آمارها چه می‌گویند؟

میزان سرمایه خارجی در بورس

10:13 - 1400/01/21
جذب سرمایه خارجی در بورس ایران جزو اولویت‌هاست. البته باید فهمید در شرایط کنونی و پس از برجام بازار سرمایه چقدر سرمایه خارجی را به خود جذب کرده است.
میزان سرمایه خارجی در بورس

دنیای اقتصاد: جذب سرمایه خارجی در بازار سرمایه زیرمجموعه سرمایه‌گذاری‌های غیرمستقیم دسته‌بندی می‌شود و از اهمیت بالایی برای بازار سرمایه برخوردار است. سرمایه‌گذاری خارجی به‌عنوان یک موضوع کلی در کشورمان سال‌هاست که محل بحث اقتصاددانان و سیاستمداران بوده و فعالان و مدیران بازار سرمایه نیز در جذب آن توسط بازار سرمایه تاکید داشته‌اند.

در حال حاضر و طبق تازه‌ترین آمار به‌دست آمده حدود ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه خارجی در بازار حضور دارد. این میزان در سال‌های بعد از اجرایی شدن برجام به ۴ برابر افزایش یافت؛ اما خروج آمریکا از برجام رشد چشمگیر آن را کاهش داده، هر چند پس از برجام، خروج جدی سرمایه خارجی از بازار سرمایه ایران تاکنون وجود نداشته است.

در حال حاضر تحریم‌های بانکی و عدم توانایی سرمایه‌گذاران خارجی برای بهره‌مندی از خدمات بانکی یکی از مهم‌ترین موانع ورود سرمایه خارجی در بازار سرمایه است. از سوی دیگر بسیاری از موانع داخلی در بخش‌های مختلف از جمله بوروکراسی سختگیرانه و پیچیده، نبود نهادهای واسطه‌گر همچون نهاد‌های امانت دار که از آنها با نام «کاستودین» یاد می‌شود و عقب‌ماندگی نظام بانکی از استانداردهای روز دنیا مهم‌ترین موانع جذب سرمایه خارجی در بازار سرمایه است.

خبر مهمی که در روز‌های ابتدایی آذرماه منتشر شد، حاکی از آن است که پس از ۱۳ سال ایران توانست به عضویت عادی سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار دست پیدا کند. این سازمان بین‌المللی یک انجمن نظارتی است و عضویت در آن موفقیت چشمگیری برای بازار سرمایه در جهت مراودات بیشتر با خارجی‌ها خواهد بود.

کارشناسان در این پرونده باشگاه اقتصاددانان به بررسی موانع ورود سرمایه خارجی به بازار سرمایه پرداخته‌اند:

عدم موفقیت در پسابرجام/ ولی نادی قمی

شیب مقرراتی به سوی داخلی‌ها/ امیر تقی‌خان تجریشی

مشق شب سیاست‌گذاران/ مجتبی لشکر بلوکی

ابهام‌زدایی از قوانین موجود/ علیرضا حجت‌نیا