پیش‌بینی قیمت طلا در هفته پیش‌رو

10:11 - 1400/01/21
بازار طلا هفته سرنوشت‌سازی را پیش روی خود می‌بیند چرا که رویدادهای بسیاری مهمی در تقویم اقتصادی این هفته به چشم می‌خورد. نشست بانک‌های مرکزی آمریکا، ژاپن و بریتانیا در کنار انتشار آمار تولید ناخالص داخلی برخی از اقتصادهای بزرگ جهان از جمله رویدادهای تاثیرگذار در روزهای آتی به حساب می‌آیند.
پیش‌بینی قیمت طلا در هفته پیش‌رو

دنیای بورس- محمد نجفی:

بازار طلا در هفته‌‌ای که گذشت

 این هفته بازار طلا زیر فشار قرار گرفت و این محصول معاملات هفتگی را در محدوده منفی به پایان برد. در گزارش هفته گذشته، شرط تداوم صعود طلا عبور پرحجم از میانگین موزون نمایی 62 هفته‌ای یعنی 1252 دلار عنوان شد امری که در نهایت محقق نگشت وقیمت این محصول در بسیاری از روزهای کاری هفته زیر فشار قرار گرفت. این هفته شاخص دلار نزدیک به یک درصد افزایش یافت و به 97/4 واحد رسید. رشد ملموس ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای مطح جهان منجر به کاهش تقاضا برای طلا در بازارهای نقدی و آتی شد. سقوط قابل ملاحظه ارزش پوند و یورو در برابر دلار آمریکا به تبع تداوم نگرانی‌ها در زمینه برگزیت و همچنین بهبود معاملات بر روی دلار آمریکا به امید افزایش نرخ بهره در نشست آتی فدرال رزور از دلایل اصلی صعود شاخص دلار به حساب می‌آید.

وضعیت تکنیکال پیش‌روی بازار ارز

از دیدگاه تکنیکال در چهارچوب زمانی هفتگی با توجه به معیارهایی مانند میانگین‌های متحرک‌های 5 هفته‌ای، 10 هفته‌ای و 20 هفته‌ای و همچنین نوسانگرهایی مانند RSI، MACD و ADX احتمال تضعیف بسیاری از  ارزهایی مطرح مانند یورو، پوند، دلار کانادا، دلار استرالیا، ین ژاپن و فرانک سوئیس در برابر دلار آمریکا بالاست امری که می تواند بازار طلا را زیر فشار قرار دهد. در این میان در جفت ارز دلار نیوزلند- دلار آمریکا وضعیتی خنثی‌ دیده می‌شود.

نشست فدرال رزور

سران بانک مرکزی آمریکا چهارشنبه این هفته نشست سیاست‌گذاری خود را بری تصمیم‌گیری در زمینه تغییر نرخ بهره برگزار خواهند کرد. افزایش نرخ بهره در این نشست تقریبا قطعی به نظر می‌رسد اما موضع‌گیری این نهاد در زمینه چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در سال آینده برای فعالان اقتصادی بسیار مهم خواهد بود. در هفته‌های اخیر برخی از اعضای فدرال رزرو از احتمال بازنگری در سیاست افزایش تدریجی نرخ بهره سخن به میان آورده‌اند.

نشست بانک‌های مرکزی ژاپن و بریتانیا

علاوه بر فدرال رزور، بانک‌های مرکزی ژاپن و بریتانیا در اواخر هفته نشست سیاستگذاری خود را برگزار خواهند کرد که مسلما تغییرات نرخ بهره در این نشست ها و همچنین موضع آن‌ها در زمینه چسم‌انداز رشد اقتصادی از دید معامله‌گران بازار ارز و فلزات قیمتی از اهمیت شایانی برخوردار است.

گزارش‌های رشد اقتصادی

این هفته در بسیاری اقتصادهای بزرگ جهان از جمله آمریکا، بریتانیا و نیوزلند قرار است گزارش‌های تولید ناخالص داخلی فصل سوم سال و در کانادا گزارش ماهانه رشد اقتصادی منتشر شود. در شرایطی که چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی با ابهامات متعددی روبروست، نتیجه این گزارش‌ها بر روند تصمیم‌گیری سرمایه‌گذران به شدت تاثیرگذار خواهد بود.

گزارش‌ها اقتصادی تاثیرگذار بر بازار طلا

دوشنبه: شاخص قیمت مصرف‌کننده اتحادیه اروپا در ماه نوامبر

سه‌شنبه: صورتجلسه بانک مرکزی استرالیا- گزارش چشم‌انداز اقتصادی شش ماهه دولت استرالیا- جوازهای ساختمانی آمریکا در ماه نوامبر

چهارشنبه: شاخص قیمت مصرف‌کننده بریتانیا در ماه نوامبر- شاخص قیمت مصرف‌کننده کانادا در ماه نوامبر- فروش خانه‌های در حال ساخت آمریکا در ماه نوامبر- نشست بانک مرکزی آمریکا

پنجشنبه: تولید ناخالص داخلی نیوزلند در فصل سوم سال-گزارش‌های بازار کار استرالیا در ماه نوامبر- نشست بانک مرکزی ژاپن برای تصمیم‌گیری در زمینه تغیر نرخ بهره- خرده فروشی بریتانیا در ماه نوامبر- نشست بانک مرکزی بریتانیا برای تصمیم گیری در زمینه تغیر نرخ بهره

جمعه: تولید ناخالص داخلی بریتانیا در فصل سوم سال- سخنرانی رئیس فدرال رزرو در کنگره آمریکا- تولید ناخالص داخلی آمریکا در فصل سوم سال- تولید ناخالص داخلی کانادا در ماه نوامبر

پیش‌بینی هفته پیش‌رو (چهارچوب زمانی هفتگی در بازار نقدی):

هشدارهای نزولی: تثبیت قیمت در سطوح پایین‌تر از میانگین موزون نمایی 62 هفته‌ای (1251 دلار)- نزولی شدن نمودار RSI

هشدارهای صعودی: قرارگیری قیمت در سطوح بالاتر از میانگین موزون نمایی 5 هفته‌ای (1232) و میانگین موزون نمایی 13 هفته‌ای (1226) - میانگین 5 هفته ای کماکان بالاتر از میانگین 13 هفته‌ای قرار دارد

سیگنال تایید: واگرایی در نمودار قیمت با نمودارهای RSI  و MACD دیده نمی شود و همین امر می تواند از تداوم روند نزولی قیمت حکایت داشته باشد. همچنین قیمت در برخورد به باند بالایی بولینگر واکنش نشان داده است.

حمایت‌های پیش‌رو: منطقه حمایتی  مهمی در محدوده 1230 و 1232 دلار در مسیر طلا قرار دارد. حمایت بعدی در سطح 1226 دلار (میانگین 13 هفته‌ای) است. سناریوی بدبینانه افت قیمت تا حمایت 1217 دلار است.

مقاومت‌های پیش رو: دو مقاومت 1240 و 1248 دلار پیش روی طلا قرار دارد.

نتیجه‌گیری: در صورت شکسته شدن پرحجم منطقه حمایتی 1230 تا 1232 دلار، امید برای بازگشت بازار به مدار صعود از بین خواهد رفت. در غیر این صورت احتمال نوسان قیمت در سطوح بالاتر از میانگین 5 روزه دور از انتظار نیست.