وضعیت مطالبات قطعه‌سازان

09:58 - 1400/01/21
دبیر انجمن قطعه‌سازان با تاکید بر لزوم اصلاح قیمت خودرو و قطعات، از تداوم بحران در صنعت قطعه کشور خبر داد.

دنیای اقتصاد: مازیار بیگلو گفت: درخواست و انتظار قطعه‌سازان به‌خصوص مهم‌ترین آنها یعنی تعیین تکلیف قیمت‌گذار، تا به امروز اجابت نشده و بنابراین شرکت قطعه‌ساز با زیان مشغول به تولید هستند.

به گفته وی جای تعجب است که با وجود یک سری بدیهیات مثل روند افزایش قیمت مواد اولیه و نیز روند افزایش قیمت مواد اولیه خارجی، هنوز قیمت خودرو و قطعه اصلاح نشده است. دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو تصریح کرد: جلسات مکرر، مدارک لازم توسط خودروسازان و قطعه‌سازان ارائه شده، با این حال گویا کسی باور ندارد زنجیره خودروسازی در حال زیان‌دهی چند ده میلیارد تومانی است. بیگلو تاکید کرد: این شرایط باعث شده تولید خودرو از نصف نیز کمتر و به ۴۰ درصد ظرفیت برسد. به گفته وی شوخی بردار نیست که ۴۰۰ هزار نفر به بیکاران جامعه اضافه شوند، با این حال گویا برای کسی اهمیت ندارد و کسی باور نمی‌کند که چه اتفاقی در حال وقوع است.

بیگلو درخصوص تازه‌ترین وضع مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان گفت: طبق بررسی‌هایی که با خودروسازان داشته‌ایم جمع مطالبات قطعه‌سازان حدود ۷ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، اما به‌دلیل عدم‌توان مالی خودروساز برای پرداخت، سررسید‌ها در حال افزایش است.