پروپیلن و MEG ارزان شدند

صعود آرام قیمت محصولات پتروشیمی در هفته اخیر

10:11 - 1400/01/21
روند صعودی اما آرام قیمت محصولات پتروشیمی این هفته نیز تداوم یافت و بسیاری از محصولات موفق شدند معاملات هفتگی را در محدوده مثبت به پایان ببرند. در این میان پروپیلن و مونواتیلن گلایکول با کاهش قیمت مواجه شدند.
صعود آرام قیمت محصولات پتروشیمی در هفته اخیر

دنیای بورس- محمد نجفی

اتیلن: با پایان یافتن مذاکرات بر سر محموله‌های ماه دسامبر، این هفته سطح عرضه اتیلن در بازارهای نقدی آسیا محدود بود و همین امر از رشد قیمت این محصول حمایت کرد. برخی از فعالان بازار معتقدند با در نظر گرفتن قیمت نفتا و همچنین محصولات پایین دستی اتیلن، این محصول هم اکنون کمتر از ارزش واقعی در حال معامله است.

پروپیلن: میزان عرضه پروپیلن در بازار داخلی چین در هفته اخیر به ویژه در منطقه شاندونگ افزایش یافت و همین امر به کاهش تقاضا برای این محصول در بازار وارداتی منجر شد.

پی‌وی‌سی: این هفته قراردادهای ماهانه فروش پی‌وی‌سی میان تولیدکنندکان و مصرف‌کنندگان بزرگ این محصول منعقد شد و قیمت ها نسبت به ماه گذشته افزایشی 30 دلاری را در این قراردادها تجربه کردند. در پی افزایش قیمت های ماهانه، سطح قیمت در بازهای نقدی نیز روندی را تجربه کرد.

پلی‌اتیلن‌: قیمت بسیاری از انواع پلی اتیلن این هفته در بازار چین افزایس یافت اما تغییر قیمت ملموسی در بازار جنوب شرق آسیا رقم نخورد. در بازار چین به صورت سنتی شاهد افزایش تقاضای فصلی برای پل‌اتیلن سبک و سبک خطی از سوی صنایع پایین دستی بودیم امری که در تحریک قیمت این محصولات نقش شایانی داشت.

پلی‌پروپیلن: در پی کاهش سطح ذخایر پروپیلن در چین، قیمت این محصول در هفته اخیر روندی صعودی اما آرام را تجربه کرد.

بوتادین: در هفته‌ای که گذشت قیمت بوتادین نوسان محدودی را در بازارهای آسیایی پشت سرگذاشت. به گفته فعالان بازار، هم اکنون مذرکرات برای قراردادهای سال 2019 میان خریداران و فروشندگان بزرگ بوتادین در آسیا در جریان است  و همین امر نیز سطح فعالیت در بازار نقدی را پایین آورده است.

استایرن مونومر: این هفته شاهد افزایش خرید از سوی  صنایع پایین دستی چین‌ در بازار استایرن به منظور تجدید موجودی انبار بودیم امری که حمایت مناسبی را از قیمت این محصول پدید آورد.

مونواتیلن گلایکول: در هفته‌ای که گذشت خبر رسید که احتمال دارد در راستای کاهش آلودیگی هوا در چین، نزدیک به 3 میلیون تن از ظرفیت تولیدی پلی‌استر در مدت زمان باقی مانده از ماه دسامبر و ماه ژانویه از مدار تولید خارج شود. انتشار این خبر بازار MEG را زیر فشار قرار داد.

صعود آرام قیمت محصولات پتروشیمی در هفته اخیر1

منبع: پلاتس