وضعیت بازار بیلت در حوزه خلیج فارس

09:57 - 1400/01/21
وضعیت بازار بیلت کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به ویژه امارات هنوز در ابهام است. قیمت پایین میلگرد و کمبود تقاضا علل اصلی رکود بازار بیلت این منطقه است. اغلب نوردکاران موجودی کافی در انبارها دارند و از طرفی تعداد عرضه‌کننده‌ها رو به افزایش است.

فولاد ایران:‌ هنوز وضعیت عرضه ایران به این منطقه در ابهام است در حالی که تا پیش از این منبع اصلی بیلت وارداتی اماراتی‌ها ایران بوده است. برخی بیلت ایران را ۴۴۰ تا ۴۵۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر اعلام و اظهار کرده‌اند معاملاتی در جریان است ولی برخی معتقدند معامله با ایران ریسک بالایی را به خریدار تحمیل می‌کند از این رو وضعیت بازار روشن نیست.

بیلت عربستان هم در این منطقه عرضه می‌شود و ۴۹۰ تا ۵۰۰ دلار هر تن با کرایه حمل است ولی چون میلگرد در امارات ۵۲۵ تا ۵۴۵ دلار هر تن درب کارخانه است قیمت بیلت عربستان مورد قبول خریداران نیست. شاید بیلت بالاتر از ۴۵۰ تا ۴۶۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر قیمت مورد قبولی در این بازار نباشد.اخیرا پیشنهاد محکمی از بیلت سی‌آی‌اس در این منطقه شنیده نشده ولی با توجه به افت قیمت فوب سی‌آی‌اس، قیمت در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس باید حدود ۴۷۵ تا ۴۸۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر باشد. البته بازار منتظر افت قیمت‌های بیشتر بیلت سی‌آی‌اس نیز است چرا‌که قراضه ارزان‌تر شده و بازار چین نیز اخیرا نزولی بوده است.