دلایل تضعیف شاخص دلار در روز سه‌شنبه

10:07 - 1400/01/21
در معاملات روز جاری ارزش دلار آمریکا در برابر  ارزهای مطرح جهان کاهش یافت و همین شاخص دلار را به محدوده منفی کشاند. تحولات مربوط به برگزیت و همچنین مذاکرات تجاری آمریکا و چین  در تضعیف شاخص مذکور تاثیر شایانی داشته است.
دلایل تضعیف شاخص دلار در روز سه‌شنبه

امروز خبر رسید که معاون نخست وزیر چین و وزیر خزانه‌داری آمریکا امروز در تماسی تلفنی به بحث و گفتگو در زمینه تنش‌های تجاری پرداختند و در انتها تصمیم گفتند که در روز جاری برنامه مذاکرات تجاری در بازه سه‌ماه آینده را تدوین کنند. در پی انتشار این خبر سطح تقاضا باری دلار به عنوان دارایی امن پایین آمد.

در عین حال با اعلام به تعویق افتادن بررسی طرح نخست وزیر بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا در پارلمان این کشور، ابتدا شاهد تزلزل ارزش پوند در شب گذشته بودیم اما با گذشت زمان اوضاع کمی بهتر شد. با اعلام تصمیم ترزا می برای به تعویق انداختن رای گیری در پارلمان، ابتدا موج نگرانی‌ها در زمینه احتمال خروج سخت بریتانیا از اتحادیه شدت گرفت. این روند اما در روز جاری دوام نیاورد و پوند روندی صعودی را در برابر دلار در تجربه کرد. بخشی از سرمایه‌گذاران بر این عقیده هستند که با رایزینی مجدد نخست وزیر بریتانیا با اعضای اتحایه اروپا و انجام اصلاحاتی در طرح خروج از اتحادیه، شانس تصویت این طرح در پارلمان افزایش خواهد یافت. ترزا می قرار است در روزهای پنجشنبه و جمعه در نشست سران اتحادیه اروپا حضور به هم رساند.

امروز در تقویم اقتصادی سه گزارش مهم به چشم می خورد. ساعت 13:00 ب وقت تهران گزارش دستمزد بریتانیا منتشر می‌شود و در ادامه نیز شاخص فضای اقتصادی آلمان به اطلاع فعلان اقتصادی خواهد رسید. ساعت 18:30 قرار است گزارش فرصت‌های شغلی ماه اکتبر آمریکا منتشر شود.

به این ترتیب شاخص دلار تا این لحظه از معاملات روز دو‌شنبه با افتی 0/1 درصدی در سطح 97/1 واحد قرار گرفته است.