مونواتیلن گلایکول 9 درصد ارزان شد

تداوم روند نزولی قیمت محصولات پتروشیمی در آسیا

09:45 - 1400/01/21
این هفته اتیلن و بوتادین در بازارهای آسیایی با افزایش قیمت مواجه شدند اما دیگر محصولات در محدوده منفی قرار گرفتند و یا روندی باثبات را پشت سرگذاشتند. در این میان مونواتیلن گلایول شدیدترین افت قیمت را تجربه کرد.
تداوم روند نزولی قیمت محصولات پتروشیمی در آسیا

دنیای بورس- محمد نجفی

اتیلن: در ابتدای هفته قیمت اتیلن تا سطح 850 دلار تنزل کرد اما در ادامه توانست به مدار صعود بازگردد. به گفته فعالان بازار پس از رسیدن قیمت اتیلن پایین‌ترین سطح از فوریه سال 2016 میلادی، فروشندگان میلی به پایین آوردن پیشنهاد خود نداشتند و رفته رفته با افزایش تقاضا از سوی صنایع پایین دستی، قیمت این محصول در مسیر صعودی قرار گرفت.

پروپیلن:  کاهش تقاضا برای پروپیلن به ویژه از سوی مصرف‌کنندگان چینی این محصول قیمت را در هفته اخیر زیر فشار قرار داده است.  در پی کاهش سطح خرید از سوی مصرف‌کنندگان، میزان ذخایر پروپیلن در برخی از نقاط چین مانند شاندونگ به میزان ملموسی افزایش یافته است.

پی‌وی‌سی: همانند هفته ماقبل کماکان فعالان بازار منتظر اعلام قیمت‌های فروش محموله‌های ماه دسامبر از سوی تولیدکنندگان بزرگ پی‌وی‌سی هستند  و همین امر منجر به رکود معاملات شده است.

پلی‌اتیلن‌: این هفته تمام انواع پلی اتیلن با افت قیمت مواجه شدند و در این میان شدیدترین کاهش قیمت در بازار پلی‌اتیلن سبک مشاهده شد. افت قیمت پلی‌اتیلن در بازار داخلی چین و تداوم تضعیف بازار نفت را می‌توان از دلایل اصلی تزلزل قیمت این محصول به حساب آورد.

پلی‌پروپیلن: کماکان سطح ذخایر پرویپیلن در بازارهای چن بالاست و همین امر نیز به کاهش تقاضا برای این محصول در بازار وارداتی منجر شده است. در دیگر بازارهای آسیایی نیز فعالان بازار انتظار دارند قیمت در هفته‌های پیش رو باز هم کاهش یابد و به همین علت دست از خرید کشیده‌اند.

بوتادین: در هفته اخیر قیمت بوتادین در بازارهای وارداتی آسیا افزایش یافت. برخی از فعالان بازار این روند را مقطعی می‌دانند چرا که کماکان تقاضای قوی از سوی بخش تولید SBR  و ABS برای بوتادین وجود ندارد و در عین حال کاهش قیمت نفت نیز می‌تواند به تضعیف بیش از پیش قیمت این محصول منجر شود.

استایرن مونومر: با وجود رشد قیمت در پایان هفته، استایرن باز هم معاملات هفتگی را در محدوده منفی به پایان برد. در این میان برخی از فعالان بازار از احتمال تداوم روند نزولی قیمت این محصول به تبع کاهش قیمت نفت خبر می دهند.

مونواتیلن گلایکول: قیمت مونواتیلن گلایکول این هفته 9 درصد کاهش یافت. اصلی ترین دلیل کاهش شدید قیمت این محصول، افت قابل ملاحظه تقاضا از سوی واحدهای تولید پلی‌استر به حساب می آید. در چین بسیاری از واحدهای پلی‌استر نرخ تولید خود را پایین آورده اند.

تداوم روند نزولی قیمت محصولات پتروشیمی در آسیا2

منبع: پلاتس