گزارش پلاتس از روند هفتگی قیمت محصولات پتروشیمی

اتیلن خوش درخشید؛ پروپیلن 10درصد ارزان شد

09:50 - 1400/01/21
این هفته باز هم بسیاری از محصولات پتروشیمی در بازارهای آسیایی روندی نزولی را تجربه کردند و پروپیلن شدیدترین افت قیمت را پشت سرگذاشت. در این میان اتیلن توانست عملکردی درخشان را به ثبت برساند و بیش از 9 درصد گران شود.
اتیلن خوش درخشید؛ پروپیلن 10درصد ارزان شد

دنیای بورس- محمد نجفی

اتیلن: با افزایش تقاضا برای اتیلن به ویژه از سوی چین، قیمت این محصول رشدی قابل ملاحظه را در هفته اخیر تجربه کرد. با تداوم تعطیلی واحد استیم کراکر Secco  در شانگهای، مشتریان چینی مجبور شدند بخشی از نیاز خود را به بازار وارداتی منتقل کنند و همین امر در تحریک تقاضای این بازار نقش شایانی داشت. با این وجود برخی از فعالان بازار نسبت به تداوم این روند صعودی ابراز تردید می‌کنند چرا که در شرایط فعلی بازار محصولات پایین دستی اتیلن ضعیف است.

پروپیلن:  وفور عرضه پروپیلن در بازارهای آسیایی قیمت این محصول را در هفته‌ای که گذشت زیر فشار شدیدی قرار داد. در این میان با تداوم تضعیف بازار پلی‌‌پروپیلن، تقاضا برای پروپیلن از سوی این بخش در هفته های اخیر پایین آمده و همین امر منجر به ایحاد فشار مضاعف بر قیمت این محصول شده است.

پی‌وی‌سی: فعالان بازار پی‌وی‌سی این هفته باز هم در انتظار اعلام قیمت‌های فروش از سوی تولید‌کنندگان بزرگ این محصول بودند و همین امر به ثبات قیمت‌های نقدی منجر شد. به گفته برخی از فعالان بازار در هفته پیش‌رو شرکت Formosa قرار است پیشنهادهای فروش ماه دسامبر خود را اعلام کند.

پلی‌اتیلن‌: بازار پلی اتیلن این هفته زیر فشار قرار گرفت و انواع مختلف این محصول افت قیمتی نه چندان ملموس را تجربه کردند. در بازار وارداتی چین شاهد افزایش عرضه بودیم امری که در افت قیمت‌ها تاثیر شایانی داشت. به گفته فعالان بازار، محموله های پلی‌اتیلن از مناطق مختلف مانند مکزیک، تایلند، خاورمیانه و هند راهی بازار چین شده اند و همین امر سطح عرضه را بالا برده است. در این میان بخشی از مشتریان به امید افت بیش از پیش قیمت‌، سطح خرید خود را تا حد امکان پایین آورده‌اند و همین امر نیز تقاضا برای انواع پلی‌اتیلن را کاهش داده است.

پلی‌پروپیلن: این هفته باز هم پلی‌پروپیلن در بازارهای آسیایی ارزان شد. کاهش قیمت نفت خام،افزایش سطح ذخایر به ویژه در چین و کاهش تقاضا از سوی صنایع پایین‌دستی از جمله عوامل تضعیف‌کننده قیمت پلی‌پروپیلن به حساب می‌آید.

بوتادین: پس از افت ملموس قیمت در هفته ماقبل، بازار بوتادین شرایط باثباتی را در هفته اخیر تجربه کرد. با این وجود به گفته فعالان بازار، صنایع پایین دستی به ویژه صنعت تولید ABS وضعیت مطلوبی را پشت سر نمی‌گذارد و همین امر نیز چشم‌ انداز چندان روشنی را پیش روی بوتادین قرار نمی‌دهد. در این میان افزایش تولید از سوی واحدهای تولیدی شمال چین این هفته سطح عرضه را در بازار داخلی این کشور افزایش داد و قیمت این محصول را پایین آورد.

استایرن مونومر: این هفته استایرن افت قیمتی ملموس را پشت سرگذاشت. سقوط قیمت نفت خام در بازارهای جهانی اصلی‌ترین دلیل تزلزل قیمت استایرن به حساب می آید. همچنین افزایش 14 هزار تنی سطح ذخایر استارن در شرق چین در کاهش هفتگی قیمت این محصول تاثیرگذار بود.با این وجود با بهبود بازار نفت در دو روز پایانی هفته، کمی از فشار بر بازار این محصول از میان رفت.

مونواتیلن گلایکول: پس از ثبات قیمت تا اواخر هفته، MEG در روز جمعه روندی صعودی را تجربه کرد. به گفته فعالان اعلام خبر راه اندازی قرارداد آتی بر روی MEG در بورس کالای دالیان از مهمترین دلایل تحریک قیمت این محصول به حساب می آید.

منبع: پلاتس

اتیلن خوش درخشید؛ پروپیلن 10درصد ارزان شد10