در پی کاهش نرخ رشد تولیدات صنعتی چین و صعود دلار

فلزات پایه ارزان شدند

10:09 - 1400/01/21
صبح جمعه اداره آمار ملی چین گزارش‌های مربوط به تولیدات صنعتی، خرده فروشی، سرمایه گذاری در دارایی های ثابت و نرخ بیکاری این کشور را منتشر کرد. نتایج برخی از این گزارش‌های مانند تولیدات صنعتی ناامیدکننده بود و همین امر به تضعیف قیمت فلزات پایه منجر شد.
فلزات پایه ارزان شدند

بر طبق اعلام اداره آمار ملی چین، نرخ رشد سالانه  تولیدات صنعتی  و خرده فروشی این کشور در ماه نوامبر به ترتیب به 5/4 و 8/1 درصد رسیده است. هر دو رقم اعلام شده ضعیف‌تر از برآورد موسسات مالی و تحقیقاتی بود. در این میان آرام شدن نرخ رشد تولیدات صنعتی بر نگرانی فعالان بازار فلزات پایه در زمینه چشم اندار تقاضا برای این محصولات در ماه های پیش رو دامن زد و همین امر به افت قیمت این محصولات منجر شد. دیگر آمارهای اعلام شده  یعنی نرخ رشد سرمایه‌گذاری در دارایی های ثابت و نرخ بیکاری همتراز برآوردها بود.

در این میان رشد ملموس شاخص دلار نیز در کاهش تقاضا برای فلزات از سوی استفاده کنندگان از ارزهای غیر دلاری تاثیر شایانی داشت. در پی افت قابل ملاحظه ارزش پوند و یورو در باربر دلار آمریکا، تا این لحظه شاخص دلار با رشدی 0/5 درصدی به 97/54 واحد رسیده است.

به این ترتیب هرتن مس در معاملات آتی لندن با افتی بیش از یک درصد به قیمت 6084 دلار رسیده و آلومینیوم نیز 0/5 درصد ارزان شده و در سطح 1925 دلار معامله می شود. روی با قرارگیری در سطح 2522 دلار، کاهش قیمتی بیش از دو درصد را منعکس می‌کند. در این میان سرب با افتی 0/2 درصدی در قیمت 1943 دلار معامله می‌شود.