با وجود بازگشت بسیاری از محصولات پتروشیمی به مدار صعود

اتیلن در بازارهای آسیایی 11 درصد ارزان شد

10:05 - 1400/01/21
این هفته بسیاری از محصولات پتروشیمی در بازارهای آسیایی توانستند به مدار صعود بازگردند و بخشی از افت شدید قیمت در هفته‌های ماقبل را خنثی کنند. در این میان معاملات اتیلن باز هم زیر فشار شدیدی قرار گرفت و این محصول بیش از 10 درصد ارزان شد.
اتیلن در بازارهای آسیایی 11 درصد ارزان شد

دنیای بورس- محمد نجفی

با توافق آمریکا و چین برای آتش بس سه ماهه در زمینه جنگ تجاری و ازسرگیری گفتگوها به منظور دستیابی به راه حلی برای رفع تنش‌ها ، بازار نفت و محصولات پتروشیمی این هفته از زیر فشار خارج شد و قیمت بسیاری از محصولات در مسیر صعودی قرار گرفت.

اتیلن: این هفته شاهد افزایش ملموس عرضه تیلن از سوی تولیدکنندگان این محصول در خاورمیانه و جنوب شرق آسیا به سوی بازارها بودیم. به گفته فعالان بازار، با نزدیک شدن به پایان سال میلادی بسیاری از تولیدکنندگان در تلاش برای فروش موجودی انبار خود هستند امری که سطح عرضه را به شدت افزایش داده است.

پروپیلن: افزایش تقاضا برای پروپیلن در هفته جاری منجر به رشد ملموس قیمت این محصول شد. بسیاری از مصرف‌کنندگان پروپیلن پس از هفته‌ها سرانجام با گمان به تعادل رسیدن بازار این هفته دست به کار خرید شدند.

پی‌وی‌سی: این هفته بازار پی‌وی‌سی شرایط باثباتی را پشت سرگذاشت. هنوز قراردادهای ماه ژانویه میان خریداران و فروشندگان بزرگ پی‌وی‌سی در آسیا منعقد نشده و فعالان بازار نقدی در انتظار اعلام قیمت‌ در این قراردادها هستند.

پلی‌اتیلن‌: رشد قیمت نفت در کنار افزایش قیمت پلی‌اتیلن در قراردادهای آتی بازار کالایی دالیان این هفته در بهبود معاملات انواع پلی‌اتیلن در بازارهای نقدی وارداتی آسیا نقش شایانی داشت.

پلی‌پروپیلن: قیمت پلی‌پروپیلن این هفته در بورس کالای دالیان بیش از 500 یوان افزایش یافت و همین امر به رشد قیمت این محصول در بازار وارداتی منجر شد.

بوتادین: بوتادین همانند بسیاری از محصولات پتروشیمی معاملات هفتگی را در محدوده مثبت به پایان رساند. به گفته فعالان بازار، مشتریان چینی و تایوانی این هفته تمایل بیشتری برای خرید نسبت به سایر مناطق از خود نشان دادند.

استایرن مونومر: همانند دیگر محصولات پتروشیمی، استایرن از جو مثبت ناشی از توافق آمریکا و چین در این هفته منتفع شد و قیمت این محصول بیش از 40 دلار افزایش یافت. با این وجود برخی از فعالان بازار وضعیت کنونی را موقتی می‌دانند چرا که تقاضا برای استایرن در سطح مطلوبی نیست و موجودی انبار این محصول در شرق چین برای سومین هفته متوالی افزایش یافته است.

مونواتیلن گلایکول: با وجود رشد قیمت MEG در اویل هفته به تبع جو مثبت حاکم بر بازار محصولات پتروشیمی، این محصول در اواخر هفته زیر فشار قرار گرفت. به گفته فعالان بازار بسیاری از واحدهای تولید پلی‌استر چین هم اکنون با 50 تا 60 درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند و به تبع این امر تقاضا برای MEG در سطح مطلوبی قرار ندارد.

اتیلن در بازارهای آسیایی 11 درصد ارزان شد8

منبع: پلاتس