پیش‌بینی قیمت طلا در هفته پیش‌رو

09:51 - 1400/01/21
پس از افت قیمت در دو هفته متوالی، طلا توانست معاملات هفتگی را در محدوده مثبت به پایان ببرد. با صعود قیمت در جلسات معاملاتی اخیر، از منظر تکنیکال وضعیت نسبتا امیدوارکنندهای پیش روی طلا در این هفته قرار دارد.
پیش‌بینی قیمت طلا در هفته پیش‌رو

دنیای بورس- محمد نجفی:

بازار طلا در هفته‌‌ای که گذشت

این هفته طلا رشد قیمت خود را مدیون تزلزل شاخص دلار آمریکا بود. پس از صعود شاخص دلار در روز دوشنبه، این نماگر در تمام روزهای هفته به غیر از پنج شنبه افتی ملموس را تجربه کرد  و در نهایت نسبت به اوج ابتدای هفته با کاهشی 1/1 درصدی به کار خود پایان داد. در پی این امر تقاضا برای طلا از سوی استفاده‌کنندگان از ارزهای غیر دلاری به میزان ملموسی افزایش یافت و همین امر به رشد قیمت این محصول دامن زد.

 

وضعیت تکنیکال پیش‌روی بازار ارز

با وجود افت شاخص دلار در این هفته، کماکان از دیدگاه تکنیکال در چهارچوب زمانی هفتگی با توجه به معیارهایی مانند میانگین‌های متحرک‌های 5 هفته‌ای، 10 هفته‌ای و 20 هفته‌ای و همچنین نوسانگرهایی مانند RSI، MACD و ADX احتمال تضعیف بسیاری از ارزهای مطرح شامل یورو، پوند، دلار کانادا، ین ژاپن و فرانک سوئیس در برابر دلار آمریکا بالاست امری که می تواند بازار طلا را زیر فشار قرار دهد. در این میان در جفت ارز دلار استرالیا- دلار امریکا وضعیتی خنثی‌ دیده می‌شود و دلار نیوزلند از شانس خوبی برای رشد در برابر دلار آمریکا برخوردار است.

تحولات برگزیت

با وجود دفاع نخست وزیر بریتانیا از پیش نویس توافق با اتحادیه اروپا بر سر برگزیت، موج کناره‌گیری وزاری کابینه و همچنین انتقادات جدی از داخل حزب مخافظه کار علیه او هم اکنون فضای بسیار پر ابهامی را در زمینه آینده نخست وزیر و همچنین تصویب یا رد پیش نویس مذکور در پارلمان بریتانیا پدید آورده است. تحولات برگزیت مسلما بر پوند تاثیر شایانی خواهد گذاشت و همین امر می تواند نوسانات قابل ملاحظه ای را در بازار ارز پدید آورد و از این مسیر بر بازار طلا تاثیربگذارد.

نشست بانک مرکزی هند

بازارهای مالی هند وضعیت مناسبی را تجربه نمی‌کنند و روپیه نیز روند پرنوسانی را در برابر دلار آمریکا تجربه می‌کند. روز دوشنبه قرار است نشست بانک مرکزی هند برای بررسی راهکارهای برون رفت از وضعیت کنونی برگزار شود. تصمیمات این نهاد می‌تواند بر روپیه تاثیر شایانی بگذارد امری که بازار فیزیکی طلا را به طرز معناداری متاثر خواهد کرد.

گزارش‌ها اقتصادی تاثیرگذار بر بازار طلا

این هفته تقویم اقتصادی چندان شلوغ نیست و تنها چند گزارش بسیار با اهمیت به ویژه در روزهای سه‌شنبه و جمعه قرار است به اطلاع فعالان اقتصادی برسد.

دوشنبه: گزارش چندان با اهمیتی در این روز منتشر نخواهد شد.

سه‌شنبه: گزارش تورم بریتانیا- مجوزهای ساختمانی آمریکا در ماه اکتبر

چهارشنبه: انتشار صورتجلسه نشست سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا

جمعه: تولید ناخالص داخلی آلمان در فصل سوم سال- شاخص مدیران خرید تولیدی آلمان در ماه نوامبر- شاخص قیمت مصرف‌کننده کانادا در ماه اکتبر

پیش‌بینی هفته پیش‌رو (چهارچوب زمانی هفتگی در بازار نقدی):

هفته گذشته  عنوان شد که چشم‌انداز روشنی پیش روی طلا قرار ندارد و تنها شانس برای بازگشت به مدار صعود، عبور پرحجم از محل انطباق میانگین‌های کوتاه مدت و میان مدت یعنی 1218 دلار است . این اتفاق در روز جمعه رقم خورد و در نهایت طلا در محدوده مثبت به معاملات هفتگی پایان داد.

هشدارهای نزولی: تثبیت قیمت در سطوح پایین‌تر از میانگین موزون نمایی 62 هفته‌ای (1253 دلار)

هشدارهای صعودی: قرارگیری قیمت در سطوح بالاتر از میانگین موزون نمایی 5 هفته‌ای (1219/8) و میانگین موزون نمایی 13 هفته‌ای (1219/3) - میانگین 5 هفته ای به میزان مختصری بالاتر از میانگین 13 هفته‌ای قرار گرفته است.

سیگنال تایید: قیمت موفق به عبور از باند میانی بولینگر شده است.

حمایت‌های پیش‌رو: در محل تقریبی انطباق  میانگین های 5 و 13 هفته‌ای (1219 دلار) حمایت بسیار مهمی دیده می شود. حمایت مهم بعدی در سطح 1210 دلار است.

مقاومت‌های پیش رو: محدوه مقاومتی مهمی از 1227 تا 1230 دلار دیده می شود. مقاومت مهم بعدی در سطح 1238 دلار است.

نتیجه‌گیری: در صورت تثبیت قیمت در سطوح بالاتر از میانگین های کوتاه و میان مدت، طلا می تواند روند صعودی خود را ادامه دهد.