افت تولید می‌تواند نشانه‌ای از کمبود مواد اولیه، احتمالا به دنبال مشکلات تامین خوراک باشد.

تمرکز بر فروش صادراتی فولادی‌ها

در عملکرد ماهانه دیگر گروه‌ها مانند فولاد یا روی علاوه بر مقایسه معاملات بورس کالا و و مبلغ محقق‌شده در بخش فروش این شرکت‌ها باید به دنبال نرخ فروش صادراتی و همچنین مقدار فروش صادراتی بود. البته در این میان با توجه به احتمال نوسانات نرخ تسعیر ارز مبنای ارائه عملکرد ماهانه احتمالا می‌تواند با ابهاماتی مواجه شود. با توجه به احتمال تعمیق رکود در اقتصاد کشور، رویه فروش صادراتی‌ این شرکت‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود. با توجه به تعداد بالای نمادها، بررسی جداگانه در ادامه در دستور کار قرار خواهد گرفت.