محصولات پتروشیمی باز هم ارزان شدند

افت شدید قیمت اتیلن، پلی‌اتیلن سنگین و پلی‌پروپیلن

09:59 - 1400/01/21
این هفته باز هم بازار محصولات پتروشیمی زیر فشار قرار گرفت و در این میان اتیلن شدیدترین افت قیمت را به ثبت رساند. قیمت پلی‌اتیلن سنگین  و پلی پروپیلن رافیا نیز به میزان ملموسی کاهش یافت و در این میان پلی‌اتیلن سبک به کمتر از هزار دلار رسید.
افت شدید قیمت اتیلن، پلی‌اتیلن سنگین و پلی‌پروپیلن

 دنیای بورس- محمد نجفی

اتیلن: افزایش ملموس عرضه اتیلن در بازارهای نقدی آسیا در کنار افت تقاضا، قیمت این محصول را زیر فشار شدیدی قرار داد. کاهش حاشیه سود واحدهای پایین دستی اتیلن، تقاضا برای این محصول را در شرق و جنوب شرق آسیا به میزان معناداری پایین آورد.

پروپیلن: بازار پروپیلن این هفته باز هم تضعیف شد اما میزان کاهش قیمت این محصول چندان ملموس نبود. به گفته فعالان بازار، کماکان تقاضا برای پروپیلن در سطح مطلوبی قرار ندارد چرا که بسیاری از مشتریان این محصول به امید خرید در قیمت‌های پایین‌تر تا حد امکان دست از خرید در هفته ای اخیر کشیده‌اند.

پی‌وی‌سی: در اوایل هفته بسیاری از قراردادای ماهانه میان فروشندگان و خریدران بزرگ پی‌وی‌سی در آسیا منعقد شد. در این قراردادها قیمت سی‌اف‌آر چین بدون تغییر نسبت به ماه گذشته در سطح 860 دلار  و قیمت سی‌اف‌آر هند با رشدی 20 دلاری در محدوده 900 تا 920 دلار قرار گرفت. قیمت‌های مذکور نزدیک سطوح قیمت در بازارهای نقدی بود و به همین دلیل تغییر قابل ذکری در بازارهای نقدی به وقوع نپیوست.

پلی‌اتیلن‌: در پی کاهش تقاضا برای پلی‌اتیلن سبک و سبک خطی، قیمت این دو محصول در قرارداد سی‌اف آر شرق دور آسیا به کمتر از هزار دلار رسید در این میان سقوط قیمت پلی‌اتیلن سنگین در بازار داخلی چین، بازار وارداتی این محصول را نیز به شدت متاثر کرد و قیمت را در این بازار به میزان 100 دلار پایین آورد. قیمت پلی‌اتیلن سنگین این هفته در بازار داخلی چین با افتی 950 یوانی به 9150 یوان رسید.

پلی‌پروپیلن: قیمت پلی‌پروپیلن این هفته در معاملات آتی بورس کالای دالیان با افتی 240 یوانی به 8662 یوان رسید. سقوط قیمت در این بازار در کنار تضعیف تقاضا در بازار وارداتی، قیمت پلی پروپیلن را در قرارداد سی‌اف‌آر شرق دور آسیا به میزان ملموسی پایین آورد.

بوتادین: قیمت بوتادین در بازار چین این هفته با رشدی مختصر مواجه شد. به گفته فعالان بازار برخی از مصرف‌کنندگان بوتادین در بخش تولید کائوچوی مصنوعی این هفته برای تجدید موجودی انبار خود دست به کار خرید شدند امری که سطح تقاضا در بازار وارداتی این کشور را کمی بهبود بخشید.

استایرن مونومر: فعالان بازار تثبیت قیمت نفت در سطوح کمتر از 60 دلار را علت اصلی تضعیف بازار استایرن می‌دانند. در عین حال افزایش ذخایر در چین و مبهم بودن روند تقاضا از سوی بخش تولید پلی‌استایرن نیز از دیگر دلایل ایجاد فشار بر معاملات استایرن مونومر به حساب می‌آید.

مونواتیلن گلایکول: این هفته MEG معاملات کم‌نوسانی را پشت سرگذاشت و با افزایش قیمتی محدود مواجه شد. به گفته فعلان بازار، مذاکرات بر سر قراردادهای سالانه این محصول میان فروشندگان و خریداران به زودی به اتمام می‌رسد و همین امر نیز منجر به کاهش مقطعی سطح معاملات در بازار نقدی شده است.

منبع: پلاتس

افت شدید قیمت اتیلن، پلی‌اتیلن سنگین و پلی‌پروپیلن4