حاشیه سود تولید نورد گرم منفی شد

وضعیت نگران‌کننده در بازار فولاد چین

09:57 - 1400/01/21
با تداوم روند نزولی قیمت فولاد در چین، فولادسازان این کشور در وضعبت نگران‌کننده‌ای قرار گرفتند. هم اکنون حاشیه سود تولید میلگرد به شدت کاهش یافته و به محدوده 40 دلار در هر تن تقلیل پیدا کرده و تولید نورد گرم نیز برای اولین مرتبه در سه سال اخیر با حاشیه سود منفی مواجه شده است.
وضعیت نگران‌کننده در بازار فولاد چین

در پی کاهش ملموس قیمت فولاد در چین، کارخانه‌های تولید فولاد از طریق روی آوردن به مواد اولیه ارزان‌تر به ویژه سنگ‌آهن با عیار پایین درحال کاهش هزینه‌های خود هستند. با این وجود به نظر می‌رسد با توجه به آرام شدن روند رشد اقتصادی چین و تقویت ریسک‌های ناشی از جنگ تجاری آمریکا با این کشور، این واحدها در ماه‌های پیش‌رو وضعیت دشواری را تجربه خواهند کرد. به عقیده فعالان بازار فولاد، تنها راه بهبود وضعیت کنونی اجرای برنامه‌های تحریک اقتصادی از سوی پکن به حساب می‌آید.

به گزارش رویترز تولید فولاد خام چین در ماه اکتبر به رکورد 82/55 میلیون تن رسید اما از آن پس با کاهش مستمر قیمت فولاد، حاشیه سود کارخانه‌ها نیز سیری نزولی را تجربه کرد. دولت چین امسال در اجرای برنامه کاهش زمستانی تولید در صنایع آلاینده انعطاف بیشتری نسبت به سال 2017 از خود نشان داد و در عین حال تقاضا برای محصولات فولاد از سوی بخش ساخت و ساز با ورود به فصل سرد سال کاهش یافت و همین امر به تضعیف بازار فولاد منجر شد.

از سال 2016 به دنبال افزایش ملموس قیمت فولاد، واحدهای تولیدی چین دوران درخشانی را پشت سرگذاشتند. سخت‌گیری‌های دولت بر سر راه تولید برای مقابله با آلودگی‌های زیست محیطی و حذف ظرفیت مازاد در صنعت فولاد، سطح عرضه را محدود کرد. در عین حال تقاضای قوی از سوی بخش ساختمان و زیرساخت نیز به تحریک بازار منجر شد. به این ترتیب محصولات فولادی جهش قیمتی کم نظیر را در دوسال اخیر تجربه کردند. ذکر این نکته ضروری است که در سال 2017 میلادی نزدیک به 140 میلیون تن از ظرفیت قدیمی تولید فولاد در چین از مدار خارج شد.

 بر اساسا داده های موسسه Jinrui Futures در دسامبر 2017 حاشیه شود تولید میلگرد و نورد گرم فولادی در چین به ترتیب به 1706 یوان (246 دلار) و 1326 یوان (192 دلار) رسید. همین امر فولادسازان را به سوی افزایش تولید سوق داد. در این میان با آغاز روند کاهش تقاضا در ماه نوامبر، فولادسازان با مازاد عرضه مواجه شدند. انعطاف برنامه کاهش تولید در سال جاری نیز مزید بر علت شد تا سطح تولید از تقاضای محصولات فولادی فاصله ملموسی بگیرد و فشار بر بازار این محصولات بیش از پیش افزایش یابد.

رو گذشته قیمت میلگرد ساختمانی در بازار چین به 3496 یوان (506 دلار) رسید که این رقم نسبت به سقف 7 ساله تجربه شده در ماه آگوست، کاهشی 21 درصدی را منعکس می‌کند. به تبع کاهش قیمت‌ها، حاشیه سود تولید این محصول در شهر تانگشان به 297 یوان (43 دلار) تقلیل یافت. این در حالی است که رقم حاشیه سود تولید میلگرد در پایان اکتبر در سطح 889 یوان (128 دلار) قرار داشت. در این میان تولید نورد گرم در روز گذشته با حاشیه زیانی برابر با 130 یوان (18/7 دلار) روبرو شد. از نوامبر 2015 تاکنون تولید نورد گرم با زیان مواجه نبوده است.

وضعیت نگران‌کننده در بازار فولاد چین5
حاشیه سود تولید میلگرد و نورد گرم فولادی از 2015 تاکنون

موسسه مطالعاتی Tivlon Technologies سنگاپور در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که بر اساس برآوردهای صورت گرفته از وضعیت کنونی بازار، تولید نورد گرم در چین در نیمه دوم ماه نوامبر با زیانی برابر با 200 یوان در هر تن روبرو خواهد شد و تولید میلگرد نیز در نقطه سربه‌سر قرا خواهد گرفت..

با عقبگرد قیمت فولاد، تولیدکنندگان چینی به سوی نهاده‌های تولید ارزان‌تر در حرکت هستند. به گفته مدیر عامل شرکت معدنی Fortescue اخیرا تقاضا از سوی چینی‌ها برای سنگ آهن 58 درصد افزایش معناداری را تجربه کرده است. قیمت سنگ آهن 65 درصد در روز دوشنبه به کف هفت و ماه و نیمه یعنی رقم 81 دلار رسید. در این میان قیمت سنگ آهن 58 درصد نیز به کمترین سطح در پنج ماه اخیررسید. با این وجود بسیاری از فعالان بازار اعتقاد دارند که در صورت تداوم روند نزولی قیمت محصولات فولادی، تقاضا برای عیارهای پایین سنگ آهن مانند عیار 58 درصد افزایش چشمگیری خواهد یافت امری که می تواند از قمیت این محصول حمایت مناسبی را به عمل آورد.